Franzela de casa

 

Se face ca orice alta paine de casa, chiar si de post - desi, ar fi preferabil sa fie cu lapte si unt. Eu aveam obiceiul sa fac paine de casa rotunda, cum se face la tara - adica asa am vazut eu prin filme, pentru ca nu am avut ocazia sa vad si in realitate. De cand cu pandemia asta, am facut mereu paine in casa, de fapt mai mult chifle Kaiser, care ne plac foarte mult. Insa, dupa aproape un an de mancat chifle, sotul meu s-a cam saturat si voia o paine, pe care sa o tai felii. Asa ca m-am gandit sa fac o paine lunguiata - cat de greu sa fie? Nu mai voia nici paine cu maia salbatica, pentru ca nu ii place, asa ca m-am gandit sa fac o franzela, asa cum o stiam de la magazin. Pentru ca ma intereseaza lucrurile astea, le si observ (spre deosebire de alte lucruri, spre exasperarea sotului meu!) asa ca am stiut din prima cum sa fac franzela. Vazusem ca are capetele ascutite si cu aspect de rulada, ceea ce inseamna ca aluatul e rulat si apoi lasat sa creasca. Bineinteles ca m-am documentat putin pe YouTube, ca sa fiu sigura. Chiar asa era, asa se face o franzela, deci am inceput sa modelez franzele in fiecare zi. Din 500 g de faina, imi ies 2 franzele, din care mancam chiar si doua zile, depinde de mancare. Le pot face si de post si de dulce si sunt aproape la fel de bune.

Ingrediente pentru 2 franzele


- 500 g faina

- 250 ml lapte

- 25 g drojdie proaspata

- 1 lingura de zahar

- 25 g unt (1 lingurita plina)

- 1 lingurita de sare


Aluatul se face la fel ca si la chiflele Kaiser, care sunt facute cu lapte si unt. Apoi il las o ora sa creasca la loc cald.

Impart aluatul crescut in doua, il framant putin si fac doua bile de aluat.

Intind fiecare bucata cu palma, intr-o forma lunguiata, ca un peste mai dreptunghiular, cu capetele oarecum ascutite, dupa ochi. Grosimea aluatului trebuie sa fie aproximativ de 1 cm - cam cat un deget (de femeie!). Rulez aluatul, ca pe cornurile pentru hotdog.

Pun fiecare paine pe foaia de copt la crescut, in tava de aragaz. Asez cu grija painea, astfel incat marginea aluatului sa fie in partea de jos (sub paine), altfel va creste pe langa paine, in timpul coacerii, ca o parte separata. 

Duc tava acoperita cu un servet curat la loc cald si las painile sa creasca timp de 30 de minute.

Dupa primele 15 minute, dau drumul la cuptor la 200C, ca sa aiba timp sa se incalzeasca pana cand cresc franzelele. Cand au trecut cele 30 de minute si cuptorul s-a incalzit, aduc tava cu painile crescute.

 Fac cu lama 3 taieturi oblice destul de adanci, de aproximativ 1 cm, cat intra lama, in fiecare franzela, ca si la painea de casa sau la painea cu maia salbatica. Ca sa aiba coaja crocanta, stropesc painea cu o sticla stropitoare, speciala pentru bucatarie (nu cea pentru flori!), ca si la chiflele Kaiser. Painea se poate unge sau stropi cu apa si cu ajutorul unei pensule sau al unui pamatuf de pene, asa cum am facut eu pana sa gasesc sticla cu pentru stropit.

Apoi dau painea la cuptor pentru 30 de minute, pana cand se rumeneste deasupra.

O las sa se raceasca si apoi o tai felii. Franzela e crocanta la exterior si pufoasa in interior.

E foarte buna pentru sandvisuri, cu salam sau branza si rosii.



Pofta buna si spor la treaba si voua!


Comentarii

Postări populare