Plachie de crap la cuptor



Ce sa faci mai bun dintr-un crap, in afara de ciorba si saramura? Desigur, plachie! Sotului meu ii era de mult pofta de plachie, asa ca in Postul Craciunului am cumparat un crap de 1.5 kg (l-am pandit la Lidl, pentru ca acolo gasesc astfel de crapi mai mici) si am facut plachie din corpul pestelui si o ciorba de crap din capatana si coada. Am facut pana acum reteta Sandei Marin, care spune ca se taie ceapa pestisori si ardeii fasii, apoi toate se calesc putin intr-o cratita pe aragaz, la foc mic. Pestele se prajeste separat si apoi se adauga peste legume. Se adauga si uleiul de la pestele prajit, care nu e tocmai sanatos pentru niste batranei cu colesterol, asa cum suntem eu si sotul meu!Astfel incat de data asta am preferat sa fac o reteta mai actuala si mai sanatoasa. Reteta fetelor de la savoriurbane mi s-a parut mai simpla, mai sanatoasa si mai comoda,  asa ca pe aceasta am facut-o. Este aproape la fel cu a Sandei Marin, doar ca nu se mai calesc legumele pe aragaz, ci se pun la copt in cuptor. Totusi, am redus cantitatea de ulei pana aproape de zero, fata de cantitatea ceruta de reteta.

Ingrediente pentru 4 portii

- aproximativ 750 g felii de crap

- 3 cepe

- 1 ardei gras rosu (pot fi 2-3 jumatati de ardei de diferite culori)

- 4 catei de usturoi

- 4 linguri de ulei

- 1 pahar de 200 ml de vin alb sec

- 1 lingurita de sare

- 1 varf de lingurita de piper macinat

- 500 ml suc de rosii

- 1 frunza de dafin

- patrunjel tocat

Intai am dat drumul la cuptor sa se incalzeasca la foc mediu spre mare de 200 C. La cuptorul meu electric pot sa ii dau drumul pentru incalzire chiar inainte de a da legumele la cuptor, pentru ca are o functie de incalzire rapida. Am inceput sa toc legumele pentru plachie, pentru ca ele au nevoie de mai mult timp pentru a se gati. Am inceput cu ceapa, pe care am taiat-o pestisori.

Am pus-o intr-o tava dreptunghiulara, mai incapatoare de 40/20 cm.

Apoi am taiat si ardeii rosii felii.

I-am varsat si pe ei in tava.

Am taiat si ardeii galbeni si i-am pus si pe ei in tava.

Am tocat usturoiul in felii.

L-am pus peste legume, in tava.

Altadata, cand am avut mai putin peste, am pus legumele feliate intr-o tigaie mai mica si mai inalta, in care fac de obicei mancarurile la cuptor, pentru ca are manerul din inox - nu de teflon, care s-ar putea arde. 


Am presarat o lingurita de sare deasupra legumelor.

Am pus mai putina sare in tigaie, cam 1/2 de lingurita.

Apoi am pus si ulei, peste toate legumele.


In tava, unde am avut mai multe legume am pus ulei dupa ochi, ceva mai mult de 4 linguri. E nevoie de ulei pentru a se cali bine legumele.

Am amestecat cu lingura de lemn legumele, pentru a fi acoperite toate de sare si ulei. Am asezat legumele cat mai pestrit, cu culorile intercalate, pentru a avea si un aspect frumos.

Am dat tava (cratita) la cuptor la foc mediu spre mare de 200 C pentru 30 de minute.

La cuptorul electric l-am pus pe functia ventilatie, cu focul si de sus si de jos.

Intre timp am spalat bine feliile de crap si le-am sarat usor.

Nu am pus prea multa sare, pentru ca deja pusesem sare si peste legume.


Am scos tava (cratita) cu legume putin rumenite si am asezat bucatile de peste cu grija, facandu-le loc printre legume.


Am acoperit bucatile de peste cu legume cu ajutorul unei linguri de lemn.


Daca am rosii in bulion, le pun in blender si le maruntesc intai.


Am pus sucul de rosii deasupra.


Pot sa pun intai sucul de rosii si apoi bucatile de peste, nu e o regula, pentru ca oricum se amesteca sosul cu legumele


Asa am facut cu alta ocazie si am asezat bucatile de peste in tigaie, dupa ce am pus sosul de rosii. Apoi am scos legumele deasupra, peste bucatile de peste.


Am adaugat vinul in tava.



Am pus piperul macinat.


Am adaugat si foaia de dafin si am scuturat tigaia, ca sa se aseze bine sosul si sa se amestece cu legumele.


Am dat tigaia cu plachia la cuptorul setat pentru o ora, la foc mare de 250 C, in partea de jos si de sus a cuptorului, pe functia ventilatie.


 Dupa aproximativ 15-20 de minute, cand sosul a inceput sa clocoteasca pe toata suprafata Tavii (cratitei), am micsorat focul la 200 C si am lasat plachia sa fiarba pana cand a scazut bine, timp de inca 40-45 de minute.


Cand a trecut ora de coacere programata si cuptorul a inceput sa piuie, semn ca s-a terminat, am oprit focul si am scos tava din cuptor.


 Plachia era gata, sosul a scazut numai bine.

Daca focul nu e mai mare la inceput, dureaza mai mult pana cand incepe sa fiarba sosul si apoi trebuie lasata mai mult la cuptor, pana cand scade cat trebuie, altfel legumele nu sunt destul de moi, chiar daca pestele e gatit.


Am pus cate o bucata de peste si sos cu legume in fiecare farfurie.


Unii au vrut doua bucati.


Am presarat si patrunjel tocat deasupra, pentru un gust mai bun.


Am servit plachia cu mamaliga. 


Sosul e delicios, atat de dulce si gustos, iar pestele, nu mai spun cat e de bun, moale si dulce!


Mamaliga data prin sos e o bunatate!


Pofta buna si voua!


Comentarii

Postări populare