Creveti marinati cu harissa si cu salata de orez picant

Este un fel de mancare foarte picant, chiar iute rau, dar gustos. Harissa este o pasta de ardei iute, specifica bucatariei nord-africane si aceasta este cea care ii da mancarii gustul picant. Nu stiu exact daca acest fel de mancare e specific marocan sau tunisian, dar orezul basmati cu harissa e sigur foarte folosit in bucataria lor. Din cate retete marocane am reusit sa gasesc, cele mai multe sunt cu orez si harissa, insotite de legume. Eu am vazut aceasta reteta intr-un show al lui Mary Berry si mi s-a parut gustoasa si usor de facut. Ea o facea pentru masa de Craciun, insa noi nu avem traditia asta - si nici nu as da sarmalele noastre pe creveti! Dar, pentru ca tocmai ce vazusem la Lidl creveti congelati, marca Deluxe (care se vinde doar pentru Craciun sau Paste) mi-am facut imediat socoteala ca as putea face si eu creveti, pentru prima oara, intr-o zi de dezlegare la peste, din Postul Craciunului. Pana atunci, nu avusesem curaj  sa gatesc creveti, desi mai mancasem unii gata facuti, cu sos de chilli dulce (tot de la Lidl si tot marca Deluxe) care imi placusera foarte mult. Insa, cum sunt mereu amatoare sa incerc retete noi, nu puteam rata ocazia asta. Crevetii se gasesc de ceva timp si in tara noastra, dar eu am ezitat sa ii cumpar, in primul rand, pentru ca nu stiam ce sa fac cu ei, nici macar cum sa ii curat - nici macar daca se curata si ce se curata la ei! Abia cand am vazut reteta lui Mary Berry am inteles cu ce se mananca acesti creveti, ca sa zic asa. Ea a aratat si cum se curata un crevete, asa, ca pentru toti incepatorii. Acum chiar ca m-am simtit pregatita sa gatesc creveti! Si bine am facut, pentru ca am descoperit ca imi plac foarte mult, mai ales cei gatiti cu orez picant. Singurul amendament pe care l-am avut, dupa ce am mancat, a fost ca mancarea a fost totusi prea iute - de ne-au piuit urechile! E adevarat ca, prima oara, am facut salata de orez fara anghinare si caise uscate, care erau in reteta originala, iar asta a facut ca mancarea sa fie si mai iute, fiind privata de cantitatea - deloc de neglijat - de anghinare si de caise uscate. Nu ca nu imi place anghinarea, dar nu prea se gaseste la noi, nefiind o leguma obisnuita in tara noastra. Aceasta arata ca un boboc de nufar, invelit cu "solzi". Ii stiam deja gustul, pentru ca am gustat cateva bucatele pe o pizza, in Italia. Initial am crezut ca e varza si m-am mirat ca "astia pun varza pe pizza?!". Asadar, anghinarea are gust de varza, usor amaruie. E foarte sanatoasa  si benefica pentru mentinerea unui ficat sanatos. Pe de alta parte, nu e buna pentru mamele care alapteaza. Noi avem doar ceai de anghinare, folosit tot in acest scop, pentru tratarea bolilor de ficat, reducerea colesterolului, curatarea ficatului si organismului de toxine, precum si pentru tratarea unor boli de inima. Am vazut la RaiUno TV cum se foloseste anghinarea in nenumarate retete italienesti, dar nu am avut ocazia sa o folosesc si eu, pana cand m-am incumetat sa cumpar o conserva de anghinare fiarta, de la Lidl. Am pus-o asa cum era in salata de orez, care a fost intr-adevar mai buna asa, adica mai putin iute - dupa gustul meu. Din acest motiv, mi-am permis sa schimb putin reteta lui Mary Berry, micsorand cantitatile de harissa la jumatate. Cine vrea mai iute, poate sa incerce cu cantitatea dubla din reteta mea, dar doar la harissa, celelalte ingrediente avand cantitatile cerute de reteta. Eu folosesc doar jumatate din cantitatea de creveti din punga de 800 g, fiind mai mult decat suficienti pentru mine si sotul meu, pentru ca aceasta nu e o mancare pe care sa o poti incalzi a doua zi, ca pe un pilaf obisnuit cu pui. Crevetii se intaresc si devin cauciucati, daca sunt gatiti prea mult, asa ca se exclude incalzirea lor ulterioara.

Ingrediente pentru 2 portii

- 400 g creveti uriasi congelati din punga de la Lidl

- 2 linguri ulei de masline pentru prajit

Pentru marinada

- 1/2 de lingurita de pasta harissa

- 1 lingurita de boia dulce

- 1 lingura de ulei de masline

- 1 catel mare de usturoi

Pentru salata de orez

- 1 punguta de 250 g de orez basmati sau orez cu bobul lung

- 1 ardei mare rosu copt, taiat bucati mai mari

- 250 g felii de anghinare din conserva (cine vrea)

- 8 bucati de caise uscate, taiate felii subtiri de 1 cm

- o mana de patrunjel tocat

- 1/4 de lingurita de sare

- un varf de lingurita de piper

Pentru dressingul picant

- 3 linguri de ulei de masline

- zeama de la 1/2 lamaie

- 1 catel de usturoi mic

- 2 lingurite chimen macinat

- 2 lingurite coriandru macinat

- 1/4 lingurita de pasta harissa

- 1 lingurita de zahar

Cu o zi inainte, scot jumatate din crevetii congelati din punga si ii asez pe o farfurie, pe care o las in frigider, ca sa se dezghete incet. 

Pun punga cu restul de creveti inapoi in congelator. A doua zi, scot farfuria cu creveti din frigider, cam cu o ora inainte de a-i gati, pentru a se dezgheta complet.

Pun la copt ardeiul, pe o tabla sau pe grill, la foc mare, ca la salata de ardei copti, pana cand incepe sa se inmoaie si se arde bine pe toate partile. 

In acest timp, pun si o oala cu aproximativ 750 ml apa la fiert, pentru a fierbe orezul. Cand incepe sa clocoteasca, dau focul la minim si bag saculetul cu orez basmati in apa fiarta, conform instructiunilor de pe pachet. 

Il asez astfel incat sa intre in intregime in apa, pe orizontal, ca sa nu se lipeasca punga de oala. Il tin cam 15 minute pe foc mic. Apoi scot punga cu o furculita si o las sa se scurga intr-o sita, pe care o asez deasupra unei oale, pana cand se raceste orezul. De fapt, nu prea are ce sa se scurga, pentr ca orezul absoarbe surplusul de apa. Intorc apoi si ardeiul, pe ultima parte ramasa necoapta.

Cand ardeiul e copt bine si s-a inmuiat, il pun intr-o oala mica cu capac, ca sa se abureasca putin si apoi sa il pot curata usor. Presar si putina sare deasupra si il las pana cand se mai raceste orezul pentru salata. Apoi tai punga si vars orezul rece intr-un castron. Daca e graba cu masa, merge sa il vars si fierbinte, pentru ca se raceste el, chiar mai repede, in castron.

Curat ardeiul de coaja. 

Il rup si ii scot cotorul, apoi il curat de seminte, la fel cum fac la salata de ardei copti. Rup ardeiul fasii, pe care le pun una peste alta si le tai cu cutitul in bucati mai mari, direct peste orez. Pun sare si piper deasupra.

Cand am anghinare, scot bucatile din conserva. Acestea arata ca niste cotoare de salata, dar cu frunza mai groasa.

 Le tai in felii de 1 cm peste ardeiul taiat si orezul fiert.

Apoi fac dressingul, amestecand toate ingredientele pentru dressing, intr-un castron. Pentru cine nu stie ce e un dressing, va spun ca e sosul folosit pentru condimentarea salatei. Pun intai uleiul, apoi zeama de lamaie, usturoiul zdrobit, zahar, sare, condimente si harissa. Apoi amestec bine.


Il torn peste salata si amestec bine.


La fel fac si atunci cand nu pun anghinare.

Las orezul in castron.

Pot sa adaug in acest moment si patrunjel tocat, proaspat sau congelat, pe care il amestec in salata.

Pun deoparte salata, pana gatesc crevetii.


In acest moment, pot sa pregatesc marinada cu harissa pentru creveti, nemaiavand altceva de facut decat sa ma ocup de creveti, care trebuie gatiti rapid. De altfel, daca am timp, pot sa pregatesc marinada si inainte. Amestec in castron harissa cu usturoiul pisat si cu uleiul. 

Reteta originala a lui Mary Berry spune ca la creveti se curata coaja de deasupra si li se lasa capul, ca sa arate mai frumos. Eu am avut creveti fara cap, dar cu coaja, deci a trebuit sa le scot coaja. Dupa ce s-au dezghetat, i-am luat pe fiecare si am desprins cu grija crusta de deasupra, inclusiv la codita, ca sa iasa si carnea din codita. 

Nu e greu, mai ales ca crevetii aveau deja crusta taiata, pentru ca li se scosese o vena de pe burta, care e musai sa fie scoasa. Verific totusi, pentru ca sunt unii care mai au resturi de vena, pe care le indepartez. Asez crevetii curatati intr-un castron separat, pe masura ce ii curat.

 Pun apoi  crevetii in castronul cu marinada si amestec usor cu lingura, pentru a-i imbraca pe toti in sos.

Ii las 15 minute la marinat.

Pregatesc o tigaie mai mare, in care sa incapa toti crevetii, astfel incat fiecare sa aiba contact cu fundul tigaii, sa se poata gati bine. Asez tigaia pe ochiul cel mai mare al aragazului si dau focul la maxim. Pun o lingura de ulei in tigaie si vars crevetii marinati. De-acum trebuie sa ma misc repede, pentru ca crevetii nu trebuie sa stea mult pe foc. Ii las sa se gateasca la foc mare, timp de 2 minute pe o parte. Apoi ii intorc pe fiecare in parte, folosind o spatula de lemn si o lingura, ca sa fiu mai rapida. Ii mai tin inca 1-2 minute pe foc mare, pana cand se rasucesc, se strang si se fac roz. Ii scot din tigaie pe o farfurie si pun tigaia inapoi pe foc. 

Pun si salata de orez in tigaie si o incalzesc, amestecand cu lingura sau saltand tigaia, timp de 3-4 minute, pana cand e fierbinte. 

Dau tigaia deoparte.

Apoi vars orezul pe farfurie si asez crevetii deasupra.

Arata si miros foarte apetisant!


Presar patrunjel tocat deasupra.


Este un fel de mancare extraordinar de gustos! Crevetii sunt moi si foarte gustosi, iar salata de orez e deosebita.

Pofta buna si spor la treaba si voua! Merita sa incercati!

Comentarii

Postări populare