Mancare de mazare cu scovergi



Mazarea e leguma mea preferata si o mananc chiar si simpla, doar fiarta sau conservata, direct din borcan. Desigur, cea mai buna mazare este cea proaspata, abia culeasa, care e frageda si dulce.  Pana acum cativa ani nu prea aveam ocazia sa mananc mazare proaspata decat la inceputul verii, cand se gasea la piata.  Atunci luam mai multa, o curatam - adica scoteam boabele din pastai - apoi o puneam in pungi, la congelator, asa cum erau. Pastram de-o mancarica, ca sa mancam asa, proaspata, sa-i simtim gustul dulce si delicios. Acum pot sa gasesc mazare boabe gata congelata si in magazine si e foarte buna, desi nu atat de dulce ca aceea culeasa din gradina mea. Nici macar cea de la piata nu e mereu atat de buna, desi e proaspata. Unele boabe nu se fierb la fel de repede, dar nu stiam de ce.  Si mazarea din conserva e uneori tare si nu fierbe, oricat ai tine-o sa mai fiarba. Mama spunea ca e mazare furajera, care chiar exista - am verificat eu pe internet. Pe vremuri nu ma mira sa se intample asta, dar si acum sa fie la fel? Dar poate ca nu suntem chiar asa bataie de joc, ci explicatia e alta - cel putin, eu asa cred.
De cand pun si eu mazare in gradina, am inceput sa mai invat cate ceva despre aceasta leguma. Pun in fiecare primavara destula mazare, ca sa imi ajunga de cate o mancarica si, eventual, sa  mai pun si la congelator pentru iarna.  Pentru cine nu stie, mazarea creste ca o tufa, cu frunze fragede si fine, iar florile sunt albe si delicate.  La maxim o saptamana dupa ce infloreste, pastaia a si crescut si apoi, in cateva zile, se face destul de grasuta, semn ca au crescut boabele si ca poate fi culeasa.
Daca nu culeg pastaile la timp si daca e si foarte cald afara, acestea imbatranesc foarte repede, coaja incepe sa se usuce, iar boabele se intaresc - doar intr-o zi-doua! Pana sa ma "prind" cum e cu mazarea, adunam toate pastaile, chiar daca nu mai erau chiar verzi - nu aveam mereu timp sa adun in fiecare zi. Cand le curatam, boabele din pastaile putin uscate erau mai mari si nu fierbeau bine. Mi-am dat seama ca, daca nu am apucat sa adun pastaile, mai bine le las acolo pana cand se usuca de tot, ca sa le adun apoi pentru seminte, pe care sa le seman in anul urmator. Asa e probabil si cu boabele tari din conserve.
Noi mancam destul de des mazare, mai ales in zilele de post. Fie ea din congelatorul meu, cumparata sau din borcan, de la magazin, se face imediat si e foarte gustoasa. O mancarica rapida de mazare, cu scovergi si cu o salata alaturi, e delicioasa si chiar se face rapid. Desigur, mai mult dureaza sa fac scovergile, insa fac pregatirile in asa fel incat sa fie gata toate deodata.
Eu fac mancarica de mazare de post la fel cum fac si mazarea cu pui, doar ca nu mai pun carne.
Acum, ca e sezonul si mazarea a inceput sa se faca, am adunat un castron plin, din care mi-au iesit cam 4-5 portii, numai bine ca tot erau si nepotii si fiica mea in vizita. Asa ca am avut si ajutoare la curatat!

Ingrediente pentru 2 portii

- 1 borcan mare de mazare sau
- 1 kg de mazare pastai sau
- 1/2 kg de mazare boabe proaspata sau congelata
- 1 ceapa potrivita
- 2 linguri de ulei
- 1 lingura de pasta de tomate
- 1 lingura de faina
- 1 legatura de marar tocat
- sare, dupa gust, cam 1/2 de lingurita

Pentru ca e mult mai gustoasa cu scovergi si nu cu paine, am framantat intai aluatul de scovergi, ca sa aiba timp sa creasca, pana cand se face mancarea. Eu il fac la robot si e gata imediat, dar nu dureaza mult nici daca il fac cu mana, pentru ca e un aluat simplu, de paine de casa. Il las sa creasca timp de o ora, timp in care ma apuc sa fac mancarea.
Ca si la mazarea cu pui, am curatat intai mazarea, ca sa aiba timp sa fiarba. Avand ajutoare, a mers repede!

 

Am spalat boabele si le-am scurs de apa.


Am tocat ceapa si  si am calit-o putin in ulei in tigaie, apoi am pus mazarea.


Am adaugat  cam o cana de apa, cat sa acopere putin boabele, apoi am pus si sare.


Am dat focul mare, pana cand a inceput sa fiarba, apoi am dat la foc mic si am lasat sa fiarba mazarea cu capacul deasupra, pana cand s-a inmuiat, cam 10-15 minute. Imi da seama ca sunt fierte, atunci cand boabele se incretesc putin.


Intre timp, am facut o salata de salata verde.
Cand au fiert mazarea si ceapa, am pus pasta de tomate si am amestecat usor, ca sa nu sfaram boabele de mazare - desi nu se sfarama chiar atat de usor, ca doar nu le las sa fiarba atat de mult!


Ca si la mazarea cu pui, am amestecat faina cu 2-3 linguri de apa intr-o canuta, pana cand s-a facut o pasta omogena, putin lichida, pe care am varsat-o apoi in mancare, ca sa o ingros putin, sa nu fie sosul ca o ciorba.
Am amestecat bine si am lasat mancarea sa dea cateva clocote, pana cand s-a ingrosat, apoi am stins focul.
Am gustat de sare si am mai adaugat putina, apoi am pus mararul tocat. Am amestecat si mararul in mancare.

 

Mancarea fiind gata, am facut scovergile, exact dupa reteta de scovergi pe care o folosesc mereu.
Salata era gata, deci am servit masa.
Mancarea de mazare cu scovergi a fost delicioasa, mai ales cu salata.

Pofta buna si voua!

Comentarii

Postări populare