Musaca


Musaca cu felii de cartofi si suc de rosii deasupra in vas de lut

Este una dintre mancarurile mele preferate, dar nu o fac atat de des pentru ca e mai laborioasa si dureaza mult pregatirea si coacerea. Dar rezultatul merita! Important este sa am cam 1 kilogram si jumatate de carne de porc, pentru ca restul - respectiv cartofi si ceapa - sunt mereu in casa. A, si mai trebuie pasta de tomate! Avand asa o cantitate de ingrediente, rezulta o cratita mare de mancare, din care o familie mananca macar 2 zile, daca nu chiar 3. Este un fel de mancare economic, satios si , desi muncesc mult sa o pregatesc, macar stau linistita pana se coace in cuptor - nu mai trebuie sa amestec in ea, ca sa nu se prinda de fund.
Acum fac musaca cam o data pe an , dar inainte - cand erau copiii acasa - faceam destul de des.
Uite ca acum a venit momentul sa fac din nou musaca!

Ingrediente

- 1,5 kg carne de porc
- 1 kg cartofi
- 2-3 cepe
- 1 legatura de marar
-  1 legatura de patrunjel
- sare, piper, dupa gust
- 2-3 linguri pasta de tomate sau 1 litru suc de rosii
- 2 linguri de pesmet si 1 lingura de ulei pentru tapetat cratita

Incep prin a toca carnea, pe care prefer sa o cumpar bucata intreaga si nu gata tocata, ca sa stiu eu ce e in ea. Evit astfel imbolnaviri inutile in familie si pun ce fel de carne vreau eu la tocat, nu plina de grasime cum este de multe ori cea gata tocata. Sa nu mai spun ca nici nu mai e voie sa se vanda carnea gata tocata. Vanzatorul trebuie sa toace carnea aleasa de cumparator, in fata acestuia  - lucru care s-a intamplat doar timp de 3 zile - ca orice minune!
Eu cumpar de obicei spata de porc, atunci cand am de tocat carne. Nu o toc la magazin, ci acasa. Procedez ca si la sarmale sau la ardei umpluti, doar ca nu adaug orez. Dupa ce am calit carnea tocata cu ceapa tocata, pun 1/4 cana de apa, ca sa "sting" carnea. Adaug sare si piper, dupa gust, adica chiar gust carnea sa vad daca e destul de sarata dupa gustul meu. Apoi adaug verdeata tocata si amestec bine.


Las deoparte carnea pregatita si ma ocup de cartofi. Eu aleg de obicei cartofii mai mari, pentru ca la musaca se vor pune straturi de felii de cartofi si e mai bine sa fie mai mari, ca sa acopere mai repede suprafata cratitei - de unde rezulta, cat de cat, munca mai putina! Curat cartofii si ii tai felii nu prea groase, cam de 2-3 mm aproximativ.


Ideea e ca nu vreau sa am atat de multi cartofi, ci mai multa carne si - totodata - fiind mai subtiri, se fierb mai repede. Cartofii se prajesc intai in ulei incins, ca sa fie mai gustosi si pentru a se fierbe mai usor in musaca. Scot sita din friteuza si o asez deasupra unei alte oale sau a unui castron, pentru a pune in ea cartofii prajiti sa se scurga de ulei. Apoi pun 2 degete de ulei in friteuza si o pun pe foc potrivit spre mare, pe ochiul cel mai mare al aragazului. Pun felii de cartofi la prajit, atatea cate intra pe fundul ceaunului, in asa fel incat sa nu se incalece unul cu latul, pentru a nu se lipi.



Cartofii se rumenesc repede, in jumatate de minut, apoi ii intorc pe partea cealalta. Cand sunt rumeniti pe ambele parti, ii scot in sita, ca sa se scurga de ulei. De obicei fac mai multi ca sa mai manac si eu cativa, mai ales cei mai subtiri care sunt numai buni. Cei mai grosuti nu apuca sa se inmoaie si sunt inca cruzi. Dar pe cei mai rumeniti nu ma abtin sa nu ii mananc!


Intre timp, ung cratita in care voi face musacaua cu ulei si o tapetez cu pesmet.


Cand cartofii sunt gata, incep sa montez musacaua. Intai dau drumul la cuptor la foc mare, ca sa fie bine incins cand bag musacaua.
De obicei asez 2 straturi de carne intre 3 straturi de cartofi. Asez primul strat de cartofi, in cercuri concentrice - ca sarmalele -  pe fundul cratitei.


Apoi pun un strat de carne si iar cartofi, apoi al doilea strat de carne si deasupra, din nou un strat de cartofi.



Pun 3 linguri de pasta de tomate intr-un ibric si o amestec cu o cana de apa, pusa putin cate putin, pana cand se subtiaza. Trebuie sa arate ca un suc de rosii subtire. Adaug 1 lingurita de sare si amestec pana se dizolva sarea. Torn amestecul peste musaca. Daca nu am pasta de tomate si pun suc de rosii, il gust de sare si mai adaug daca e nevoie.


Daca sucul nu acopera musacaua, mai adaug apa pana cand cartofii de deasupra sunt acoperiti total.


Dau cratita la cuptor, neacoperita, pentru aproximativ o ora si jumatate. Incerc cartofii de deasupra cu furculita ca sa vad cand s-au fiert; atunci inseamna ca musacaua e gata. In acest timp cartofii s-au si rumenit deasupra.
Mie imi place musacaua sa aiba sos si este si mai gustoasa asa, nu uscata.



Am incercat sa o fac si in vasul de pamant de la Horezu, dar a iesit mai uscata deoarece in acest vas nu se pune lichid, pentru ca il pun sa absoarba apa, inainte de folosire.



Am facut si intr-un vas Jena si s-a facut mult mai repede decat in cratita.


O servesc cu castraveti murati, pe timp de iarna sau cu salata de castraveti proaspeti, pe timp de vara. Merge si o salata de varza sau orice alte muraturi, dar la noi acasa asa ne-am obisnuit.


Gata, acum am mancare pentru cel putin 4 zile!
Pofta buna tuturor!

Comentarii

Postări populare