Rulada de bezea cu ciocolata, frisca, capsuni si zmeura

Am vazut aceasta reteta pe YouTube si mi-a ramas gandul la ea. Mi-am propus sa o incerc de indata ce voi putea sa am toate ingredientele, ceea ce am si facut. Este foarte simpla, se face repede, dar, cel mai important e ca e delicioasa. Este un desert usor, fara faina, dar foarte dulce, cu foaia de bezea. Cum eu pastrez mereu albusurile nefolosite in congelator, am mereu albusuri la indemana, fara sa fie nevoie de alte oua. Fructele pot fi diferite, dar fructe de padure sa fie, pentru ca sunt moi si se preteaza ca umplutura pentru aceasta rulada pufoasa. Ideal ar fi sa fac aceasta rulada la inceputul verii, cand se coc capsunile si zmeura, dar eu tocmai acum, in plina iarna, m-am gandit sa o fac, pentru ca acum se gasesc fructe de padure mai tot timpul anului. Cu toate astea, chiar acum nu am gasit zmeura proaspata, dar, ce-i drept, nici nu am cautat prea mult. Cofetarul care a facut reteta a folosit zmeura congelata, asa ca am luat si eu o punga de 500 g. Am gasit capsuni proaspete si asa am adunat fructele, ca sa fiu sigura ca le am. Nu eram prea multumita de capsuni, care erau destul de necoapte spre codita. Nu inteleg cum se coc capsunile astea, pentru ca ale mele in gradina se coc de la codita spre varf si nu invers. Dar tocmai pentru ca stiu ceva despre capsuni, am ales cateva mai coapte si le-am pus in frigider, iar pe celelalte le-am lasat afara, in sufragerie, ca sa se coaca. Le-am lasat asa vreo 4 zile si chiar s-au copt. S-au mai si stricat, ceea ce inseamna ca nu erau chiar pline de pesticide. Asta m-a determinat sa le gust si, surpriza : chiar aveau gust si miros de capsuni! Nu se comparau cu cele de vara, din gradina, dar nici nu erau rele. 

Ingrediente pentru o tava de 40/30 cm (de aragaz)

Pentru rulada

- 100 g albusuri (cam 3 albusuri de oua medii)

- 200 g zahar tos

- o mana de fulgi de migdale

Pentru umplutura si decor

- 200 g frisca lichida

- 1 lingura de zahar pudra


- 1 plic de zahar vanilinat sau seminte de pastaie de vanilie

- 100 g ciocolata alba

- 100 g ciocolata menaj

- 10 capsuni

- cam o mana de zmeura proaspata sau congelata



Am prajit intai fulgii de migdale. I-am pus intr-o tigaie pe ochiul cel mai mic al aragazului, la foc potrivit spre mic. Am intins bine fulgii, sa fie bine rasfirati in tigaie. 

Cand au inceput sa se rumeneasca, am amestecat cu o lingura de lemn, cu grija sa nu ii rup, dar rapid, ca sa nu se arda. Din momentul in care au inceput sa se rumeneasca, a mai durat cateva secunde pana cand au fost gata, asa ca a trebuit sa stau langa aragaz, pana cand fulgii s-au rumenit. Am stins focul si i-am lasat in tigaie, sa se raceasca.

Am facut apoi blatul de rulada din bezea. Am batut albusurile in bolul robotului de bucatarie,  la viteza maxima 4, ca si pentru Pavlova

Cand au fost batute spuma, am adaugat zaharul, putin cate putin, fara sa opresc robotul. 

Am lasat sa se bata albusurile pana cand s-a topit bine zaharul, timp de aproximativ 20 de minute. Din cand in cand, am oprit robotul si am dat jos cu paleta de cauciuc albusurile de pe peretii bolului, ca sa nu ramana zahar netopit. Am incercat sa vad daca s-a topit zaharul luand putin albus intre degete.

Intre timp am dat drumul la cuptor la 170 C, ca sa aiba timp sa se incalzeasca, pana cand au fost gata albusurile.

Am tapetat tava de aragaz de 40/30 cu o foaie de hartie de copt.

Cand au fost gata albusurile, am pus cate un strop de albus batut pe sub foaie, ca sa stea bine lipita de tava, atunci cand intind bezeaua. 

Am intins bezeaua cu o paleta de inox de tort, ca sa am un strat uniform. 

Am presarat fulgii de migdale rumeniti, astfel incat sa fie raspanditi uniform pe toata suprafata bezelei. Bezeaua nu sta mult la cuptor, de aceea fulgii nu ar avea timp sa se rumeneasca, asa ca de aceea trebuie rumeniti inainte.

Apoi am dat tava la cuptor pentru 10 minute. Dupa cele 10 minute, am dat focul la 160 C si am mai lasat bezeaua inca 5 minute la cuptor. Apoi am oprit focul si am scos tava cu bezeaua coapta.

Am scos si gratarul din cuptor, cu manusa de bucatarie - pentru ca era fierbinte - ca sa rastorn foaia peste el si sa o las sa se raceasca. Am asezat o alta foaie de copt deasupra foii de bezea, apoi am pus gratarul si am rasturnat tava, cu o miscare rapida. 

Am ridicat tava si am scos foaia de copt de pe foaia de bezea. Am lasat-o sa se raceasca.

Intre timp, am pregatit cele doua ciocolate, care trebuiau topite in bain-marie, adica le-am rupt in bucati. 

Am pregatit doua oale mai mici si doua castroane care intra fix in fiecare oala. Cand foaia de bezea era rece, am dat drumul la foc, am pus cate 1 deget de apa in fiecare oala si le-am pus pe foc mare pana cand au inceput sa clocoteasca. Am pus ciocolata alba intr-un castron si pe cea cu cacao in alt castron. Am asezat fiecare castron pe oala lui si am dat focul la mic. 

Am lasat sa stea asa pana cand ciocolata a inceput sa se topeasca. Am amestecat usor fiecare ciocolata cu cate o lingura, pana cand s-a topit in intregime.

Intre timp, am pus sa se bata frisca in bolul robotului de bucatarie. 


Cand a inceput sa se intareasca si telul a inceput sa lase urme in frisca, am adaugat o lingura cu varf de zahar pudra si seminte dintr-o pastaie de vanilie (sau esenta de vanilie). Eu aveam o pastaie si am vrut sa o folosesc.

 Am mai lasat sa bata cateva secunde, cat sa se amestece zaharul si apoi am oprit robotul. Nu trebuie batuta prea mult ca sa nu se taie.

Ciocolata era topita, asa ca am inceput sa montez rulada. Am ales 3 capsuni de aceeasi dimensiune si le-am taiat in jumatati, pentru decor.

Am taiat inca 8 capsuni in 4. Am taiat intai codita ca un capac, la capsunile care nu erau coapte cum trebuie si ramasesera albe la codita.

Am scos gratarul de sub rulada.

Apoi am intins frisca uniform pe toata suprafata, cu paleta de inox. 

Am imprastiat uniform capsunile, cam cate 3-4 pe linie, dupa cat  de mare ar fi o portie (adica o felie de rulada) ca sa aiba fiecare cam tot atatea fructe.

Apoi am imprastiat si zmeura congelata printre capsuni.

Am adus castroanele cu cele doua feluri de ciocolata langa foaia de rulada, ca sa fie la indemana. Le-am lasat peste oalele cu apa fiarta, pentru ca ciocolata sa ramana topita si pentru decorare. Ciocolata se pune si in interior si peste rulada.

Am pus cu lingura intai jumatate din ciocolata alba, pe toata suprafata ruladei, peste fructe, lasand sa curga cate un fir mai subtire si miscand lingura rapid, ca si cand as fi facut niste dungi pe toata suprafata ruladei, de sus pana jos si de la stanga la dreapta. Ideea e sa nu cada multa ciocolata intr-un loc, pentru ca atunci cand se intareste, e greu de taiat si se rupe felia de rulada.

Am facut acelasi lucru si cu jumatate din ciocolata amaruie. 

Am pastrat restul de ciocolata pentru a decora rulada pe dinafara.

Am rulat rulada ajutandu-ma de hartia de copt. Am indoit intai cu grija marginea si apoi am tras de hartie spre mine, cum se vede in acest video.

Rulada arata foarte bine si era gata de decorat. Am pus deoparte fulgii desprinsi in timpul rularii, pentru a-i pune deasupra la sfarsit.

Am pus dungi de ciocolata topita si deasupra ruladei : intai cu ciocolata alba si apoi cu cea amaruie.

Am presarat deasupra fulgii de migdale care s-au desprins in timpul rularii.

Apoi am asezat peste rulada jumatatile de capsuni, avand grija sa le pun peste ciocolata, ca sa stea bine lipite, dar sa fie la distante egale.

N-am rezistat si am taiat imediat rulada!

A fost delicioasa! Am dat-o la rece in frigider si am servit-o apoi, taind cate o felie pentru fiecare portie, cu tot cu capsuna de deasupra.

Pofta buna si voua si spor la treaba, daca vreti sa incercati rulada de bezea!

Comentarii

Postări populare