Gyros cu ceafa de porc

Sotul meu e mare fan al fetelor de la savoriurbane. Acestea posteaza fel si fel de retete, in fiecare zi,care mai de care mai apetisante. Sotul meu mi le trimite si mie, pe whatsapp, in special pe cele pe care vrea sa le fac si eu. Asa si cu aceasta reteta de gyros, care nu te lasa sa stai linistit, pana cand nu mananci si tu aceste bunatati! Zis si facut! Cum aveam deja niste felii de ceafa de porc in congelator, am planuit meniul pe ziua urmatoare, care urma sa fie gyros cu fasii fripte de ceafa de porc, ceapa calita si sos tzatziki in lipie. Am urmat reteta de la savoriurbane si am avut un pranz delicios. Gyrosul este o shaorma greceasca, facuta mai simplu, dar poate contine si cartofi prajiti si salata, rosii, plus ketchup si mustar sau maioneza, dupa gustul fiecaruia. Importanta e carnea, care trebuie neaparat condimentata cu mirodenii specific grecesti, ca oregano, chimen, cimbru si rozmarin. Plus ca e musai sa aiba si salata tzatziki.

Ingrediente pentru 4 portii

- 4 lipii cumparate de la magazin

- 4 felii de ceafa de porc, groase cat un deget

- 2-3 cepe mari

- 2-3 rosii

- 2-3 castraveti prospeti

- o portie de salata tzatziki

Pentru marinada

- 1 lingurita rasa de sare

- un varf de lingurita de piper macinat

- 1 lingurita de oregano uscat

- 1/2 lingurita de chimen

- 2 linguri de ulei

- 1 lingurita de usturoi granulat

- 1 lingurita de boia dulce sau iute, dupa gust

- zeama de la 1/2 de lamaie

- cativa fulgi de ardei iuti uscati sau un varf de cutit de harissa

Am pregatit carnea cu o seara inainte, pentru a avea timp sa intre condimentele in carne. Am pregatit intai 2 bucati de ceafa, pe care urma sa le fac imediat, pentru masa de pranz. Am asezat cate 2 bucati de carne pe cate o farfurie si am presarat pe ele toate condimentele. Am pus intai sare, luand cu degetele cam cata pun de obicei peste friptura.


Am presarat sare pe amandoua partile ale fiecarei felii.

Am presarat putin oregano pe fiecare felie, doar pe o parte.

Apoi am presarat putin chimen.

Am presarat boiaua.

Am luat o lingurita de usturoi granulat din plic.

Am pus praful de usturoi pe toate feliile de carne.

Am taiat o jumatate de lamaie.


Am stors zeama de lamaie peste bucatile de ceafa.

Am pus si uleiul.

Apoi am masat bine pe ambele parti ale fiecarei felii de ceafa, intai pe o parte.

Condimentele erau imprastiate pe toata suprafata carnii.

Am intors apoi fiecare felie si am masat bine pe toata suprafata.

Arata bine si a doua fata a carnii, care, astfel condimentata, va fi foarte gustoasa.

Cine vrea, poate sa puna si boia iute, fulgi de ardei iute sau o pasta de ardei foarte iute, cum este harissa, pe care o folosesc mai mult pentru a face creveti marinati cu harissa si salata de orez picant.

Am condimentat carnea si cu un varf de lingurita de harissa, pentru ca ne place carnea putin mai iute. Am pus cateva picaturi pe fiecare felie de ceafa.

Apoi am intins uniform pasta harissa, cu lingurita, pe toata bucata de carne.

Am pus 2 felii de ceafa sa stea la rece, intr-un castron acoperit cu o folie sau o farfurie, pana a doua zi la pranz. Le-am lasat sa stea cam 15 ore, dar sunt indeajuns si 8 ore. 

Le-am scos afara a doua zi, cu o ora inainte de a le frige, pentru a se incalzi la temperatura camerei. Pe primele doua felii le-am facut imediat ce le-am condimentat, neavand timp sa le mai las la rece, dar si asa au fost foarte bune.

Am curatat 3 cepe potrivite si le-am taiat in felii subtiri. 

Am pastrat o mana de ceapa cruda, separat, pentru a o pune in gyros, alaturi de rosii si castraveti taiati fasii.

Am facut si salata tzatziki.

Cand a trecut o ora si carnea s-a incalzit la temperatura camerei, am pus tigaia grill pe foc mare, sa se incinga bine. Dupa aproximativ 2-3 minute, tigaia s-a incins, pentru ca incepuse sa iasa fum din ea. Am pus cele 2 felii de ceafa in tigaia incinsa.

Carnea sfaraia. Nu trebuie tinuta mult, altfel se usuca prea tare.

Apoi am pus alaturi, pe langa carne si ceapa taiata pestisori.


Am asezat-o sa stea bine pe suprafata grillului, pentru a se rumeni bine.

Am lasat carnea si ceapa pe foc mare, timp de 3 minute.


 Am amestecat ceapa mereu, ca sa nu se arda, ci doar sa se rumeneasca si sa se inmoaie.

Dupa 3 minute am intors feliile pe partea cealalta, cu ajutorul unor clesti de bucatarie, pentru a nu intepa carnea cu furculita.

Feliile de ceafa se rumenisera frumos pe o parte, la fel si ceapa.


Le-am mai lasat inca 3 minute, pana s-au rumenit frumos si pe partea cealalta. Am amestecat ceapa din cand in cand, pentru a nu se arde. Cand au trecut cele 3 minute, am oprit focul si am scos ceafa pe o farfurie.

Am adunat ceapa de pe grill si am scos-o pe aceeasi farfurie cu carnea.

Le-am acoperit usor cu o folie de aluminiu, pana s-au mai racorit putin, cam 2-3 minute. Intre timp, am pregatit toate ingredientele, sa imi fie la indemana. Am taiat apoi carnea in fasii subtiri.

Eu nu le-am taiat prea subtiri, dar cnevrea poate sa le taie mai subtiri de-atat, sa fie usor de mancat.


A mai ramas sa infierbant putin lipiile in tigaie. Am pus cate una in tigaie si am tinut-o cateva secunde la foc mare, pe fiecare parte. Ca sa nu se intareasca si sa ramana moi si flexibile, le-am stropit cu putina apa, cat am luat in palma.

Am intors lipia si pe cealalta parte, ca la shaorma

Am tinut-o tot 5-6 secunde, maxim 10, pana s-a incalzit si s-a rumenit usor. Am rasturnat-o pe o farfurie.

Eu am incalzit 3 lipii la 2 bucati de ceafa : una pentru mine si 2 pentru sotul meu. Apoi, in sfarsit, am inceput sa fac gyrosurile. Am adus toate ingredientele pe blatul de bucatarie, sa imi fie la indemana.

Apoi am intins 2 linguri de salata tzatziki pe mijlocul lipiei de deasupra.

Am pus cateva felii de rosie peste tzatziki.

 Am pus si cateva felii de castravete, plus cateva felii de ceapa cruda.

Pentru doua portii am pus in gyros salata in loc de castravete si a fost foarte bun.


Am pus deasupra o mana generoasa de fasii de carne.

Am pus si cate o lingura de ceapa  prajita.

Apoi am infasurat umplutura cu lipia, strangand-o cat mai bine, pentru a nu se desface. 

Fiecare poate sa-si puna cat de multa umplutura vrea, doar sa se poata strange lipia. Eu n-am mai pus cartofi prajiti sau maioneza, pentru ca ingredientele pe care le aveam erau suficiente si foarte gustoase. Plus ca nu voiam sa fac shaorma, ci gyros. Am strans capatul de jos al gyrosului cu un servetel, asa cum fac si la shaorma.


Am mancat cu mare pofta si ne-a placut foarte mult gyrosul.


Ceafa e moale si foarte gustoasa, iar legumele cu sosul tzatziki sunt foarte racoritoare. Cu siguranta voi mai repeta de multe ori aceasta reteta.


Pofta buna si voua si spor la treaba!





Comentarii

Postări populare