Dulceata de capsuni



Imi place foarte mult, dar capsunile crude imi plac mai mult, astfel incat intotdeauna m-am gandit ca e mai bine sa le mananc crude decat sa fac dulceata. Dar uite ca anul acesta s-au facut multe capsuni in gradina mea, chiar atat de multe incat nu le putem manca pe toate, asa ca am facut dulceata. Nu am facut multe borcane, ci doar 4, pentru ca am pus doar 1kg de capsuni si 1 kg de zahar. Se face ca orice dulceata - ca sa o parafrazez pe bunica mea. Cand o intrebai cum se face o mancare, ea iti raspundea intotdeauna "Ca orice mancare!" Asa spun si eu, pentru ca am folosit acelasi procedeu ca la dulceata de visine.


Ingrediente pentru 4 borcane mici

- o farfurie adanca plina cu varf cu capsuni
- 1 kg de zahar
- zeama de la o lamaie potrivita

Am ales sa pun la dulceata capsunile mai mici, pastrand pe cele mari pentru mancat. Eu aleg capsunile de cand le spal, ca tot le iau la mana : pun capsuni foarte mici pentru spuma de capsuni, pe cele mijlocii separat pentru tarte cu capsuni (atunci cand fac tarte) si separat capsunile mari, pentru  mancat sau pentru tortul Fraisier. Mie imi place mult spuma de capsuni, dar chiar si eu m-am saturat de atata spuma, asa ca am pus capsunile alese pentru acest desert la dulceata, folosind portia pe vreo 4 zile, plus capsunile pentru tarte - ca nu mai aveam tarte!

 

Deci, capsunile erau spalate, una cate una, sub jetul de apa rece, asa ca nu a trebuit decat sa le curat de codita. Asta nu e greu, dar e migalos si dureaza vreo 10 minute.

 

Am umplut farfuria adanca cat sa fie cu varf si apoi am varsat capsunile intr-o oala de 3 litri.

 

Am pus zaharul deasupra si am stors zeama de lamaie deasupra, printr-o sita, ca sa nu cada samburi in oala.


Am pus oala in frigider pana a doua zi, pentru ca delicioasele capsuni sa isi lase zeama.
A doua zi am pus oala pe focul mare dat la mic si am lasat-o sa stea pana cand s-a topit zaharul, cam 15 minute, cand dulceata a inceput sa clocoteasca.


Fiind o cantitate mai mica, nu a durat o ora, ca la alte dulceturi, pe care le fac in cantitati duble si chiar triple ca, de exemplu, dulceata de cirese albe.
Am dat focul putin mai mare, dar cu grija, ca sa nu dea in foc dulceata.


Aceasta se umfla foarte rapid, asa ca a trebuit sa dau focul la mic, sufland in dulceata totodata - ca sa dea mai repede inapoi - si l-am lasat asa, ca sa nu fac vreun pocinog...cum am mai facut, ca de-aia stiu! Am mai strans dulceata de pe aragaz si nu imi mai trebuie! Cand e o cantitate mai mare in oala, focul poate fi mai mare, dar depinde de aragazul fiecaruia. Oricum ar fi, cat timp fierbe dulceata, nu pot sa plec de langa ea, pentru motivele spuse mai sus.


Am fiert dulceata timp de aproape o ora, timp in care i-am luat spuma, de cate ori s-a adunat deasupra. Am pus spuma pe o farfurie.

 

Dupa vreo 20 de minute am inceput sa incerc cate o picatura de sirop de la dulceata, ca si la dulceata de visine, ca sa vad daca s-a ingrosat indeajuns. Picatura poate fi pusa pe orice suprafata mai rece, de aceea eu am pus-o direct pe blatul din bucatarie.


Nu e bine ca dulceata sa fie prea groasa, pentru ca nu o mai poti scoate din borcan, dar nici sa nu fie bine fiarta si sa mucegaiasca. Adevarul e ca, pana cand nu treci prin diferite experiente, e mai greu sa nimeresti o dulceata, chiar si cu instructiunile cele mai amanuntite. Cel mai bine e sa urmezi exact instructiunile si sfaturile celor patiti, ca sa nu faci aceleasi greseli.
Am lasat dulceata sa fiarba cam 45 de minute, pana cand nu s-a mai unflat desi clocotea.


Am pus o picatura de sirop de la dulceata pe blat si aceasta nu s-a mai imprastiat, ci a stat ferma, asa ca am pus zeama de la inca o jumatate de lamaie.


Am lasat sa mai fiarba cateva minute si am stins focul.


Am udat bine o carpa curata si am pus-o deasupra oalei, strangand-o bine pe sub toarte.

 

Ca si la dulceata de visine, dulceata trebuie sa se raceasca inainte de a o pune in borcan, pentru ca fructele sa nu se ridice la suprafata. Ca sa nu faca o crusta deasupra, se pune o carpa uda, ca si la coliva. Dulceata poate sa stea si 24 de ore asa, chiar daca intre timp se usuca carpa - tot nu va face crusta.
In acest timp am spalat si apoi am dezinfectat borcanele, punandu-le in cuptor la foc foarte mic, pentru 5 minute, asa cum am aratat la reteta de gem de caise. Borcanele trebuie sa se infierbante, dar nu prea mult, ca sa nu plesneasca. Le-am lasat sa se raceasca in cuptor, pentru ca, spre deosebire de gem, dulceata nu se pune fierbinte in borcanul fierbinte si nici nu se tine la cuptor sa fac o crusta, ca sa nu mucegaiasca.
Am pus dulceata in borcane si am strans bine capacul.


Asa cum e, dulceata mea sta foarte bine in camara, fara sa se strice, pentru ca e bine fiarta si capacul e bine strans.

 

Chiar si cand desfac un borcan, il pun inapoi in camara si dulceata nu mucegaieste deasupra.
Spor la treaba si voua!

Comentarii

Postări populare