Gogosari taiati in otet si zahar


Sunt deliciosi! Nu vei vrea sa mai faci alta reteta dupa ce ai sa gusti acesti gogosari! Mai ales ca se fac lejer, nu necesita  mult efort -in afara de curatarea gogosarilor- si intra multi intr-un borcan, deci mai faci si economie la borcane. Un kilogram de astfel de gogosari intra intr-un singur borcan, daca nu mai pun printre ei si alte legume.
Reteta e veche, de pe vremea cand cumparam gogosari doar de la aprozar si de multe ori erau partial stricati sau putin atinsi. Bunicile noastre  - chiar si mamele - puneau gogosari intregi la borcan. Acestia trebuiau sa fie foarte sanatosi, desigur, dar asta era ceva normal pe vremurile alea. Plus ca pietele erau pline si puteai sa alegi gogosarii cei mai frumosi. Si nici prea scumpi nu erau, comparativ cu veniturile. Dar asta se intampla de mult, pe cand eram eu copil - cu mai bine de 50 de ani in urma!
Cu timpul, taranilor nu le-a mai convenit sa vina in piete, pentru ca erau siliti sa-si vanda marfa cu un pret anume si nu cu cel pe care il voiau ei. Asa ca orasenii nu au avut alta solutie decat sa cumpere de la aprozar. Acolo, vanzatorii nu aveau asa grija de legume, cum avea un taran de marfa lui si nici nu aveau grija la transport si la depozitare, desi marfa era initial foarte buna. Gogosarii fiind usor perisabili, se stricau repede, daca nu erau vanduti imediat. Intr-adevar, asta se intampla mai in ultimii ani inainte de Revolutie. Ca sa nu arunce tot gogosarul stricat, gospodinele noastre s-au gandit ca ar fi bine sa puna gogosarii taiati si facuti bucati, aruncand bucatile stricate. Chiar daca e mai multa munca, gogosarii sunt foarte gustosi si intra mai multi intr-un borcan, ceea ce e un avantaj. Asa cum ne-au invatat, gospodinele noastre s-au adaptat mereu la vremurile pe care le-au trait, oricat de grele au fost acestea.

Ingrediente pentru 4 borcane de 850 ml

- 2 kg gogosari foarte sanatosi, neatinsi
- 300 ml otet din vin de 9 grade
- 6-7 linguri zahar tos
- 2 linguri rase de sare grunjoasa
- 4 borcane de 800 ml
- 2 fire subtiri de hrean
- foi de dafin
- piper negru boabe
- coriandru boabe
- boabe de mustar
- 1 telina cu frunze (romaneasca)
- 3-4 morcovi
- 1 conopida mica


Eu fac de obicei cantitatea tripla, adica pun 6 kg de gogosari. Imi pregatesc cam 12 borcane de 850 ml si capace noi, care sa se stranga bine. Capacele se gasesc de cumparat la Carrefour sau la Selgros, precum si borcane cu tot cu capac. Dar eu nu mai cumpar borcane, pentru ca pastrez borcanele de la conservele de anul trecut, pe care le spal bine, apoi le sterilizez in cuptor si le folosesc la muraturi, gemuri si dulceturi.
Incep prin a spala bine gogosarii, pe care ii las apoi sa se zvante pe o tava. 


Inainte de a curata gogosarii imi pregatesc un lighean in care sa-i pun pe cei curatati si galeata cu gunoi, in care sa pun cotoarele. 


Pentru ca stau la curte, prefer sa fac treaba asta afara, ca sa nu imprastii seminte prin bucatarie. Cat timp am stat la bloc, asa am facut si stiu ca se face mizerie mare.
Tai gogosarii in 2 si scot cotorul. Scot pielitele din interior cu seminte cu tot si scutur bine fiecare bucata.

 

 

Tai fiecare jumatate in 2 bucati pe care le pun in lighean. Nu e bine sa-i pun in oale smaltuite sau de inox, ca sa nu cocleasca cand voi pune otetul peste ei. Cand am gogosari mai mari, tai fiecare jumatate in 3 sau chiar 4 bucati.

  

Arunc orice gogosar stricat. Poate sa arate pe-afara sanatos si in interior sa fie atins, adica e putin maro in loc sa fie rosu. De multe ori e moale, daca gogosarii nu sunt foarte proaspeti. Cateodata gasesc si pe cel vinovat de toate astea, adica un vierme. Dar nu e nimic rau si nu mi-e scarba, pentru ca asta imi arata ca gogosarii nu au prea multe chimicale in ei, altfel nu i-ar placea viermelui. Din fericire, gogosarul cu vierme a fost sanatos (nu apucase sa manance din el), asa ca nu l-am aruncat. Dar a trebuit sa il arunc pe cel stricat.

 

 

De asemenea, tai orice loc atins de pe gogosar, mai ales cele care sunt moi, acesta fiind semn de stricaciune. 


Ca sa nu fac asta si sa arunc prea mult din gogosar, e bine sa cumpar gogosari cat  mai sanatosi.


Cand am terminat de curatat gogosarii, pun peste ei zaharul, sarea si, la sfarsit, otetul.

 

 

 

Eu pun 900 ml, ceea ce inseamna aproape o sticla de otet la cei 6 kg de gogosari pe care ii fac. De aceea, masor 100 ml dintr-o sticla intreaga si imi raman cei 900 ml, pe care ii torn deasupra gogosarilor taiati.


Las gogosarii sa stea in lighean, acoperiti cu o carpa, pana a doua zi - cam 24 ore. In acest timp, amestec usor, din cand in cand, cu o lingura de lemn, aducand pe cei de jos, deasupra. Gogosarii se inmoaie si lasa o zeama, care se amesteca cu otetul sarea si zaharul in lighean.

 

 

A doua zi, gogosarii sunt la jumatate in lighean, aproape acoperiti de zeama lasata.


Pregatesc borcanele, le spal bine, apoi le sterilizez in cuptor la foc mic de 150C, timp de 5 minute. Le las sa se raceasca in cuptor.



Intre timp, pregatesc morcovii, telina, conopida si hreanul pe care le voi pune pe langa gogosari, in borcan. Aduc si condimentele si borcanele sterilizate, pentru a le avea la indemana.


Acestea sunt foarte bune in otet, dar cu ele pot decora borcanele de muraturi, ca sa arate frumos, acesta fiind un vechi obicei al nostru, al romanilor - la fel cum e si cu salata de boeuf.
Curat toate radacinoasele de coaja si le spal bine.

 

Curat hreanul de orice stricaciune si il tai in doua, pe lung, in asa fel incat bucatile rezultate sa intre deasupra gogosarilor, in borcan.

 

 

Urmeaza sa ii asez in cruce, ca opritor pentru gogosari - ca sa nu se ridice deasupra, atunci cand vor sta in otet.


Tai morcovii mai subtiri pe lung si pe cei mari in rondele - sau ii decupez in diverse forme. 


Tai telina felii sau in alte forme in functie de cum vreau sa decorez borcanele, asa cum am aratat in acest articol despre cum decorez eu borcanele cu muraturi. Pastrez frunzele de telina si le spal bine, pentru ca le voi pune deasupra gogosarilor, in borcane.

  

 

Curat conopida de frunze si o rup in buchetele mai mici, la fel ca pentru mancarea de conopida. De obicei, imi raman cateva buchetele de conopida de la gogosari si le folosesc ca sa fac o mica mancarica de conopida de post.

 

 

Spal bine toate buchetelele.


Cand sunt toate gata, pun toate borcanele pe blatul din bucatarie. Alaturi asez ligheanul cu gogosari in zeama si farfuriile cu legumele pe care le pun printre gogosari, precum si condimentele pe care le voi folosi.

 

Incep sa indes gogosarii in borcane.

 

Daca am destule borcane disponibile, pot sa pun mai multi morcovi si mai multa conopida in fiecare borcan. Gogosarii sunt putin moi de la saramura in care au stat, asa ca sunt usor de asezat. 


Fara morcovi si conopida ar intra toata cantitatea de 2 kg in doar 2 borcane. Intr-o toamna am pus un singur kilogram de gogosari, cat aveam din gradina mea si asa am constatat ca a intrat intr-un singur borcan.


Asez alternativ randuri de gogosari pusi unul intr-altul, indesati usor, ca sa incapa cat mai multi, cu cate o rondea-doua de morcov, una de telina si cate un buchetel de conopida, la fiecare borcan.


Daca vreau sa decorez borcanele, ca sa se vada frumos la exteriorul, imi ia ceva mai mult timp, dar merita. Indes bine bucatile de gogosari, pana sus, avand grija s alas putin spatiu si pentru un fir de telina cu frunze si pentru hrean.


In fiecare an decorez borcanele de muraturi, dupa inspiratia pe care o am.



Cand am terminat de pus toti gogosarii, pun deasupra 4-5 boabe de piper, la fel de coriandru (nu prea multe, pentru ca altfel vor fi prea parfumati) cam o lingurita de boabe de mustar, cate o frunza mica de dafin (daca e mai mare o rup in doua) si un fir de telina, cu tot cu codita, indesata bine intr-o margine, ca sa nu iasa afara cand voi pune zeama.

 

 

 

 

Deasupra, in loc de clasicele betisoarele care se puneau pentru a tine muraturile sub zeama, eu pun hreanul. Il tai in 2 pe lung, apoi masor fiecare jumatate, in asa fel incat sa intre usor sub buza borcanului si sa tina gogosarii sub zeama. Daca firele de hrean sunt mai groase, le tai in 4, dar bucatile trebuie sa nu fie prea subtiri, altfel nu mai sunt destul de rigide, ca sa tina bine gogosarii sub otet.

 

 

 

Cand toate borcanele sunt gata, le umplu cu otetul care a stat peste gogosari.

 


De obicei ramane destula zeama, de aceea am incercat sa fac si alte muraturi, care mi-erau la indemana. Gandindu-ma ca printre gogosari pun morcovi si conopida care sunt crude, m-am gandit ca voi putea pune si separat doar conopida cu morcovi. Asadar, am umplut un borcan intreg doar cu conopida, dar si cu morcovi si telina, am adaugat hrean, boabe de piper, mustar si foi de dafin si am pus zeama de la gogosari. Apoi am procedat exact ca si cu gogosarii. Intotdeauna pun si un borcan-doua de conopida in zeama ramasa de la gogosarii taiati in otet cu zahar, ba chiar mai cumpar conopida daca am prea multa zeama. Daca am prea multa conopida, fac separat o saramura din otet.


Pastrez restul de otet intr-o sticla si il folosesc de obicei la salate, in special la cea de varza, care e de sezon.

 

Adaug doar putina sare si otetul ramas de la gogosari, dupa gust. E delicioasa!


Continui cu prepararea conservelor de gogosari taiati in otet si strang bine capacele noi, sterilizate rapid in putina apa fiarta.

 

Apoi fierb borcanele in bain-marie, adica intr-o oala cu apa. Infasor fiecare borcan in ziar sau intr-o coala de hartie, care sa cuprinda borcanul de jur-imprejur si sa se inchida pe fundul lui, pentru a evita craparea borcanelor pe foc.


Asez borcanele intr-o oala destul de mare incat sa intre toate cele 4 (sau mai multe)borcane in ea. Eu folosesc o oala mare de 20 de litri, in care intra cam 7 borcane. Restul borcanelor pot fierbe in alta oala mai mica.


Umplu oala cu apa calda, cam pana la jumatatea borcanelor si o las sa fiarba pe focul mare al aragazului, dat la mediu - nu prea mare, ca sa nu crape borcanele, dar nici prea mic, pentru ca dureaza prea mult pana incepe sa clocoteasca apa. 


De aceea pun apa calda, ca sa dea in clocot mai repede.

 

Fierb borcanele timp de 20 de minute din momentul in care incepe sa clocoteasca apa.


In timpul asta, pregatesc un loc pe jos in camara, unde intind o patura pusa in 2. Aici voi aseza borcanele dupa fierbere.
Cand cele 20 de minute au trecut, sting focul si scot fiecare borcan cu ajutorul manusii de bucatarie, ca sa nu ma oparesc. Cu o lingura sau o furculita scot hartia de pe borcan si o las in cratita, pana ce termin de scos toate borcanele.

 

Asez fiecare borcan in patura, apoi le acopar pe toate, petrecand patura peste ele.





In felul asta, gogosarii vor sta mai mult in otetul fierbinte si sterilizarea se va face mai bine, marind siguranta ca gogosarii nu se vor strica, ci vor fi buni de mancat pana la sfarsitul iernii, ba chiar si pentru mai mult timp.

 

Peste doua zile, cand s-au racit, duc borcanele in mica mea pivnita, cam la 2 metri sub pamant, unde stau foarte bine, la temperatura constanta, fara sa inghete.


La fel de bine stau si in balconul inchis, dar neincalzit de la bloc sau intr-o camara rece si aerisita.
Spor la treaba si pofta buna!

Comentarii

Postări populare