Pizza cu blat ca la mama ei


 De ani de zile fac pizza cu un blat delicios, moale si subtire, facut din aluat de cornulete de post. Pe vremea aceea erau slabe sperante sa aflu cum fac italienii adevaratul aluat de pizza, asa ca l-am facut si eu cum am crezut ca e mai bun. Si nu era rau deloc, dat fiind ca, toti cei care veneau la noi si mancau pizza isi amintesc mereu cat de buna a fost pizza pe care am facut-o eu. Ba chiar sotul meu a denumit-o "Pizza Adinuca", ca pe o marca inregistrata! Uite insa ca a venit vremea sa fac si altfel de aluat de pizza, dupa reteta lui Genaro Contaldo, care parca ne place mai mult, desi e putin mai complicat de facut. De fapt, dureaza mai mult sa dospeasca si are o tehnica de framantat diferita, asemanatoare celei folosite la aluatul din care fac lipii libaneze. De altfel si textura e asemanatoare, putin crocanta pe dinafara si goala prin interior. Am incercat pizza cu acest blat italienesc si am garnisit-o cu mozarella si prosciutto crudo, dar si cu carnati, dupa gustul fiecaruia. Am presarat si niste ruccola la sfarsit, pentru un gust mai bun, dar si pentru un decor mai atragator.

Ingrediente pentru 2 pizza

Pentru aluat

- 500 g faina de tip 650 (pentru paine)

- 325 ml apa rece

- 7 g drojdie uscata (sau 25 g drojdie proaspata)

- 1 lingurita rasa de sare

Pentru umplutura

- 2-3 carnati afumati

- 7-8 felii de prosciutto (sunca crud uscata)

- 500 g mozarella pentru pizza (sau cascaval)

- 100 g parmezan ras (cine vrea)

- rosii pasate (sau bulion amestecat cu suc de rosii)

- busuioc frunze sau uscat

- ardei rosu (cine vrea)

- ulei de masline

In plus (cine vrea)

- frunze de ruccola, puse dupa coacere

Am pus intai drojdia la inmuiat in apa rece. 

Am pus faina intr-un castron. Am pus sarea si am amestecat-o cu faina, ca sa nu ia contact direct cu drojdia. Am facut un cuib la mijloc. Am amestecat drojdia cu apa cu o lingura. Apoi am varsat apa si drojdia peste faina, in cuibul format. Am inceput sa amestec aluatul cu aceeasi lingura, incorporand faina in apa.

 Am continuat sa amestec aluatul cu mana, pana cand s-a incorporat bine faina. 

Cand s-a format aluatul, am presarat putina faina pe blat si am varsat aluatul. Am inceput sa il framant cu mana putin infainata, pentru ca aluatul, in aceasta faza e lipicios si moale. M-am curatat de aluatul lipit pe mana si l-am adunat intr-o bila.

L-am framantat intinzandu-l in fata, apoi aducandu-l spre mine, prin rulare, obtinand un sul de aluat. 

L-am intors din nou pe lungimea sulului si l-am intins din nou, apoi l-am rulat.

 Am facut aceeasi miscare de 2-3 ori, iar aluatul a devenit elastic si a inceput sa se dezlipeasca de mana.

 Atunci l-am impartit in 2 si apoi, in 4 bucati.

Am format 4 bile de aluat.


Am asezat bilele de aluat intr-o tava presarat a cu gris, ca sa nu se lipeasca de tava. 


Am presarat si putina faina deasupra pentru a nu se lipi de servetul pe care urma sa il pun peste aluat.

Am pus un servet curat deasupra si am lasat aluatul sa creasca timp de 2 ore, intr-un loc cald.


Eu am facut aluatul intr-o duminica dimineata, am plecat la biserica si l-am lasat peste 3 ore sa dospeasca. Cand am venit acasa, bilele de aluat numai bine ca isi dublasera volumul.

Mi-am adus toate ingredientele pentru umplutura pentru a le pregati, in timp ce am dat drumul la cuptor la 250 C, cu focul si de sus si de jos, la cuptorul electric.

Am taiat carnatii Silezia in felii groase de cam 5-6 mm, dupa ochi (si dupa gustul fiecaruia).

Am taiat si bucata de mozarella in felii groase cam de 1 cm. Eu prefer sa iau mozarella pentru pizza de la Lidl, care e mai avantajoasa la pret decat mozarella obisnuita,care se gaseste sub forma de bile, tinute in zer. Gustul e la fel de bun.

Am scos o bila de aluat, ca sa formez pizza, apasand cu pumnul in mijloc, pentru a o intinde spre margini. 

Atunci mi-am dat seama ca imi iesea o pizza mica, asa ca am ales sa unesc bilele de aluat 2 cate 2, ca sa formez doar 2 blaturi mai mari. De altfel, in alt video, Genaro face doar o pizza din tot aluatul. Plus ca aici il lasa mai putin la dospit, circa 1 ora.  Am intins cu mana blatul format din 2 bile de aluat, cum am putut mai bine. Am pus aluatul pe blatul dat cu putina faina si am apasat cu pumnul in mijloc, apoi am impins marginile, largind aluatul. Am ridicat foaia in sus, tinand de margini, rotind blatul in maini, astfel largind foaia si mai mult. Daca s-a rupt, am luat putina coca de pe  margine si am lipit blatul. 


Am presarat faina in tava si am pus blatul.


Am facut un sos din 1 lingura de bulion amestecata cu 1/2 de cana de suc de rosii, atat cat sa curga, dar sa fie totusi gros. Am adaugat si putin busuioc uscat. Am pus o lingura-doua de sos de rosii peste blatul de pizza, ca si la pizza pe care o fac de obicei - si l-am intins pe toata suprafata blatului. 

Apoi am pus carnati si sunca, dupa cum am avut eu nevoie, dar fiecare poate pune cum vrea. Am pus si felii de mozzarella din loc in loc, ca sa fie pe fiecare felie, cand voi taia pizza. Am asezat fasii de ardei rosu si frunze de ruccola. 

Am dat tava cu pizza la cuptor, pentru 10 minute, pana cand blatul s-a rumenit pe margini si mozzarella s-a topit. 

Frunzele de ruccola nu merg puse inainte , pentru ca se usuca la copt si nu mai au acelasi gust si nici acelasi efect vizual. Asa ca am scos imediat tava si am adunat frunzele de ruccola, care deja se ofilisera de caldura. Intre timp am pregatit cea de-a doua pizza, pentru a fi gata de copt.

Am scos prima tava dupa 10 minute, atunci cand blatul a fost bine rumenit pe fund si pe margini, iar mozzarella era topita. Am presarat ruccola deasupra.

Am pus imediat a doua pizza la copt. Am lasat prima pizza sa se racoreasca 2-3 minute.


Am taiat imediat pizza cu rola speciala pentru taiat pizza. 


Am servit-o cu ketchup cumparat, dar bun pe pizza.

Am degustat-o si ne-am delectat cu gustul delicios. 

Desigur, stiam gustul, pentru ca mai mancasem acest fel de blat inainte, dar acum era si mai bun pentru ca il facusem in casa. Nu am inteles niciodata de ce unii lasa marginile de la pizza, cand mie mi se par tocmai ele cele mai bune parti din pizza.


Pofta buna si spor la treaba si voua!


Comentarii

Postări populare