Mazare cu pui


Mazare cu pui in cratita

Mazarea e leguma mea preferata, pe care as manca-o si in fiecare zi, daca as putea! Imi place si simpla, doar fiarta, dar daca e sub forma de mancare cu  o bucatica de pui alaturi, e si mai buna!
Mama imi facea foarte des mazare, stiind ca imi place atat de mult. O mancam cu ceapa si nu imi inchipuiam o mancare mai delicioasa. Cand deschidea borcanul sau cutia cu mazare cumparata de la alimentara, o rugam sa imi dea cateva boabe goale, pentru ca imi era prea pofta si nu mai rezistam pana cand se facea mancarea. Asa e si acum, doar ca eu sunt cea care deschid cutia si dupa ce o clatesc putin cu apa rece, iau o mana si mai iau o mana si iar iau una....pana cand imi dau seama ca daca mai manac mult, n-o sa mai am cu ce face mancare!
Pentru ca imi place atat de mult, cultiv mazarea si in gradina mea de legume, ca sa am mazare proaspata, macar de-o mancare, daca nu mai multa. Simt o bucurie atat de mare cand vad mazarea rasarind din boabele semanate, apoi inflorind abundent, pentru ca, in final, tufele, sa fie pline de pastai grasute, pline de boabe dulci, pe care le astept atat de mult timp, pana sa le gust! Satisfactia e cu atat mai mare atunci cand culeg pastaile, le curat si fierb boabele, pentru a face mancare. Niciodata nu am destula mazare, atata cata as vrea! In gradina mea mica nu incap prea multe tufe, insa chiar si o mancarica cu doar 2 portii e indeajuns pentru a-mi satisface pofta de mazare proaspata...pentru ca e o mare diferenta intre mazarea proaspata si cea conservata. In primul rand pentru ca nu o sa am niciodata vreo boaba tare, acestea fiind din pastai uitate pe camp la cules si imbatranite - de aceea sunt tari si nu fierb, dupa cum am constatat si eu, din proprie experienta. De aceea, eu las pastaile uitate sa se usuce pe vrej, pentru a le folosi la semanat in anul urmator.
Cand culeg mazarea, sotul meu vrea sa o curete, fiindu-i si lui drag de mazarea noastra. Cand erau copiii mici, le placea foarte mult mazarea si chiar ii luam sa ma ajute la curatat "bobitele", cum spuneau ei.
Cand cumpar mazare de la piata, o incerc intai  mancand o boaba, ca sa vad daca e moale si dulce. Nu cumpar decat daca boaba se sfarama usor si e dulce. Boabele mai mici sunt mai fragede si mai bune. Cele mari sunt lasate sa creasca mai mult, dar si acestea pot fi fragede, daca au fost culese la timp, adica pana cand nu incepe pastaia sa se usuce. De atunci, mazarea incepe sa se intareasca si nu mai e buna.
De obicei, pun si ceva mazare la congelator, macar pentru inca o mancare pe timpul iernii. Initial o dadeam in cateva clocote si apoi o raceam si o bagam intr-o punga de plastic la congelator. Acum am aflat ca se poate baga si cruda, fara a fi afectata in vreun fel de congelare.
Cand cumpar mazare conservata, prefer mazarea fina sau extrafina, dar in final cumpar orice fel de mazare gasesc, avand incredere ca marfa e buna. M-am pacalit de multe ori multe ori, cumparand o  mazarea  care nu era buna, multe boabe erau tari si n-au fiert bine. Dar n-am de ales si nici nu pot verifica in vreun fel calitatea mazarii din borcan, cu atat mai mult a celei din cutie. Nu e nici o smecherie sa cumpar mazare straina, pentru ca de multe ori am constatat ca era foarte moale si se zobea la orice atingere. Nici nu pot sa imi aleg o marca de mazare pe care sa o cumpar mereu, pentru ca nu intotdeauna sunt de la aceeasi fabrica.
Oricum ar fi, mancarea de mazare cu pui se face la fel si e tot asa de gustoasa - cu conditia ca mazarea sa fiarba bine. Mancarea de mazare se face la fel ca si mancarea de fasole verde.

Ingrediente pentru 4 portii

- 2 pulpe si un piept de pui
- 1 kg mazare sau 2 borcane mari
- 1 legatura de marar
- 2 cepe potrivite
- 2 linguri cu varf cu pasta de tomate
- sare, dupa gust
- 1 lingura de faina, pentru sos

Cand am mazare pastai, intai curat mazarea si o pun la fiert in aceeasi oala in care am pus boabele curatate.




Pun apa cu un deget mai sus decat mazarea, 1 lingurita de sare si las sa clocoteasca, apoi dau focul la mic si acopar oala cu capacul.


Las mazarea sa fiarba cam 10 minute, sau pana cand boabele se vad putin zbarcite, semn ca s-au inmuiat. Daca am mazare congelata,  pun 1 litru de apa cu sare la fiert, iar cand fierbe apa, pun si mazarea. Astept sa inceapa sa clocoteasca, apoi dau focul la mic si continui ca la mazarea proaspata. Cand mazarea s-a fiert, o strecor printr-o strecuratoare si o las acolo pana cand se prajeste puiul.
Dintr-un pui intreg, eu pun pulpele si pieptul la mancare, iar cu spinarea si aripile fac ciorba. Las pulpele intregi sau le tai in 2, de la articulatie, daca sunt mai mari. Tai pieptul in 2 sau in 4, depinde tot de cat de mare este. Pun bucatile de pui la prajit intr-o tigaie cu cateva linguri de ulei, pe un ochi potrivit, nu pe cel mare. La inceput,  dau focul la mare, pana cand se frig putin bucatile pe o parte - cam 1-2 minute - apoi le intorc pe partea cealalta si dau focul la mic.



Atentie ca poate sa sara ulei incins!

Acopar tigaia cu capacul si le las sa se prajasca inabusit pana cand se patrund bine - cam o jumatate de ora. Verific din cand in cand, ca sa nu se arda.
Intre timp curat ceapa si o toc marunt. Eu o bag in bolul robotului, unde o toaca in cateva secunde.


La inceput, puiul lasa o zeama in tigaie, in care puiul va fierbe inabusit. Cand zeama a scazut, bucatile incep sa se rumeneasca in ulei. Atunci intorc bucatile si pe partea cealalta si le mai las inca 5 minute.



Scot bucatile de pui pe o farfurie si pun ceapa, cu o cana de apa.



Dau focul mai mare pana cand clocoteste, apoi dau focul la mic , acopar cu capacul si las sa fiarba pana cand scade apa si se inmoaie ceapa - cam in 10 minute.


Daca pun mazare din borcan, nu e nici o problema : cand e gata ceapa, o strecor repede,  o clatesc cu putina apa rece si o pun peste ceapa.



Adaug 1/2 cana de apa si pasta de tomate si amestec pana cand se incorporeaza pasta.



Adaug 1 lingurita de sare.


Intr-un ibric sau o cana amestec faina cu 2-3 linguri de apa, pentru a obtine un sos mai subtire, pe care il vars in mancare, pentru a o ingrosa putin.



Amestec si las sa dea cateva clocote. Daca pare prea subtire zeama mai adaug putina faina cu apa.



Gust mancarea si potrivesc de sare, apoi pun bucatile de carne in mancare, mai las sa dea cateva clocote si opresc focul. Curat mararul si il toc, apoi il pun in mancare si amestec usor.



Daca am marar congelat, doar framant putin mararul prin punga, pentru a se marunti si apoi il vars pe cel maruntit din punga in cratita. Amestec la fel, pentru a da gust mancarii. Nu poate fi ceva mai delicios!
Mie imi place mazarea cu friganele si cu salata verde, dar daca e post, fac mazarea fara carne si o servesc cu scovergi.



Pofta buna!

Comentarii

Trimiteți un comentariu

Postări populare