Oua vopsite cu vopsea cumparata

Asa cum e obiceiul, eu inrosesc ouale in Joia Mare. Se spune ca inrosesc ouale, pentru ca asa au fost ouale inrosite de sangele domnului nostru Iisus Hristos si asa ar trebui vopsite, conform traditiei. In ultimii ani chiar le-am inrosit de-adevaratelea, pentru ca am facut doar rosii si nu alte culori, ca in alti ani. Gospodinele noastre au fost harnice si pricepute - din mosi-stramosi - astfel incat au inventat tot felul de modele cu care sa infrumuseteze ouale de Pasti si asa au aparut faimoasele oua incondeiate. Eu nu am asemenea abilitati, dar atat ma pricep si eu, sa vopsesc ouale cu vopsele cumparate de la magazin. 

Ingrediente pentru 10 oua vopsite

- 10 oua cu coaja neteda, de preferat albe

- 1 plic de vopsea pentru 10 oua

- 5 linguri de otet de vin de 9 grade

- 1 lingura de sare grunjoasa

Acum e foarte simplu sa vopsesc ouale de Pasti, doar le fierb atat cat sa fie tari, timp de 5-6 minute, cu o lingurita de sare grunjoasa, ca sa nu se sparga. Le pun intr-o cratita, in care sa intre aproape fix, ca sa nu se miste si sa se loveasca intre ele, evitand astfel sa se sparga - cum se mai intampla de multe ori cand fierb oua. si le acopar cu apa, apoi pun cratita pe  la foc mic spre mediu, asa cum fac cand fierb oua pentru a face oua umplute.

Apoi urmezi instructiunile de pe plicul de vopsea : le pui in apa fiarta cu vopseaua, le tii 5 minute si gata! Folosesc vopseaua pentru oua de la Dr. Oetker, care mi se pare usor de folosit, in sensul ca nu se mai fierb ouale in vopsea, ca altadata. Imi amintesc ca pastram cutiile mari de conserve de la mazare sau bulion, pentru ca se puteau pune pe foc, unde tineam ouale pana ce se colorau, timp de cateva minute. De fapt, nu era rau, pentru ca apoi aruncam cutiile si gata, nu mai spalam castronul de vopsea, cum trebuie sa fac acum.



Eu am o lingura cu gauri, speciala pentru oua fierte, cu care scot ouale din apa si apoi le pun in vopsea. Le scot din vopsea dupa ce stau vreo 3-4 minute, cat scrie pe plic, adica atunci cand sunt colorate.


Le scot apoi pe un servetel, ca sa se usuce.



Le ung cu un servetel imbibat in untura sau in ulei, ca sa fie lucioase si le asez intr-un cosulet de nuiele, pe care il pastrez special pentru ouale de Pasti.



Le asez frumos, impreuna cu cele cateva oua incondeiate pe care le am de la soacra mea si pe care le pastrez cu sfintenie, pentru ca nu se gasesc pe toate drumurile si sunt foarte scumpe.


In ultimii ani, am invatat cum sa vopsesc ouale cu coloranti naturali, cum ar fi cojile de ceapa sau coji de ceapa si sfecla, ca sa obtin oua rosii. Evit astfel sa inghitim niste chimicale care poate nu sunt chiar atat de inofensive, cum ni se spune de catre producator.


Ouale colorate infrumuseteaza, dar si sfintesc masa de Paste, precum si pe cea de Inaltare, obiceiul fiind ca si atunci sa vopsim oua si sa facem cozonac. 


Asez ouale alaturi de celelalte bunatati de Pasti si de alte decoratiuni specifice, care, desi nu sunt traditionale, sunt dragute si mai moderne.


Si de Pasti si de Inaltare pastram obiceiul de a ciocni oua. De Paste, obiceiul este ca atunci cand ciocnim ouale rosii, cel mai in varsta ciocneste de sus si spune "Hristos a inviat!". Cel care tine oul care ste ciocnit, raspunde "Adevarat a inviat!". In acelasi fel se ciocnesc ouale si de Inaltare, doar ca urarile sunt diferite, respectiv "Hristos S-a inaltat!" si "Adevarat S-a inaltat!".


Cel al carui ou e spart, primeste acest lucru ca pe o infrangere. E o adevarata intrecere, mai ales intre copii, care se intrec sa sparga cat mai multe oua si fiecare cauta un ou cu varful mai ascutit, cu care sa sparga ouale celorlalti.
De fapt, biserica spune ca oul spart reprezinta, simbolic, Invierea domnului Iisus Hristos. Prin spargerea oului, sarbatorim momentul in care Sfantul Mormant s-a deschis si Iisus Hristos a inviat din morti. 
Oul spart e de obicei oferit celui care l-a spart. De cele mai multe ori, se strang multe oua sparte, pe care nu mai vrea nimeni sa le manance, toti fiind ghiftuiti de atat mancare. De aceea, dupa Paste, ouale colorate ajung sa fie oua umplute, ceea ce nu e deloc rau.
Pofta buna si voua si spor la treaba! Hristos a inviat!


Comentarii

Postări populare