Somon la tigaie


Nu sunt o mare mancatoare de peste, din cauza oaselor, de care mi-e foarte frica. Altfel, imi place carnea de peste si gustul specific, chiar si mirosul si nu zic nu daca e un file de peste sau un peste mai mare, care nu are atatea oase. Cand eram copil, mama cumpara mai mult cod si il facea pane. Mancam mult cod pentru ca nu avea oase multe si chiar imi placea. Din pacate, acum nu mai gasesc acel cod, ci unul mai mare si mai fad...probabil cel "de pe fundul vaporului" cum se spune.
Dar iata ca am descoperit un alt peste fara oase : somonul! L-am studiat cu mare interes de cand a aparut la noi pe piata, mai ales pentru ca imi aminteam ca citisem despre somon intr-o poveste a lui Andersen, pe cand eram copil. Mi-a ramas in minte numele pestelui si faptul ca era o felie groasa si portocalie, ceva neobisnuit fata de pestii care se gaseau aici la noi. De fapt, si codul era pescuit tot in aceeasi zona a Atlanticului de Nord, ca si somonul, insa se pare ca era foarte numeros prin anii '70, cand eram eu copil. Nu stiu daca intre timp somonul a devenit mai numeros - fata de cod, care se pare ca e pe cale de disparitie - dar am observat ca e din belsug, prin toate magazinele, cu toate ca nu e deloc ieftin. Codul era accesibil ca pret, oricine putea cumpara. Era si o vorba pe vremea aia : "Pestele si maslinele sunt mancarea saracului". In lipsa de un soi de cod mai gustos, am incercat de cateva ori somonul. Fie file, fie medalion, carnea de somon mi-a placut foarte mult si nici macar nu are multe oase. Pentru ca eu habar nu aveam cum se gateste, am intrebat-o pe fiica mea, care a stat mai multi ani in Italia si stie cum se gatesc multe din preparatele din peste.
Cea mai simpla si sanatoasa metoda de a-l gati e sa il frig pe tigaie, cu putin ulei de masline sau putin unt.
Mare atentie la pielea somonului, sa nu aiba solzi! Da, comerciantii nostri s-au gandit ca merge si asa, ca tot nu stie romanul ce e ala somon si nici nu se gandeste ca, daca cineva taie un peste si il face file, nu il curata si de solzi inainte. Suntem in Romania doar! Deci verific intai daca bucata de file de peste are solzi sau nu - si de obicei are! Asa ca il curat cu grija, dar oricum se va deteriora putin carnea, pentru ca o tin bine cu mana in timp ce curat solzii. Trebuie sa recunosc ca merit ce mi se intampla. Nu-mi vine sa cred ca am luat din nou o bucata de file de somon cu solzi cu tot! Nu puteam sa il verific la magazin? Cand ma gandesc cat costa kilogramul de somon file, parca nu-mi vine sa spun ca merge si-asa!
Deci, resemnata, curat pestele de solzi, cu grija, cat de bine pot. Odata curatat pestele de solzi si portionata bucata de file - daca e o bucata mai mare- pot sa il pun in tigaia incinsa, la fript. Am luat o bucata de coada, de aproximativ 500g, pe care am portionat-o in 3 bucati.. Am sarat usor pestele, pe ambele parti. Am dat focul cel mare de la aragaz la mic si am pus un fir de ulei de masline (sau un varf de cutit de unt) in tigaie. Am pus bucatile de somon in tigaia incinsa, pe partea cu pielea.



Somonul nu trebuie tinut mult la foc, decat cateva minute, pana cand partea de jos incepe sa se albeasca pana la 3/4 din grosimea feliei.


Daca am o bucata de peste cu  grosimea de 2 cm, trebuie sa stea cam 3-4 minute pe partea cu pielea. Daca e mai subtire, il tin mai putin, cam 2 minute.


Asa ca am intors intai bucatile de la varful cozii si am mai lasat bucata mai groasa inca un minut.


Am lasat bucatile subtiri inca 1 minut, pe cealalta parte, iar pe cea groasa am mai lasat-o 2 minute.




Bucatile trebuie sa fie putin rumenite pe partea fara piele, cand sunt gata.



Le-am lasat sa se raceasca, pentru ca sa nu ni se aplece, somonul fiind un peste gras. Dar oricum, l-am servit cu lamaie. 


Nepoteii mei au mancat o bucata intreaga amandoi, iar eu m-am "luptat" cu celelalte doua. De mirare a fost ca nu am gasit decat un os, deasupra unei bucati. Totusi, am fost precauta, pentru ca nu se stie niciodata.


Mie imi place cu multa zeama de lamaie deasupra.


Este bun si cu o "ploaie" de patrunjel deasupra.


Pofta buna!

Comentarii

Postări populare