Sarlota cu caise

Pentru ca am avut multe caise in pom in aceasta vara, am putut sa fac multe prajituri cu caise, pe langa gemul de caise programat deja. Am vazut o reteta de placinta rece cu caise pe YouTube, care mi-a placut foarte mult, pentru ca era facuta intr-o forma de sarlota mare (ca de briosa uriasa) si arata foarte apetisant. Am incercat-o si eu, dar nu am fost multumita de rezultat. Crema de vanilie amestecata cu frisca (crema chantilly) a iesit prea moale si nu avea postura buna, pentru a arata ca o sarlota - practic, s-a pleostit cand am scos-o din forma. Dar nu am renuntat si am mai facut-o inca o data, insa modificata, pentru ca, de aceasta data, m-am gandit sa o fac cu o crema de sarlota adevarata, adica aceeasi ca la tortul Diplomat - crema bavarez de vanilie. De data asta prajitura a iesit perfect, fiind nu numai aspectuoasa, dar si mult mai gustoasa. Forma mea de sarlota e mult mai mica decat in reteta originala, dar asta mi-a convenit, pentru ca nu voiam sa fac o prajitura mare. Am injumatatit cantitatile ingredientelor de la tortul Diplomat si a fost indeajuns pentru 4 portii, atat cat sa ne facem pofta, pentru ca nu mai mancasem de mult tort Diplomat. Am facut tort Diplomat cu fructe si tort bavarez cu mousse de ciocolata alba si mousse de zmeura, dar niciodata cu caise. Insa a fost foarte gustos si cu caise!

Ingrediente pentru o forma de briosa cu diametru de 15 cm

Pentru crema de sarlota

- 150 ml lapte

- 3 oua

- 20 g gelatina granulata (2 plicuri de cate 10 g)

- 100 g zahar (3 linguri cu varf)

- 500 ml frisca lichida

- 2 si 1/2 linguri de zahar pudra cu varf pentru frisca

- 1 fiola de esenta de rom

- 1 fiola de esenta de vanilie

Pentru blat

- 1 pachet de 10 piscoturi

- 100 ml lapte sau zeama de compot 

Pentru umplutura de caise

- 100 g caise mai tari (4-5 caise)

- 1 lingura de zahar

- 1 lingurita de amidon

- 1 lingurita de apa

Pentru compotul de fructe

- o mana de caise sau mere ori alte fructe

- 250 ml (o cana) de apa

- 2 linguri de zahar

Intai fac umplutura de caise, care e un fel de gem fiert mai putin, pentru a ramane fructele intregi, fara sa se inmoaie. Rup caisele in doua.


Scot samburii, pe care ii sparg si ii mananc mai tarziu.

Tai caisele in cubulete.

Le pun intr-o tigaie, la calit, pe foc mic. 

Pun zaharul.


Adaug amidonul.

Pun si apa, apoi amestec usor.

Mai amestec din cand in cand cu o lingura de lemn, pana cand se topeste zaharul. 

Din acel moment, mai las caisele pe foc 3 minute, pana se ingroasa sosul.


Dau deoparte tigaia. 



Vars 3/4 din gem intr-un castron, pentru umplutura si pastrez cam 1/4 pentru decor, bucatile cele mai intregi. Din acest motiv trebuie sa fie caisele mai tari, pentru ca bucatile sa ramana intregi dupa calit, altfel nu arata bine ca decor, pentru ca se flescaiesc. 


Las gemul sa se racoreasca.

Fac si compotul de fructe, pentru a obtine zeama de compot in care sa inmoi piscoturile. Eu aveam deja zeama de compot din coji de mere, pe care il facusem, ca de obicei, cand am curatat mere pentru strudel cu mere. Se face extrem de simplu, ca si compotul de visine, cu orice fel de fructe si apoi se poate tine la frigider. E o bautura excelenta in zilele toride de vara. Iar eu am folosit o cana din zeama de compot de mere, pentru a inmuia piscoturile folosite la aceasta prajitura.

Odata pregatite fructele pentru umplutura si compotul, pot sa incep sa fac crema de vanilie pentru sarlota. Pregatesc crema bavarez de vanilie, la fel ca si pentru tortul Diplomat. Se face foarte repede si simplu, doar ca trebuie sa am toate ingredientele pregatite, pentru a le monta rapid. Pentru aceasta sarlota folosesc doar jumatate din cantitatile folosite pentru tortul Diplomat. Dar inainte de a incepe sa fac crema, pregatesc forma de sarlota, in care urmeaza sa pun crema. 

Pun in interior o bucata de folie de plastic mai mare, cat sa acopere prajitura, cand e gata. 

Vars zeama de compot intr-o farfurie adanca mai larga. 

Inmoi piscoturile, unul cate unul in zeama de compot timp de 1 secunda si le asez pe marginea formei, astfel incat sa ramana cate putin spatiu intre ele. 

Asez bucati mai mici de piscot si pe fundul formei.

Fac crema bavarez de vanilie, dupa reteta gasita intr-o carte veche de bucate. Pot sa fac crema ca la tortul Diplomat, dupa metoda originala, dar, pentru ca am mixer vertical, imi e mai usor sa amestec toate ingredientele direct in bolul acestuia, ca in reteta de crema bavarez de vanilie. Aduc apoi bolul cu crema bavareza langa forma de sarlota pregatita dinainte.

Vars crema in forma de sarlota, cam pana la 1/3 din volumul acesteia. 

Apoi pun jumatate din caisele pastrate pentru umplutura si acopar cu inca un strat de crema pana la 2/3 din forma. 

Asez restul de caise pe toata suprafata cremei.

Pun inca un strat de crema, avand grija sa nu umplu forma prea tare. Chiar daca crema are postura si nu curge, aceasta trebuie sa ajunga pana la 2 degete mai jos de capetele piscoturilor, pe care urmeaza sa le indoi peste crema.

NIvelez crema cu o paleta de cauciuc.

Rup varful piscoturilor si le indoi peste crema.

Prajitura e gata si arata foarte apetisant.

Aduc marginile foliei de plastic peste prajitura, pentru a o acoperi. Astfel, ma asigur ca isi mentine forma. Dau prajitura la frigider pentru macar 6 ore sau pana a doua zi.

A doua zi, scot sarlota din frigider.

Desfac folia de plastic care o acopera.

Pun o farfurie peste prajitura si apoi o rastorn cu o miscare rapida.

Scot forma de sarlota si apoi dezlipesc folia de plastic, cu grija sa nu rup prajitura.

Apoi o rastorn din nou pe un platou. astfel incat sa stea cu baza mare in sus.

Prajitura arata foarte bine, iar crema bavareza e bine intarita.


Asez caisele din gem, pastrate pentru decor, in forma de cerc peste crema, chiar pe langa capetele piscoturilor.

Ce dragut arata si ce apetisant!


Apoi e gata sa o servesc. Tai o felie si o asez pe farfurie. Se vad bucatile de caise in interior, prin crema.

Sarlota e delicioasa, mai ales cu caise. E atat de parfumata si buna!


Pofta buna si voua!





Comentarii

Postări populare