Oua umplute


Sunt considerate o delicatesa, desi cele pe care le fac eu sunt foarte simple si nu au ceva special in umplutura. Dar fiind destul de migaloase, nu le fac mereu, ci mai mult la ocazii si zile speciale, mese festive cum ar fi Revelionul sau ziua de nastere a sotului meu, care e innebunit dupa oua umplute. Soacra mea facea mereu oua umplute la mesele festive si de la ea am invatat si eu. Chiar si de Pasti fac oua umplute, insa dupa ce a trecut Pastele, atunci cand au ramas prea multe oua vopsite pe care nu le mai putem manca. Insa daca le fac umplute, dispar imediat!



Reteta e simpla, doar potrivirea gustului perfect e importanta : sa fie destul de sarat, de dulce si de acru, dupa gustul fiecaruia. Eu nu pun niciodata maioneza deasupra, pentru ca am incercat si nu mi s-a parut potrivit - poate doar ca decor, dar gustul e gretos. Am mancat si oua umplute cu pasta de pate de ficat si mi s-a parut foarte bun, dar pentru ca sotul meu prefera umplutura de galbenus simplu cu mustar, fac numai acest tip de umplutura.

Ingrediente pentru 20 de oua umplute


- 10 oua fierte tari
- 1 lingura de mustar normal
- 1/2 lingurita sare
- 1 lingurita zeama de lamaie
- 1 lingurita de unt moale (ulei sau margarina tartinabila)
- 1 lingura smantana

Pentru decor

- muraturi  (castraveti, gogosari)
- cateva masline

Dupa ce fierb ouale tari, le curat de coaja si le asez pe o farfurie sau chiar pe platoul pe care le voi aseza la final.


 Le tai in jumatati cu grija, sa nu rup albusul.




Scot usor galbenusul, folosind varful cutitului (bont, nu ascutit) sau o lingurita, cu grija sa nu se rupa albusul.


Pun galbenusurile intr-un castron, in care voi face crema pentru umplutura sau in bolul mixerului vertical.


Adaug si celelalte ingrediente. Pun sare.


Adaug zeama de lamaie strecurata de samburi printr-o sita.


Torn uleiul.


Adaug si smantana sau iaurt.


Pun o lingura de mustar.


Odata toate ingredientele puse, pot sa amestec crema.


Zdrobesc galbenusurile cu o furculita si le frec bine pana se fac ca o crema, amestecand bine.



Daca fac crema de oua cu mixerul, e mult mai usor si mai rapid.


Pentru ca am si robot de bucatarie, pot sa il pun pe el la treaba, astfel pot sa fac eu altceva. Pun toate galbenusurile in bolul cel mic. Adaug toate ingredientele si amestec la viteza medie 2 sau 3, pentru cateva secunde, pana cand se formeaza o crema. Gust crema sa vad daca e buna si mai adaug sare sau zeama de lamaie, dupa gust.


Daca e prea tare crema si nu e pufoasa, ca o crema de tort, mai adaug putin ulei, sau smantana, ca sa o mai subtiez. 


Curat mixerul cu o paleta de cauciuc.


Dupa ce am potrivit crema, umplu fiecare jumatate de ou cu o lingurita plina cu varf, niveland usor suprafata.


Umplutura este indeajuns incat fiecare ou sa aiba "burta" adica umplutura este putin bombata. 


As putea sa pun umplutura cu un pos (sprit) ca sa arate mai frumos, dar oricum decorez cu bucatele de muraturi deasupra, iar umplutura abia daca se mai vede.


Dupa ce am umplut toate ouale, le asez pe platou.


Le decorez cu diverse modele facute din bucatele si fasii de gogosari si castraveti acri, eventual si felii de masline, daca am. 
Tai fasii subtiri de gogosar murat.


Le asez pe fiecare ou in forma de bucla sau dupa cum am inspiratie.


Tai si maslinele in felii, dupa cum am nevoie pentru decor.


Asez feliile de masline in interiorul buclei de gogosar.


Cand am avut icre negre si rosii, am decorat ouale cu aceste icre.



Ca si la salata de boeuf, decorarea imi ia ceva timp, asa ca imi rezerv un timp, in dupa amiaza zilei de Revelion, pentru a decora atat salata de boeuf, cat si ouale umplute.
Toate ouala trebuie sa aiba acelasi decor si sa fie identice, pe cat posibil. 


De fiecare data, decorul este diferit, dupa cum am inspiratia - ca si la salata de boeuf. De cele mai multe ori, imi place ca ambele sa aiba decorul pe aceeasi tema.








Pana sa le servesc, ouale umplute stau in frigider. Fiind un aperitiv, le asez pe masa inca de la inceput, impreuna cu celelalte aperitive : salam, sunca, branza, cascaval. 



Cand avem mai multi musafiri la masa, fac 30-40 de oua umplute (deci fierb 15-20) si abia daca mai raman cateva pentru a doua zi - sunt delicioase si nimeni nu rezista sa nu manance macar unul!




Pofta buna!

Comentarii

Postări populare