Gogosi turnate cu palnia (Funnel cake)



In ultimul timp, am tot urmarit la TV programul Cake Boss, al unui cofetar faimos din S.U.A.  - Buddy Velastro. E foarte interesant, dar si instructiv, in sensul ca invat multe tehnici de preparare a prajiturilor si a torturilor. Nu stiu daca voi face vreodata ce fac ei acolo, dar e atat de interesant ca nu pierd nici o emisiune!
Acest cofetar e si un bucatar foarte priceput si are si emisiuni de gatit mancare. Am notat cateva retete, cele mai multe fiind italienesti. Insa cea care mi s-a parut cea mai interesanta si am vrut neaparat sa o fac - cat mai repede - este cea de gogosi turnate cu palnia. Initial, am vazut o emisiune in care cofetarul facea gogosi turnate cu o sticla cu gaura - din aceea din care beau copiii. Mai apoi, am cautat reteta pe You Tube si am gasit-o, dar in alta emisiune, in care acelasi cofetar facea gogosile chiar cu palnia.
Nu e o gluma, aluatul chiar se toarna in ulei cu palnia! Aluatul e cam acelasi ca la pancakes, doar ca e putin mai moale, ca sa curga mai bine - ca la clatitele noastre.
Ce m-a atras de prima oara la aceasta reteta - pe langa faptul ca se toarna cu sticla sau cu palnia - e forma gogosilor, care e plata, ca o scovearga mai mare.

Ingrediente pentru 4 gogosi

- 2 oua
- 1 cana de lapte
- 3 linguri de zahar
- 1 si 1/2 cana de faina
- 1 lingurita de praf de copt
- 1 plic de zahar vanilinat
- 1 lingurita esenta de rom
- un praf de sare

Pentru prajit

- 1/2 litru ulei 2 cani

In plus

- un cleste de bucatarie
- o tigaie mai inalta

Reteta originala are cantitatile duble, dar eu am facut mai putine, pentru ca sunt mai bune calde - cand se racesc se intaresc putin. Cum nu puteam manca atatea gogosi deodata, am hotarat sa fac mai putine.
Am pus faina, apoi zaharul, praful de copt si zaharul vanilinat.

 

 

Am facut un gol in mijloc si am pus ouale si un praf de sare, apoi esenta de rom si laptele - ordinea nu conteaza.

 

 

Am amestecat intai usor cu un tel, apoi mai energic, ca sa se desfaca toate cocoloasele de faina. Daca aluatul a fost prea tare, am mai adaugat putin lapte - exact ca la clatite, astfel incat aluatul sa curga, dar sa fie totusi destul de gros.


Am pus ulei intr-o tigaie mai inalta si am dat focul la mediu spre mare.

 

Cand uleiul a fost bine incins, l-am incercat intai cu o lingura de lemn, asa cum am vazut la un bucatar. Am pus coada linguri de lemn in tigaie cat sa ating fundul si daca au inceput sa se faca bule pe langa ea, asta mi-a aratat ca uleiul era bine incins.


Am luat palnia mai mare, care sa aiba si o gaura mai mare, cam de 1 1/2 cm.


 Am pus un deget la fundul palniei, ca sa opresc aluatul sa curga.


Apoi am turnat aluat in palnie cu un polonic, cam pana la jumatatea palniei sau mai mult - important e sa ajunga pentru o gogoasa.

 

Am asezat palnia deasupra tigaii cu uleiul incins si am luat degetul, cu grija sa nu ating uleiul incins, facand in acelasi timp, miscari circulare cu palnia, in timp ce aluatul curgea in ulei.

 

La inceput, aluatul se duce la fund, apoi se ridica la suprafata. In acest timp, am incercat sa acopar toate golurile, facand si miscari in diagonala, sau chiar haotice, pentru ca nu conteaza atat de mult cum arata gogoasa, ci sa fie plina. Cand am umplut toata suprafata tigaii, am lasat sa curga in castron restul de aluat - daca a mai ramas - apoi am asezat palnia intr-o cana, ca sa nu murdaresc toata bucataria!


In aproximativ un minut, gogoasa s-a rumenit pe partea de jos, pentru ca se vedea printre gaurile ramase.


In acel moment, am apucat cu grija clatita cu clestele, mai din centru, ca sa o pot tine bine si ca sa nu se rupa. Apoi am intors-o pe partea cealalta, asezand-o usor inapoi in ulei.

 

Intre timp, am asezat alaturi de tigaie o farfurie mai mare (eventual un platou) pe care am pus 2 servetele de hartie, pe care urma sa scot gogoasa.
Peste inca 30 de secunde, gogoasa era gata rumenita si pe partea cealalta, asa ca am scos-o afara, tot cu ajutorul clestelui.


Am asezat gogoasa pe farfuria cu servetele, ca sa se scurga bine de ulei.


Apoi am continuat sa fac gogosi, pana cand am terminat tot aluatul.

 

 

 

Mi-au iesit 4 gogosi, una mai frumoasa decat cealalta, pentru ca intre timp am prins "smecheria" si am capatat ceva experienta!

  

Am pudrat gogosile cu zahar si le-am degustat.

 

Desigur, au fost excelente, ca orice gogosi, doar ca forma lor le-a facut sa fie si mai apetisante. Nu-i de mirare ca americanii le vand copiilor in parcul de distractii!

 
Pofta buna si voua, daca vreti sa incercati!

Comentarii

Postări populare