Zacusca de peste



Abia ce am terminat de facut zacusca cu vinete si iata ca m-am hotarat sa fac zacusca si cu peste. Anul trecut am mancat de la o colega si mi-a placut foarte mult, asa ca mi-am propus sa fac si eu, sa vad cum iese. Dar sotul meu nu s-a multumit cu cateva borcane, cum ma gandeam eu, ci a vrut tot atat de multa zacusca de peste, cat facusem si din cea de vinete. A fost foarte mult de munca, dar a meritat! Mi-a luat si destul timp, dar am profitat de un week-end, altfel nu reuseam nici macar in 2 dupa-amiezi sa o termin. Numai  sa curat pestele de oase mi-a luat o zi!

Ingrediente pentru 10 borcane mari de 850 ml si 8 mai mici de 425 ml

- 7 kg macrou
- 7 kg gogosari
- 4 kg ceapa
- 1 litru de ulei
- 1 cutie mare de pasta de tomate
- o mana de piper boabe
- 4 foi de dafin
- 1 lingura cu varf si inca 1/2 de sare grunjoasa
- 4 linguri de zahar

Am inceput prin a coace toti gogosarii, la fel ca si pentru zacusca. Fiind la serviciu, sigur ca nu puteam sa fac totul intr-o zi, de aceea am copt gogosarii intr-o seara si i-am lasat pentru a doua zi, cand i-am curatat de coji si cotoare, avand grija sa nu las nici o samanta, care ar putea face zacusca sa fermenteze, oricat de bine ar fi fiarta.
Pana cand sa ma apuc sa curat gogosarii, am curatat pestii de mate si capete, ca pe orice peste. Eu le-am taiat si aripioarele, ca sa nu ma mai incurc de ele, dar nu e obligatoriu.

 

 

Macroul nu are solzi, ceea ce e si mai bine, pentru ca nu am mai pierdut timpul si cu asta. Am spalat bine pestii si in interior si in exterior, apoi i-am pus la fiert in oala cea mare de 20 de litri, in care fac zacusca.

 

Mai mult a durat pana cand a inceput sa fiarba apa, fiind atat de multi pesti in oala aia mare, basca si apa!
Intre timp, m-am apucat sa curat gogosarii copti.
Dupa vreo ora, apa a inceput sa clocoteasca . Cred ca pestii au fost inca putin inghetati, de-aia a durat atat pana sa dea apa in clocot. Am luat spuma si i-am mai lasat cateva minute la fiert, mai precis 3, pentru ca am constatat ca pestii erau deja fierti.

 

I-am scos pe o tava si i-am lasat sa se raceasca.
Cand s-au racit indeajuns m-am apucat sa curat pestii de oase. Desi macroul nu are multe oase - asta fiind si motivul pentru care am ales acesti pesti - totusi sunt cateva marunte care trebuie inlaturate. Probabil ca oasele ramase din greseala se mai inmoaie la fiert si se mai zdrobesc  in masina de tocat, dar eu am cautat sa curat pestii cat mai bine, pentru ca am oroare de oasele de peste - unul din motivele pentru care nu mananc orice fel de peste, in special cei cu oase multe.


Deci o zi a fost ocupata cu pestele, dar spre seara am putut sa pun zacusca la fiert. Ca si la zacusca de vinete, am curatat ceapa si am tocat-o in bolul cel mare al robotului de bucatarie, pentru ca macar cu atata sa ma ajut la pregatirea zacustei. La ultimele zacuste, am tocat ceapa foarte marunt, cu cutitul pentru tocat legume. In acest fel, nu mai e nevoie sa dau si ceapa prin masina de tocat.
Asadar, am pus uleiul si ceapa in oala, la foc potrivit.


Sotul meu a amestecat in zacusca, cum face de obicei si la zacusca de vinete. Intre timp, eu am dat gogosarii, apoi si pestele prin masina de tocat.

 

Cand s-a inmuiat ceapa, am pus gogosarii tocati peste ceapa.


Cand a inceput sa fiarba din nou zacusca cu gogosarii in ea, am pus si pestele tocat.


Am amestecat apoi cu randul, pana cand a inceput sa clocoteasca zacusca cu pestele cu tot, apoi am adaugat si pasta de tomate.


Am pus si sarea, zaharul, piperul si foile de dafin.

 

Din acest moment am mai lasat sa fiarba zacusca inca vreo jumatate de ora, timp in care am amestecat cu randul : cand eu, cand sotul meu. Abia spre 11 noaptea a fost gata zacusca, adica incepuse sa scoata abur prin gauri pe care aburul le gasea in zacusca, ca si la mamaliga.


Am putut sa o pun, in sfarsit, in borcane.


Am strans bine capacele. Am asezat borcanele cu capacul in jos, invelite in patura, ca si pe zacusca de vinete obisnuita, ca sa se raceasca incet si sa se formeze vid intre capac si zacusca din borcan. Dupa 2 zile s-au racit si le-am pus in magazia cea noua, pe rafturi, langa celelalte conserve. Asta s-a dovedit insa o idee proasta, pentru ca toate au inghetat la primul ger mai mare.


Noroc ca am observat la timp si le-am si dus jos, in pivnita, unde le tineam inainte, pana sa facem magazia....si unde le voi tine mereu, pe timpul iernii, ca sa nu mai inghete.
Chiar si-asa, zacusca nu s-a stricat deloc, ci a fost la fel de buna. Ultimul borcan l-am mancat in Postul Pastelui, de Florii, cand zacusca mea de peste era la fel de proaspata si buna.
Pofta buna si vou si spor la treaba!

Comentarii

Postări populare