Lipii libaneze fara drojdie (lavash bread)

De mult timp voiam sa invat sa fac si eu acest fel de lipii si uite ca s-a ivit ocazia in cele din urma, atunci cand am inceput sa fac hummus. Urmarind diferite video, am vazut ca hummusul este un preparat de origine arabeasca (se spune ca e originar din Iordania), fiind mancarea nationala in mai multe tari arabe, printre care si Liban. Probabil de aceea se mananca cu lipii libaneze, asa ca am inceput si eu sa le fac, ori de cate ori am hummus. Intr-adevar sunt mult mai bune cu hummus decat painea noastra, fiind mai cojoase, ca niste clatite tari si scortoase. De altfel chiar se si fac la fel ca clatitele, adica tot in tigaie. Aluatul e facut doar din apa, faina si sare, cu sau fara drojdie. Eu am ales sa fac aceste lipii care nu au drojdie, dar sunt foarte gustoase. Pentru 2 portii imi ajung 6 lipii, deci asa le fac mereu. Bineinteles, trebuie sa ai dinti buni ca sa mesteci aceste lipii, dar tare sunt bune! Ori de cate ori pregatesc hummus, imi rezerv timp sa fac si lipiile, ca sa le mancam proaspete.

Ingrediente pentru 6 lipii

Pentru aluat

- 300 g faina

- 200 ml apa calduta

- 1 lingurita sare

In plus

- inca 100 g faina ( cam 1/2 de cana)

- o tigaie de clatite de aproximativ 20 cm diametru


Pun o cana de apa in ibric si o incalzesc putin pe foc potrivit, pana devine calduta. Pun un castron  mai adanc, cam de 1 litru, pe cantarul de bucatarie, ca sa pot cantari faina si apa, pe masura ce le pun in castron. Pun 300g de faina, dupa cantar. 

Las castronul tot pe cantar, ca sa pot cantari si apa. Adaug sarea, apoi amestec putin cu lingurita cu care am pus-o. 

Fac un cuib in faina si adaug apa calduta, cantarind-o pana la 200 ml. 

Amestec cu mana goala (se poate si cu o lingura sau chiar o furculita) pana cand se formeaza un aluat lipicios si moale.

Presar faina pe masa de aluat si scot aluatul din castron. Ma curat pa maini de aluat, dand cu faina si frecand mainile, pana cand am mainile curate sau le curat, mai simplu, cu o lingura.

Adun aluatul de la margine spre mijloc, cu mana data prin faina, ca sa nu se lipeasca aluatul de mana. Framant bine aluatul pe masa cu faina, intinzandu-l si il rasucindu-l inapoi si tot asa, pana se dezlipeste de mana si devine elastic, ca in acest video.

Las aluatul sa se odihneasca timp de 30 de minute inapoi bol, cu o carpa deasupra.

Apoi scot aluatul pe masa presarata cu faina, il framant usor si il impart in 6 bile mici.

Le las acoperite 10 minute. Pregatesc tigaia de clatite si o pun pe focul mare, dat la mic, putin spre mijlociu. Apoi intind prima bila cu sucitorul, pe masa data cu faina, intr-o foaie nu foarte subtire, astfel incat sa fie de dimensiunea tigaii. 

Presar cu faina ori de cate ori e necesar, ca sa nu se lipeasca aluatul de sucitor sau de masa. In acest timp s-a incins si tigaia.

Pun foaia in tigaia incinsa si o asez bine pe suprafata tigaii.


O tin la copt, la foc mic, putin spre potrivit, cam 1 minut pe o parte. Lipia incepe sa se umfle, in bule mai mari sau mai mici.

Dupa 1 minut, controlez lipia, ridicand-o putin dinr-o parte cu 2 degete sau cu o paleta, ca sa nu ma arda. Cand e rumenita, spre maro inchis, intorc lipia pe partea cealalta, fie cu degetele, fie cu o paleta.

 Lipia e uscata si se intoarce foarte usor, nu se lipeste de tigaie. O tin mai putin de 1 minut pe cealalta parte, pana cand se rumeneste, fara sa se arda. Lipia se umfla si se coace.

Intre timp, intind a doua foaie, ca sa fie pregatita atunci cand va fi gata prima. Rastorn lipia pe o farfurie si pun a doua foaie - si tot asa, pana cand coc toate cele 6 lipii.


Lipiile cresc la copt si se umfla ca o minge, formand 2 foi. Dar nu toate lipiile se umfla la fel. Am constatat ca trebuie sa le las putin mai grosute, ca sa creasca asa de mult la copt.

Le servesc imediat, cu hummus, alaturi de o salata tabbouleh sau niste castraveti acri ori chiar ridichi. 

Sunt foarte bune cu hummus, desi mie mi se par cam tari, pentru dintii mei care nu mai sunt ai mei! Dar chiar si eu pot sa le mananc si chiar imi plac foarte mult. Sunt foarte potrivite pentru zilele de post.


Pofta buna si spor la treaba!

Comentarii

Postări populare