Vinete coapte la congelator



Nu e o reteta propriu-zisa, dar m-am gandit ca pentru cine nu stie, nu e asa de simplu, daca nu stie ce are de facut.
De obicei, atunci cand pun fructe sau legume la congelator, ma gandesc mereu la ce le voi folosi si am un oarecare plan. Am capatat acest obicei de cativa ani, pentru ca mi se pare mult mai usor sa pastrez legumele in congelator, decat sa le pregatesc in borcane sau sticle, pentru iarna.
Pe vremuri, vinetele coapte se gaseau in borcane, chiar si la alimentara. Cu timpul, cand au aparut frigiderele cu congelator, gospodinele s-au gandit ca nu ar fi rau sa pastreze niste vinete coapte la congelator, ca sa aiba de o salata, in plina iarna. Si eu mai pun vinete la congelator, dar numai atunci cand nu fac zacusca. Anul acesta am pus intai vinete la congelator si apoi m-am gandit ca as face si putina zacusca, ca sa fie masa bogata.
Asa cum am spus in titlul retetei, vinetele care se pun la congelator trebuie sa fie coapte. Nu e un numar de vinete anume, nu imi trebuie sare si nici piper, ci doar aragazul sau gratarul cu carbuni, pe care sa coc vinetele. Pentru ca stau la curte, eu coc vinetele pe gratar. Cumpar cate imi permite buzunarul si le coc, la fel ca si atunci cand fac salata de vinete. Cele mai bune vinete sunt in luna august, nu numai ca pret, ci si ca gust. Daca a trecut august si le cumpar in septembrie, pot sa am surpriza sa fie stricate sau prea iuti. Am patit de cateva ori asa, pana cand m-am invatat minte. De-atunci, cumpar vinetele in august, le coc si le bag la congelator, iar daca vreau sa fac zacusca, doar le scot si le dezghet, apoi le toc si le amestec cu restul legumelor.
Fiind zilele foarte calduroase, ma apuc sa le coc dis-de-dimineata, ca sa nu ma apuce caldura cea mare. Pana la 10, vinetele trebuie sa fie gata curatate. Daca nu sunt acasa dimineata, le coc pe seara, atunci cand se racoreste.
Le las pe gratar sa se coaca bine, pana cand incep sa sfaraie si pocnesc (adica se crapa, sub presiunea aburului din interior).


In tot acest timp le intorc de 4 ori, ca sa se coaca bine peste tot, ca si atunci cand le coc pentru salata de vinete.
Cand sunt coapte pe toate partile, le scot pe o tava mare si le las putin sa se racoreasca.


Imi aduc un castronel cu apa, ca sa ma curat de cojile ramase pe mana si ca sa ud mana, astfel sa pot suporta coaja fierbinte a vinetei, atunci cand o ating. Asez si 2-3 oale cu site deasupra, in care sa pun vinetele curatate sa se scurga de zeama. Daca nu se scurge zeama, vinetele sunt foarte apoase si nu mai iese o salata, ci o ciorba. Am grija sa aduc si un cutitas, cu care sa tai cotorul vinetelor.


Le curat de coaja cand sunt inca calde. Se spune ca daca se racesc, se innegresc, dar nu e asa. As putea sa le las sa se raceasca, ca sa nu ma friga la mana. Insa, atunci cand coc mai multe vinete, trebuie sa le curat mai repede, ca sa am timp sa le curat pe toate si apoi sa le las la scurs.


 Vanata trebuie sa fie curatata de orice arsura.


Le pun la scurs intr-o sita, pe care o asez deasupra unei oale, in care se va scurge zeama.


 Le tai cotorul cu un cutit.


De multe ori le las pana a doua zi, depinde cand le coc, seara sau dimineata.


Trebuie sa stea macar vreo ora la scurs. Daca e foarte cald, le bag cu tot cu sita in frigider, ca sa nu se strice.

 

Cand s-au scurs bine, pregatesc cateva pungute de plastic mai mici, pentru sandvis. Pun in fiecare punguta cate o mana de vinete coapte, cam atat cat sa imi ajunga pentru o salata de vinete.

 

 Dupa ce am umplut pungile cu vinete, le rasucesc la capat si le aplatizez.

 

Apoi le pun in congelator, daca se poate, separat, ca sa nu se lipeasca intre ele.


Cand vreau sa fac o salata de vinete (sau zacusca) scot punguta cu vinete si o las pe o farfurie in frigider pana a doua zi, ca sa se dezghete treptat. Daca uit si am nevoie de vinete chiar in aceeasi zi, scot punga afara, la dezghetat.
Cand incep sa se dezghete, scot vinetele si le pun intr-o sita, la scurs, deasupra unei oale, la fel ca dupa ce le-am copt. Inca mai au ceva apa in ele, care trebuie scursa.
Cand sunt bine dezghetate si scurse, le pot folosi pentru salata de vinete sau pentru zacusca.
Daca va grabiti, inca mai gasiti vinete de august!
Spor la treaba si pofta buna!


Comentarii

Postări populare