Gem de caise



Apricot Jam

Imi amintesc cat de bun era gemul de caise facut de mamare, de culoarea chihlimbarului si mai avea si samburi in el, delicios! Ani intregi nu am gasit sa cumpar caise, nici macar de mancat asa, crude, d-apai mai multe, ca pentru gem! Asa ca am mai cumparat cate un gem de la magazin, de pofta, totusi nu s-a comparat cu cel facut de mamare. Pe cand aveau inca o casa cu curte, bunicii mei aveau un cais in curte, din care faceau mereu gem. De aceea mi-am dorit mereu sa am si eu un cais in curte si iata ca dorinta mi s-a indeplinit : am si eu o curte in care am pomi fructiferi. Am asteptat cativa ani, pana cand caisul a crescut mai mult, dar atunci cand a inceput sa faca caise, m-am saturat cat pentru toata viata. Din pacate, nu a avut decat vreo trei ani de rod bogat, apoi s-a imbolnavit de ceea ce se numeste apoplexia caisului si s-a uscat, pur si simplu. Dar am facut gem si prajituri cu caise, pana cand s-au saturat toti din familie - pe langa caisele pe care le-am mancat proaspete. A fost un adevarat deliciu! Au fost intr-adevar caise adevarate, parfumate si mari, cum le stiam din copilaria mea. Le-am impartit in caise foarte coapte pentru gem, caise numai bune de mancat si caise mai necoapte. Pe primele le-am facut imediat gem.


Pe cele bune de mancat le-am mancat vreme de vreo luna, dar le-am tinut in frigider pentru a nu se strica. Scoteam doar cateva pe care le mancam sau le faceam prajitura.


Caisele necoapte au stat pe masa in sufragerie cateva zile, iar pe cele care se coceau le puneam in frigider.


Gemul de caise a fost foarte simplu de facut. Avand reteta de la mama mea, care o avea si ea de la mama ei, am facut un gem, poate la fel de bun.

Ingrediente

- 5 kg caise foarte coapte, chiar moi
- 2,5 kg zahar
- zeama de la o lamaie mare

Am curatat  bine toate caisele foarte coapte de eventualele stricaciuni, apoi le-am pus in cea mai mare oala pe care o am, cea pe care o folosesc si la zacusca. Am facut insa o greseala la prima transa : am pus sa fac prea mult gem deodata, atat cat am umplut o oala de 10 litri cu caise si zahar si am stat cateva ore, aproape o noapte intreaga sa il fierb. Dar mi-au iesit 16 borcane mari pline cu gem!






Ce era sa fac, daca am avut atatea caise moi, numai bune de gem? Abia pe urma mi-a spus mama ca trebuia sa fac maxim 5 kg de caise la care sa pun 2,5 kg de zahar. Asa am facut la urmatoarea transa si a fost mult mai bine, am umplut doar jumatate din oala mare.


Iar in anul urmator am impartit caisele in 3 oale, pastrand proportia de caise si zahar. In acest fel, gemul s-a facut mult mai repede, in maxim o ora.


L-am lasat la foc mic pana cand s-a mai topit zaharul, apoi am dat focul mai mare, am luat spuma si am avut grija sa amestec incontinuu, ca sa nu se prinda de fund, cu o lingura pe care o folosesc doar la dulceata si prajituri, nu la mancare.


Intre timp am spalat si sterilizat borcanele in care urma sa pun gemul. Am cumparat capace noi, care sa se stranga bine si le-am spalat bine. Am asezat borcanele in cuptor cu gura in jos, pe gratar, iar cand gemul a fost aproape gata am dat drumul la cuptor pentru 5 minute, la foc mic. Am inchis focul si le-am lasat acolo pana cand a fost gata gemul.


Ca si la dulceata de visine sau dulceata de cirese albe, am incercat gemul sa vad daca s-a inchegat, punand cate o picatura de gem pe o farfurie rece.



Daca se imprastia, insemna ca inca nu s-a inchegat, deci trebuia sa il mai las sa fiarba. Cand picatura a stat ferma, am pus zeama de lamaie, am mai dat cateva clocote, apoi am oprit focul. Am pus gemul fierbinte, in borcanele pregatite dinainte, care erau deja fierbinti cand am pus gemul. Am apucat cu grija, cu ajutorul a 2 servete de bucatarie, fiecare borcan din cuptor si le-am umplut cu gem.


Apoi le-am bagat din nou in cuptor, la foc mic, timp de 5 minute, ca sa prinda o crusta, care nu i-a mai dat voie sa faca "floare" deasupra, adica mucegai.


Le-am lasat acolo pana cand s-au racit, apoi le-am pus capacele, pe care le-am strans foarte bine.


Pentru a doua serie de gem am pus mai putine caise si a rezultat doar o jumatate din oala de 15 litri, din care au iesit 8 borcane mari cu gem.


Daca e prea greu sa manuiesti borcanele fierbinti cu gemul fierbinte, pui borcanele reci pe niste lame de cutit, ca sa nu crape cand pui gemul fierbinte. Iar daca stii ca o sa il mananci repede, poti sa nu il mai tii si in cuptor sa faca crusta.
Eu n-am fost atat de harnica ca mamare, asa ca nu am avut timp sa sparg samburii de caise pentru a-i pune in gem, dar i-am mancat mai tarziu.


Iar gemul l-am mancat  si gol, ca era tare bun!


Pofta buna!

Comentarii

Postări populare