Zacusca putin dietetica, fara gogosari

Este o zacusca la fel de buna ca si zacusca facuta cu gogosari, pentru ca si ardeii kapia sunt la fel de gustosi si dulci, ca gogosarii - poate nu si la fel de carnosi, dar nu e chiar asa mare diferenta. Ba chiar, la zacusca cu peste nu pun vinete, ci doar gogosari si peste si e delicioasa. M-am hotarat sa fac zacusca doar cu ardei kapia pentru ca preturile au devenit foarte mari si la ardeii kapia si la gogosari, plus ca e mult mai putina munca sa curat doar ardeii kapia. Si pentru ca gustul e aproape acelasi - ba chiar kapia cei foarte rosii sunt si mai dulci decat gogosarii - mi-am spus ca n-ar strica sa incerc si sa ma scutesc de o munca in plus. Intr-adevar, gogosarii se si coc mai greu si se si curata de pielita mai greu decat ardeii kapia - nemaivorbind de pret! In plus, am hotarat ca trebuie sa fie mai dietetica, adica cu mai putin ulei si zahar, pentru ca sotul meu a facut diabet si trebuie sa avem putin grija la dieta lui, dar si la a mea, ca nu strica!

Zis si facut! Am socotit cantitatea aproximativa de ardei kapia, proportional cu cantitatea  de vinete din reteta originala de zacusca si mi-a iesit ca ar trebui sa fie aceeasi cantitate cat ardei kapia si gogosari la un loc, deci inca pe-atatia kapia. Am scazut si cantitatea de morcovii si ceapa, dar si pasta de tomate, tocmai pentru ca au zahar. Mi-a iesit insa o zacusca pe cinste, asa ca de-acum asta e noua reteta.

Ingrediente pentru 11 borcane de 800 ml

- 5 kg ardei kapia

- 8 kg vinete

- 1,5 kg ceapa

- 1/2 kg morcovi

-  600 g pasta de tomate

- 1 lingura de piper boabe

- 6 foi de dafin

- 1/2 litru de ulei

- 2 linguri cu varf de sare grunjoasa

- 3 linguri de zahar

Procedez la fel ca si la reteta de zacusca de baza. Coc vinetele si ardeii kapia pe gratarul de afara, dis-de-dimineata, pe racoare.  Scot vinetele coapte si le asez in tavile de la aragaz.


Apoi le las o ora-doua sa se racoreasca, dupa care le curat de pielite. 

Curat intai vinetele si le pun in site la scurs, deasupra cate unei oale. Imi folosesc toate sitele pe care le am pentru asta - ce bine ca am 3 site, dintre care una mai mare!

Apoi curat si ardeii kapia. 

Aceasta operatiune e mai migaloasa, find nevoie sa ii curat bine de toate semintele si de toate pielitele, mai ales de pe langa cotor. Daca ramane vreuna, ar putea fermenta in borcan, lucru care ar face sa se strice toata zacusca din acel borcan. Chiar si daca sunt foarte atenta, tot se mai intampla sa se strice cate un borcan din acest motiv. De asemenea, am grija sa nu arunc zeama lasata de ardei, dar trebuie sa o strecor printr-o sita.

Odata curatate vinetele si ardeii, pot sa incep sa curat ceapa si morcovii. Nu sunt multe, asa ca le curat repede. Le maruntesc prin blender sau prin razatoarea de la robotul de bucatarie : cea mare pentru ceapa si cea mica pentru morcovi. Nu e nevoie sa muncesc in plus, daca tot am un robot de bucatarie!


Pregatesc oala cea mare de 20 litri, in care fac de obicei zacusca, adica o spal de praf si o sterg bine. Apoi o pun pe aragaz, pe ochiul cel mai mare. Aprind ochiul si il las la mic. Pun uleiul in oala si vars in oala ceapa tocata marunt sau rasa si apoi morcovii rasi. 


Maresc putin focul la mediu si las sa se caleasca ceapa cu morcovii, amestecand din cand in cand, ca sa nu se prinda de fund. Micsorez focul cand incepe sa se prinda de fund, ca sa nu se arda ceapa.

Dupa aproximativ 20 de minute, cand s-au inmuiat, dau prin masina de tocat intai vinetele. Le vars in oala.


Apoi dau si ardeii prin masina de tocat. Ii pun in oala si amestec bine.


Pun si zeama de la ardei. Maresc focul si las sa inceapa sa clocoteasca. 

Apoi adaug  sarea, zaharul, piperul, foile de dafin si pasta de tomate. 


Aduc din nou la fierbere si apoi micsorez focul la mediu. Mai las sa fiarba inca o jumatate de ora, timp in care amestec din cand in cand cu o lingura mare de lemn, cu coada lunga. Daca incepe sa clocoteasca prea tare, micsorez focul la mic, ca sa nu sara stropi si sa ne arda.

Intre timp pun borcanele spalate si scurse in cuptor la sterilizat. Ii dau drumul la 150C pentru 10 minute. Apoi las borcanele acolo, ca sa ramana fierbinti, pana cand termin de fiert zacusca. 

Sterilizez si capacele, chiar daca sunt noi, tinandu-le cateva secunde in apa fiarta. De altfel eu cumpar in fiecare an capace noi pentru toate conservele, ca sa nu am surpriza ca mi se strica continutul vreunuia dintre ele din cauza ca nu s-a strns bine capacul. Acesta trebuie sa stea bine inchis, ermetic, ca sa nu intre aer deloc in interiorul borcanului. E posibil ca vreunul dintre capacele vechi sa fi fost deschise cu cutitul si  de aceea nu mai e perfect rotund si nu se mai inchide ermetic. Acesta e un alt motiv pentru care se strica conservele, oricat de mult le-am fierbe.

Dupa o jumatate de ora, zacusca s-a fiert si s-a facut cremoasa. Opresc focul si incep sa pun zacusca in borcane cu lingura sau mai bine cu un polonic, ca sa mearga mai repede. Scot cate un borcan fierbinte din cuptor, cu ajutorul unei manusi de bucatarie sau al unui servet, si il asez fie pe gratarul aragazului, fie chiar pe blatul de bucatarie, pentru ca, fiind fierbinte, nu exista pericolul sa se sparga borcanul, atunci cand pun zacusca fierbinte. 


De indata ce am umplut borcanul, amestec putin cu lingura in borcan, ca sa scot toate golurile de aer.

Pun capacul si il strang bine, tanand borcanul cu un servet umed, ca sa nu ma friga.

Pregatesc o patura pe care on intind in doua intr-un loc ferit, pe unde nu umblam prea des, ca sa nu dam peste borcane - pentru ca in patura voi aseza borcanele fierbinti. Aduc borcanele umplute cu zacusca, cate unul in fiecare mana, tinandu-le cu un servet sau o manusa. Le asez pe patura, intoarse cu capacul in jos. 

In acest fel se va elimina aerul si se va face un vid in borcan, care va opri zacusca sa fermenteze si sa se strice. Le invelesc cat se poate de strans cu patura, astfel incat sa stea cat mai mult timp fierbinti, pentru a se steriliza mai bine. Le tin asa 2-3 zile, pana cand se racesc. Apoi le asez intr-un loc racoros, de preferinta o pivnita, dar merge si in camara. Zacusca e deja bine prinsa in borcan si nu are cum sa se strice. Poate sa stea astfel pana in primavara si chiar si mai mult, mai ales daca e tinuta in camara. Noi mancam din zacusca si in Postul Craciunului si in Postul Pastelui si inca ne mai raman borcane, dar numai cateodata, cand nu avem ocazia sa le ducem si nepoteilor nostri. Cel mare, in special, e mare iubitor de zacusca. Un motiv in plus sa muncesc pentru a o face!

Pofta buna si spor la treaba si voua!




Comentarii

Postări populare