Somon cu sos teriyaki si pilaf cu legume



Imi place foarte mut sa urmaresc emisiunea-concurs "Chefi la cutite" pentru ca mai bag si eu la cap cate ceva din ce vad acolo. Asa a fost si cu sosul teriyaki care mi s-a parut foarte interesant, mai ales ca mie imi place foarte mult somonul. Dar parca ma saturasem sa il mananc mereu cu lamaie! Nu m-am lamurit foarte tare cum se face acest sos, emisiunea fiind pe repede inainte. Am reusit sa scriu ceva din ingrediente, dar tot a trebuit sa il caut pe internet. In emisiune, chef Scarlatescu le-a spus sa puna morcovi, ceapa si usturoi, poate si alte legume, dar nu mai tin minte. Insa majoritatea bucatarilor fac acest sos fara legume pasate. Sosul se pune peste bucatile de peste si se da la cuptor, apoi se serveste cu un pilaf cu legume. De fapt, nu e pilaf, ci un fel de orez cu bob lung, fiert al-dente, cu legume. Eu insa am ales sa il fac pilaf si a fost foarte gustos.
Gustul dulce-acru-iute-sarat al sosului teriyaki a dat un gust excelent somonului dulce si putin gras.

Ingrediente pentru 2 portii

- 300-400 g file de somon

Pentru sosul teriyaki

- 1 lingura de ulei de masline
- 3 linguri de sos de soia
- 1 catel de usturoi pisat
- putin ghimbir ras
- 1/2 lingurita miere
- 1 lingura de otet
- 1/2 lingurita de sos de chilly
- sake (cine are)
- 2 linguri de susan

 Pentru pilaf

- 2 linguri de cana de orez
- 1 felie de ardei rosu
- cativa morcovi mici sau bucatele de morcov
- 1/2 ceapa

De obicei cumpar file de somon, care are pe o parte piele cu solzi cu tot. Eu curat mereu solzii de pe bucata de piele, dar de data asta, ce m-am gandit eu : sa scot pielea, ca sa nu o mai curat de solzi. Nu a fost nimic rau, decat ca bucatile s-au cam rupt la prajit, nu au mai stat intregi, ca pana acum. De aici am tras concluzia ca nu degeaba era lasat somonul cu pielea pe el. Macar nu am mai curatat solzii de data asta. dar de data viitoare nu mai scap!
Am curatat deci pestele de piele si l-am pus la tigaie sa se prajeasca in putin ulei de masline, la fel cum fac de obicei somonul la tigaie.
Intre timp am pus sa fac sosul teriyaki. Am pus sos de soia intr-o craticioara si am avut nevoie de mare rabdare, pentru ca din sticluta mea nu curgea decat un firisor foaaaaarte subtire.


Oricum nu imi trebuia mult, ci doar vreo 2-3 linguri - m-am gandit eu - asa ca nu era nevoie sa desfac dopul, ca sa curga mai mult sos. De fapt, chiar am incercat, insa era nevoie de un cutit si poate ca as fi stricat dopul de tot, asa ca m-am lasat pagubasa si am lasat sa curga acel firisor subtire pana cand s-a facut cat sos am considerat eu ca am nevoie.
Am pus sosul de soia pe foc mic si am adaugat restul ingredientelor : usturoiul pisat, mierea, otetul, sosul de chilly, uleiul de masline...putin cam alandala, dar oricum nu conta, pentru ca trebuiau sa fiarba toate la un loc.

 

 

Eu nu am pus ghimbir pentru ca nu am avut, dar ma indoiesc ca sotului meu i-ar fi placut gustul sosului cu ghimbir in el.
In 5 minute era gata, adica sosul scazuse si era destul de gros ca sa il pun peste bucatile de somon.


Nu l-am mai pus la cuptor, ci doar am intins sosul deasupra bucatilor de peste.

 

Nu am avut susan sa pun deasupra, dar asta nu ne-a deranjat deloc.
Am intors bucatile si pe partea cealalta si le-am uns cu sos. Adica pe partea care a avut piele...

 

Am facut repede si pilaful, tot la fel de putin ca si sosul. Am pus 2 linguri de orez intr-o craticioara. am spalat putin orezul si am pus apa deasupra, ca la orice pilaf sarbesc (cu legume), adica de 3 ori mai multa decat orezul. Am pus vreo 5 morcovei mici (baby carrot, cum i se spune la TV) pe care ii am din gradina si ii pastrez doar pentru garnituri. Altfel nu as da eu atatia bani pe niste morcovei!
Am adaugat si cateva fasii de ardei rosu si o bucatica de ceapa tocata, un praf de sare si l-am lasat sa fiarba. Am adaugat si o lingurita de ulei. Dupa 20 minute morcovii erau fierti si orezul era aproape fiert si el, asa ca am oprit focul si l-am mai lasat sa absoarba toata apa, pana cand am pregatit masa. Nu l-am mai dat la cuptor, asa cum fac de obicei, ci l-am lasat asa, fiert.


Am asezat pilaful pe farfurie si am pus bucatile de peste deasupra. Am adaugat si cateva frunze de patrunjel.

 

A fost foarte bun si abia astept sa mai fac si altadata.
Pofta buna si voua!




Comentarii

Postări populare