Compot de visine



Mie imi place orice fel de compot, dar cel de visine e preferatul meu si al familiei mele. In fiecare vara fac compot de visine si bem zeama rece, atat de buna in zilele toride. E mult mai buna decat orice alta bautura racoritoare de la magazin - si naturala!
Cand culeg visinele, pastrez cateva pungute cu visine la congelator, tocmai pentru a face compot si pe timpul iernii. Doar le pun asa cum sunt, necuratate de samburi, dar bine spalate si scurse de apa, la fel cum fac si cu alte fructe pe care le pastrez la congelator pentru iarna.
Compotul se face foarte simplu, din apa, zahar si fructe, in anumite cantitati, ca sa aiba gust bun. Imi amintesc ca soacra mea facea un compot de pere fara zahar, pentru ca ea avea diabet. Zaharul se pune, ca si la dulceata, ca un conservant. Insa ea punea doar perele si apa in sticle, apoi le fierbea intr-o oala mare cu apa, ceea ce le facea sa tina peste iarna.
Eu nu vreau sa umplu sticle si borcane cu compoturi, pentru ca, din fericire, noi suntem sanatosi si nu tinem regim, ca sa mancam compoturi multe. Asa ca, prefer sa pun visinele la congelator si sa le iau de-acolo, atunci cand vreau sa fac compot.
Dar, pana sa ajunga in congelator, o parte din visinele pe care le culeg din visinul meu din gradina le folosesc pentru a face visinata, dulceata cu visineprajitura cu visine, dar si compot, pana cand ne saturam. Ce mai ramane, pun la congelator, pentru compot si pentru prajituri.

Ingrediente pentru 4 portii

- 1 cana de visine
- 1 litru de apa
- 1/2 cana de zahar

Pun apa la fiert intr-o craticioara si adaug zaharul.

 

Cand clocoteste siropul, pun visinele.

 

Las sa dea in clocot din nou si apoi inchid focul. Visinele se crapa putin, dar asa e normal.

 

Acopar craticioara cu un capac si las compotul sa se raceasca.


In acest timp, visinele isi lasa zeama si coloreaza compotul, a carui zeama va avea o culoare rubinie, foarte apetisanta.

 

Asta e tot. Cand se raceste, pun craticioara la frigider si cine vrea poate sa bea doar zeama rece ( asta fiind sotul meu), iar altcineva mananca si visinele, adica eu. Sunt delicioase si mult mai bune decat cele din compotul cumparat. Imi amintesc ca intr-o zi mancam niste visine din compot la birou si o colega s-a mirat foarte tare vazand ca visinele sunt crapate. S-a mirat si mai tare cand a auzit ca e compot facut de mine acasa, pentru ca nu prea mai sunt multi care sa faca compot, ci prefera sa il cumpere de la magazin. Cred ca multi cumpara compot mai mult de Revelion, atunci cand fac salata de fructe. Si eu fac la fel, dar pentru ca am cirese si visine in congelator, cumpar doar compoturi pe care nu le pot face eu.
Daca as vrea sa fac compot care sa tina peste iarna, as putea sa fac ca soacra mea, adica sa pun fructele in sticla sau in borcan, pana la jumatate. Apoi ar trebui sa fierb siropul de apa cu zahar, in aceleasi proportii : la 1 litru de apa, 1/2 de cana de zahar. Ca si la compotul proaspat, as lasa sa clocoteasca apa cu zaharul, pana cand se topeste zaharul, cam 1 minut. Apoi as pune siropul fierbinte peste fructe si as inchide borcanele cu capac. Apoi as proceda exact ca si la gogosarii in otet cu zahar. Borcanele cu compot trebuie invelite cu hartii sau carpe, apoi fierte la foc potrivit spre mic, in apa care se pune pana la jumatatea borcanelor (sau sticlelor). De cand apa incepe sa fiarba, trebuie sa stea 20 de minute. Apoi se pun in paturi, pana cand se racesc si astfel, vor tine peste iarna.
Nu e chiar asa simplu, plus ca vara e destul de neplacut sa tii aragazul aprins pentru atata timp - si daca pot sa evit asta, de ce nu?
Eu tocmai asta vreau, pentru ca e mult mai simplu sa fac compotul proaspat - chiar si iarna - cu visinele de la congelator. Nu am altceva de facut decat sa fac siropul, exact la fel ca vara si apoi sa pun visinele congelate, direct in sirop, fara sa le mai decongelez.


De aceea, pun in pungute cam o cana, maxim doua, de visine, atat cat sa folosesc la un compot. Nu-i asa ca e mult mai simplu?
Desigur, eu procedez asa pentru ca am prea multe visine deodata si nu le pot tine prea mult, ca sa nu se strice. De aceea, mai bine le congelez si ies mai castigata - si nici nu pierd atata timp.
Compotul de visine e delicios si poate fi servit si ca desert, mai ales intr-o zi de post.
Pofta buna si voua, si spor la treaba!

Comentarii

Postări populare