Varza calita cu pui


Pe la inceputul verii, in iunie, cand apare varza noua, imi place sa fac varza cu pui. Nu cumpar chiar imediat ce apare, ci de indata ce mai scade pretul. De obicei cumpar varza de la piata si aleg una care sa fie indesata, pentru ca, fiind crescute in solar, unele nu s-au "invelit" bine de foi si sunt chiar moi. Ca sa-mi dau seama cum e varza, apuc fiecare varza si o strang in mana, apoi o aleg pe aceea care nu e moale. Nu degeaba am dat aceasta explicatie, care multora li se poate parea fara rost si caraghioasa - ca doar cine nu stie sa aleaga o varza, ar spune unele gospodine! De fapt, asta imi aminteste de unii barbati, trimisi la piata de neveste, ca sa cumpere varza. Nu o data mi s-a intamplat ca un barbat sa ma intrebe cum sa faca sa aleaga o varza buna - probabil, vazandu-ma cum le pipai pe toate! M-au amuzat de fiecare data, dar le-am aratat, ca sa nu-i certe nevestele acasa, dar si ca sa stie pe viitor. Nici eu nu am stiut si am invatat din experienta. De fapt nimeni nu mi-a spus ca unele verze pot fi si mai moi, in sensul ca nu au destule foi crescute, ca sa fie indesate si tari la pipait.
Acum am posibilitatea sa vad asta la mine in gradina si astept cu multa rabdare pana se "invelesc" bine toate verzele, pentru ca eu nu pun atata ingrasamant si chimicale la legume, ca sa creasca repede si mari. Toamna trecuta, abia s-a facut varza, indeajuns de bine, pana pe 25 octombrie, de Sf. Dumitru. Multe inca ramasesera mici, pentru ca a fost vara foarte secetoasa si calda, chiar daca eu le-am udat. Insa, macar de un butoias mic, tot am avut...adica, exact 13 verze potrivite.
Imi trebuie neaparat si bors, ca sa acresc varza dulce, dar si marar, care sa ii dea gust. Asta e ca o regula : vara pun marar la varza dulce, iar iarna, cand fac varza acra calita, pun foaie de dafin.

Ingrediente pentru 6 portii

- pieptul si copanele de la un pui
- 1 varza dulce mijlocie, indesata
- 1 ceapa mare
- 1 lingurita de sare
- 1 legatura de marar
- 1 cana de bors
- 2 linguri de pasta de tomate sau 2-3 rosii coapte
- cateva linguri de ulei de floarea-soarelui

Ca si la salata de varza dulce, tai intai varza in doua.


Toc varza de mana, cu cutitul bine ascutit sau o dau prin razatoarea de mere, ca sa fie cat mai marunt tocata.


Am si optiunea sa o toc cu robotul de bucatarie, ceea ce e si mai bine si mai comod.

 

Pentru robot, trebuie sa tai varza in felii mai mici, care sa intre in bolul robotului de bucatarie.


Introduc fiecare felie de varza in robot, care o toaca imediat, scotand varza tocata in bolul robotului.


Pentru a face mai multa varza, robotul de bucatarie e ideal! In cateva minute am tocat o varza intreaga de vreo 2 kg! Trebuie insa sa am grija sa mai inlesnesc caderea verzei tocate in bol, altfel se blocheaza si se pot rupe paletele care o imping in jos. Asa am patit eu, dar saracul robot merge si cu ele rupte!


Dupa ce am tocat varza, indiferent cum, o pun intr-o cratita mare. Atunci cand fac o cantitate mai mica, folosesc o tigaie mai inalta, cu manerul metalic, pe care pot sa o bag la cuptor.


Cand am mai  multa varza (ca pentru o masa in familie sau pentru pomana) pun varza intr-o oala mai mare, de vreo 6 litri. Pun intai cateva linguri de ulei in oala, cam 3-4. Eu pun doar vreo 3, pentru ca si puiul isi lasa grasime in varza, in timpul coacerii.


Pun oala pe ochiul mare al aragazului. Vars varza tocata din bolul robotului de bucatarie.


Adaug o lingurita de sare, pe care o presar pe deasupra. 


Toc o ceapa mare si o pun peste varza.


Las varza sa se caleasca la foc potrivit, cu capacul pus.


Amestec din cand in cand - la cateva minute odata - ca sa nu se arda. 


Aduc varza de la fund deasupra, amestecand varza, in asa fel incat sa se caleasca toata, cat de cat, la fel ca si la taieteii cu varza.


La inceput, varza tocata ocupa mult volum si aproape ca iese din cratita, dar la foc ea se inmoaie si se lasa, astfel ca abia daca va fi de doua degete in cratita.


Dupa vreo 15 minute, cand varza s-a inmuiat bine si s-a rumenit putin, e timpul sa o dau la cuptor, ca sa scada si sa se inmoaie bine.


Dau drumul la cuptor la foc mare, sa se incalzeasca. Pun cam o cana de apa peste varza si o las la foc mare sa dea in clocot. 


Apoi dau focul la mic si o nivelez, sa stea bine in apa.


Ii pun capacul si las varza sa fiarba pana cand se incalzeste cuptorul, cam 10 minute.


Cand s-a incalzit cuptorul, adaug 2 linguri de pasta de tomate, rosii in bulion pasate sau rosii proaspete tocate. 


Eu prefer sa pun rosii crude la varza cruda, fiind mult mai gustoasa asa. In acest fel, profit de rosii, atata timp cat pot sa le mai gasesc. 


Pun o cana de bors peste varza, pentru a o face putin mai acrisoara.


Toc si mararul si il pun in varza sau pun marar de la congelator, pe care il faramitez cu degetele direct in punga.


Mararul congelat isi pastreaza aroma si gustul.


Pot sa adaug o cana de bors si dupa ce pun mararul.

 

Amestec usor sa se incorporeze bulionul ori rosiile si mararul.


Pun piper macinat, amestec bine.


Varza sa fie in lichid, in care sa fiarba, cat timp e la cuptor.  Nivelez bine varza deasupra.

 

Apoi pun bucatile de pui crude deasupra, bine spalate si curatate, de orice urma de fulg.


Pot sa pun si pieptul intreg, dar pot sa il si tai in doua, chiar pe mijloc. Copanele la fel, prefer sa le tai in doua, insa le mai las si intregi, mai ales atunci cand fac o cantitate mai mare de varza cu pui. In acest caz, vars varza intr-o tava incapatoare.


Nivelez bine varza in tava.


Apoi asez pulpele de pui, in asa fel incat sa incapa toate. 


In acest caz, am pus 6 pulpe.

Pot sa pun si putin ulei peste bucatile de pui, ca sa se rumeneasca frumos. Pentru ca puiul e fraged, nu trebuie gatit inainte, pentru ca se va gati numai bine intr-o ora, cat sta varza in cuptor.


Dau varza la cuptor, in cratita descoperita, la foc mare si o las pana cand se rumenesc si puiul si varza, adica in jur de o ora.


Cand puiul e rumen, bag furculita intr-o bucata, sa vad daca intra bine, ceea ce inseamna ca e copt. Daca simt o opozitie in interiorul carnii, mai las cratita in cuptor inca 5-10 minute, dar am grija totusi sa nu se arda, eventual mai micsorez focul. Insa, daca puiul e pui - si nu gaina! - atunci cand e rumen, trebuie sa fie copt. De asemenea, daca e gata, nu trebuie sa iasa lichid in momentul in care intep carnea.
Mi s-a intamplat sa cumpar o gainusa mica, in loc de pui, si am fiert la ea foarte mult, dar degeaba, ca tot tare a ramas. Insa acum stiu inca de cand tai puiul, daca e chiar pui sau daca e gaina, pentru ca articulatiile sunt tari si nu se taie asa usor, ca la pui.
Cand e gata, scot cratita din cuptor si pot sa servesc varza.



Cand fac mai multa varza, o asez intr-o tava si pun si mai multe bucati de pui deasupra.



Si varza acra cu pui se face la fel, doar ca trebuie fiarta ceva mai mult, eventual desarata inainte, ca si la sarmale.

 

Pofta buna!

Comentarii

Postări populare