File de pastrav somonat fript in air-fryer, cu sos de lamaie si patrunjel


Pentru cine vrea sa manance mai sanatos, adica fara ulei prajit, aparatul numit air-fryer e o optiune excelenta. Acesta coace orice, doar cu aer fierbinte, dar totusi preparatele au o crusta deasupra si se coc perfect in interior, fara prea multa bataie de cap - doar pui pestele, carnea, cartofii sau orice alte legume in sertaras si ii dai drumul aparatului. Are 2 butoane : unul pentru temperatura si unul pentru timp. Instructiunile sunt si pe aparat si iti arata prin niste mici desene cat timp si la ce temperatura sa coci preparatele, pe categorii. Poate chiar sa si decongeleze! Din cate am vazut, cam toate arata la fel, doar difera putin designul de la o marca la alta. Aparatul air-fryer e foarte usor de folosit, nu e nimic complicat si nici periculos. Eu citesc intotdeauna toate instructiunile din carticica (asa ii spun manualului de utilizare) la orice aparat nou, ca sa stiu sigur cum sa il folosesc. Cateodata mai caut si pe YouTube, daca nu m-am lamurit. Dar la air-fryer nu a fost nevoie sa mai caut, desi am vazut ca exista cateva video cu exemple de ce preparate poti sa faci cu acest aparat.

Eu sunt foarte incantata de air-fryerul meu, in care coc acum orice fel de peste. Nu mai murdaresc aragazul cu uleiul care sare din tigaie si mancam sanatos, fara ulei prajit. Pana acum faceam somonul la tigaie, cu putin ulei de masline. Dar pentru ca sotul meu a trebuit sa tina o dieta si nu mai are voie sa manance ulei tratat termic, ne-am gandit ca ar fi foarte bun un air-fryer. Asa ca de-acum fac pestele la air-fryer si e nemaipomenit! Asa am facut un file pastrav somonat, care a iesit chiar mai bune decat la tigaie. Am facut si un sos de lamaie cu patrunjel, ca la pastravii facuti la tava si a fost delicios!



Ingrediente pentru 2 portii

- 2 bucati de file de pastrav somonat

- sare, piper

Pentru sos

- 2-3 fire de patrunjel

- zeama de la 1/2 de lamaie

- 1 varf de cutit de sare

- 1 lingura de ulei de masline (merge si de floarea-soarelui)

- 2 catei de usturoi

Pastravul somonat se prepara la fel ca si somonul si chiar are acelasi gust delicios si aceeasi culoare portocalie. 


Desi in tigaie se tine cam 3-4 minute pe o parte si inca 2 minute pe partea cealalta, in air-fryer se coace in maxim 18 minute. Pentru o coaja mai crocanta, trebuie sa setez timerul la 20 de minute. Inainte de a pune orice leguma sau carne in air-fryer, acesta trebuie preincalzit, la fel ca si cuptorul. Potrivesc butonul de temperatura la 180C la care se face pestele (se vede pe aparat intr-un mic desen) si apoi pe cel de timp la 5 minute si il las sa mearga. Cand e gata, se opreste singur, la fel ca timerul de la cuptorul electric.

Intre timp, curat pestele de solzi, la fel ca si atunci cand fac fileul de somon la tigaie. Noua ne place si pielea, mai ales daca e crocanta, de aceea ma chinui putin, dar curat fiecare bucata de peste de solzii pe care ii are. Cine nu vrea sa manance pielea, nu trebuie sa-si mai bata capul, doar ca nu se poate scoate pielea decat dupa frigere, ca sa nu se rupa bucata de peste.


Spal bine bucatile de peste si le usuc cu servetele de hartie. 


Fileul de pastrav somonat, spre deosebire de fileul de somon, mai are cateva oase mai mari, care se simt usor la mana si se pot scoate chiar si cu unghiile.

Nu sarez pestele decat la sfarsit, ca sa nu iasa zeama din el. De asemenea, nu ung pestele cu ulei, pentru ca sa nu mancam ulei tratat termic. Asta e un dezavantaj, pentru ca pestele se poate lipi de fundul sertarului, mai ales pielea. Scot sertarul din aparat doar tragand de el inafara. Asez bucatile de peste pe fundul setarului. Imping sertarul la loc in aparat si potrivesc timpul la 18 minute, care e maximul pentru peste. 

Las aparatul sa mearga pana cand se opreste singur, la expirarea timpului ales. Apoi trag sertarul si scot pestele pe farfurie. E rumenit si foarte bine copt : nici uscat, nici crud. Daca l-as vrea mai bine copt, pot sa mai setez cronometrul pentru inca cateva minute, dupa terminarea timpului initial sau chiar de la inceput. Am facut cateva incercari pana mi-am dat seama cum sa fac sa iasa pielea crocanta. Prima oara am pus bucatile de peste cu pielea in jos, la 180 C timp de 18 minute si aceasta a ramas lipita de fundul sertarului. Daca am lasat un timp mai lung, de 20 de minute, coaja a iesit crocanta si s-a dezlipit usor.


Am vazut intr-un video ca se poate pune o folie de copt pe fund, ceea ce am facut si eu. Eu am pus cate o fasie de hartie de copt pentru fiecare bucata, ca sa o pot scoate mai usor din sertaras, pe fiecare in parte. E o provocare sa scot bucata de peste intreaga, deoarece se poate rupe foarte usor. Pentru ca se poate scoate sertarul in orice moment al coacerii, ca sa pot verifica preparatul, am scos sertarul dupa 15 minute si am intors bucatile de peste, pentru a lasa pielea sa se rumeneasca bine. E putin cam dificil, dar am reusit destul de usor, cu ajutorul unei linguri de lemn si a unei spatule tot din lemn. Bucatile de peste s-au rupt in doua, de la mijloc, iar pielea s-a dezlipit de bucata de peste, dar macar nu s-a lipit de hartia de copt, astfel incat am putut sa o asez deasupra. Am pus sertarul la loc in aparat.

In tot acest timp, cronometrul  a mers in continuare si s-a oprit, deci timpul setat se terminase. Asa ca am setat cronometrul pentru inca 3 minute si am obtinut o piele numai buna de rontait. Am scos mai usor bucatile de peste apucand de ambele capete ale hartiei de copt, dar ca sa nu ma ating de sertarul fierbinte, mai bine folosesc spatula de lemn.


Am incercat si o alta metoda pentru a obtine o piele crocanta, asezand pestele cu pielea in sus. 


Am setat timpul la 20 de minute si, intr-adevar, pielea a iesit crocanta din prima, fara alte batai de cap. Pestele s-a lipit usor de fundul sertarului, dar l-am dezlipit foarte usor cu spatula de lemn, cu care l-am si scos.

Dupa ce scot bucatile de peste, le dau cu sare si piper. 



Apoi le stropesc cu zeama de lamaie. 


Fac sosul de lamaie, sare, patrunjel, usturoi si ulei in blender, ca si pentru pastravi la tava cu lamaie, usturoi si patrunjel. Este delicios si se prepara foarte repede si usor.


Torn sosul peste peste si apoi il pot servi.


Arata foarte apetisant, nu?

Pofta buna si spor la treaba si voua!



Comentarii

Postări populare