Strudel cu mere




Este o alta forma de placinta cu mere, doar ca se face sul, nu se intinde foaia pe toata tava. Eu fac de obicei strudel atunci cand nu am destule mere ca sa fac placinta. Avand in vedere ca la un sul de strudel nu se pun tot atatea mere ca la placinta (pentru ca altfel ies merele pe-afara) daca am cateva mere, pot sa fac repede un aluat si, in functie de cate mere sunt, fac macar doua suluri de strudel. Nu iese acelasi strudel ca la cofetarie sau ca la "paine", dar e la fel de bun - daca nu si mai bun, pentru ca eu nu pun mai mult pesmet sau gris decat mere.
Aluatul pentru strudel este cel folosit pentru foi de placinta, cele foarte subtiri care se gasesc de cumparat in comert. A fost o vreme cand nu se gaseau foi de placinta la "paine" - cum era pe vremea aia, de trista amintire - asa ca a trebuit sa invat sa fac singura foile. Era destul de greu, dar nu atat de greu ca un aluat fraged, de exemplu. Important era sa am rabdare sa intind foaia cat mai subtire. Nu intindeam eu atatea foi cate ar fi fost intr-un pachet de cumparat, dar erau destule cat sa fac o placinta buna. Si cat de buna este cu foi subtirele, care se fac crocante la copt! Si cu putin zahar pudra deasupra, e un deliciu! Acum ca se gasesc foi de placinta oricand, nu-mi mai bat capul sa le fac in casa, ci le cumpar, pentru ca sunt foarte bune si e mai comod. Insa nu  le folosesc prea des pentru ca dureaza mult sa fac o placinta sau chiar si un strudel din foi de placinta, pentru ca fiecare foaie trebuie unsa cu unt, ulei sau margarina.
De aceea prefer mai bine sa fac strudelul cu aluatul obisnuit pentru placinta de dovleac, fiind mai simplu si mai rapid de facut - si intotdeauna la indemana. Folosesc cate mere am si, in functie de asta, fac si aluatul : fie cantitatea normala, fie jumatate. Cand am mai putine mere fac cate 2 suluri de strudel, cu jumatate din cantitatea normala de aluat pentru o tava de placinta. Sulurile sunt cat tava de lungi, urmand a le taia in bucati dupa ce se coc.

Ingrediente pentru 2 suluri de strudel


- 250g faina
- 1/2 lingurita praf de copt
- 1 cescuta mai mica de ulei
- 1 cescuta de apa calduta
- 1 praf de sare (cat iau intre 3 degete)
- 4-5 mere mari (cam 1 kg)
- 3 linguri de zahar
- 1/2 lingurita scortisoara
- 1 lingura de gris

Rad si calesc merele, ca si pentru placinta cu mere.









Nu arunc cojile de mere, ci le pastrez ca sa fac un compot de mere. Pun cateva linguri de zahar intr-un litru sau doua de apa, in functie de cate coji sunt. Cand apa clocoteste, pun cojile, sting focul si acopar cu un capac. Cand e rece, torn zeama intr-o sticla si o bag la frigider, ca sa nu se strice pana cand o bem pe toata. Insa de obicei o bem pe toata in aceeasi zi, in loc de apa!






Fac aluatul la fel ca la placinta de dovleac. Folosesc ca masura pentru apa si ulei o cescuta care e cam jumatate din ceasca pe care o folosesc la cantitatea normala de aluat pentru o placinta.







Las aluatul sa se odihneasca 10 minute. Impart aluatul in 2.


Din fiecare parte intind o foaie cat de cat dreptunghiulara, lunga cat tava. Foaia se ruleaza pana dedesupt, deci nu are cum sa se rupa si sa iasa umplutura afara daca e prea subtire. Oricum, aluatul mai creste si se mai ingroasa la copt.



Presar putin gris pe jumatate din foaie, apoi pun cate o lingura de mere calite, una langa alta,  pe marginea foii de strudel, pe toata lungimea.


Mai las loc la capete ca sa nu iasa merele. Apoi rulez si intorc capetele in sus, ca sa nu iasa umplutura.





Asez sulurile in tava, pe hartie de copt, daca am - daca nu, oricum, garantat nu va iesi umplutura, deci nu se va murdari tava si nici nu se va lipi strudelul de tava. Iar daca va iesi putin, nu e nici o nenorocire, ca se spala usor! Coc strudelul la foc potrivit 180C, in cuptorul preincalzit, timp de 30 de minute, pana cand strudelul se rumeneste frumos pe deasupra.


Cand mi-a ramas niste ciocolata topita de la un tort, am uns unul dintre strudele  si a fost si mai gustos.


Strudelul se pudreaza cu zahar, ca si placinta cu mere. Se poate face strudel si cu dovleac sau cu branza.


Am mai folosit si alte aluaturi pentru a face strudel, in functie de ce aveam prin casa atunci cand mi-a venit pofta de ceva dulce - cum ar fi aluatul pentru cornulete de post cu rahat. Aveam cateva mere si ma hotarasem sa fac strudel, dar nu aveam praf de copt. Aveam in schimb drojdie, deci am incercat cu acest aluat si a iesit un strudel de exceptie.



Am mai incercat sa folosesc si un alt fel de foaie pentru strudele si m-am gandit la aluatul fraged. L-am cumparat de la magazin gata facut in doua foi. Doar am desfacut cele doua foi si am pus merele calite la fel ca si la strudelul cu aluat de placinta.







Ce-i drept, am zbarcit-o putin, pentru ca am impaturit aluatul ca pe cel obisnuit si nu a crescut cum trebuia, dar de-acum stiu si voi face altfel. M-am gandit ca merge la fel ca si cu aluatul de placinta obisnuit, dar nu e chiar asa. L-am tinut la cuptor tot 40 minute si s-a copt bine. Totusi in partea de jos nu a fost chiar bine copt. Dar sotului meu i-a placut asa ca a fost ok!






Am vazut in acest video cum se face strudelul cu aluat fraged si voi incerca si eu. Insa nu prea curand pentru ca nu e prea indicat sa mancam atata aluat fraged, care are multa grasime.
Oricare reteta vreti sa incercati va urez spor la treaba si pofta buna!

Comentarii

Postări populare