Tiramisu



Este prajitura care iti spune sa o ridici in sus - asa ar fi traducerea din italiana a celei mai cunoscute prajituri italienesti., adica "ridica-ma sus", referire la felul in care se obtine prajitura, alternand straturi de crema cu straturi de piscoturi. De la sotul meu, care a facut italiana la scoala, am aflat ca se pronunta punand accentul pe "u" si nu cu accentul pe al doilea "i", cum spune toata lumea.
Am tot mancat tiramisu, ba de la o colega, ba de la restaurant, ba facut de ginerele meu. Asa ca mi-am spus : e musai sa fac si eu, ca doar e atat de simplu!
Reteta e cam aceeasi la toata lumea, dar in cele mai multe retete de tiramisu se adauga albusurile de la oua, in loc de frisca. Pentru ca nu aveam de gand sa mancam prajitura atat de repede (cum ar fi trebuit, daca as fi folosit albusuri, deoarece albusurile crude devin toxice dupa 24 de ore) am preferat sa fac reteta pe care o stiam de la ginerele meu si care e facuta cu frisca.
O problema a fost mereu coniacul care se pune in cafea, pentru ca trebuia sa cumpar o sticla mare de coniac, pe care apoi o tineam in casa, noi nefiind mari bautori de coniac. Dar am descoperit ca acum pot sa cumpar chiar o sticluta mica de 50 ml de coniac de la Mega Image Shop&Go, chiar de la casa de marcat, dar si din benzinarii, unde au sticlute din acelea mici, cu diverse bauturi.

Ingrediente pentru o tava de 40/20 cm

- 500g piscoturi (1 pachet mare de 450g e indeajuns)
- 4 galbenusuri
- 6 linguri de zahar
- 500g mascarpone
- 500 ml frisca lichida
- 500 ml cafea foarte concentrata
- 50 ml coniac ( o sticluta mica de la casa la Mega Image Shop&Go sau in benzinarii)
- 2 linguri de cacao
- o tava dreptunghiulara inalta, cam de 33/24, de preferinta

Intai am batut frisca cu mixerul si am pus-o in frigider.


Am facut si cam 500 ml cafea foarte concentrata, ca sa aiba timp sa se raceasca pana cand terminam eu de facut crema. Desi reteta spune ca trebuie o cana, mie mi-au trebuit 500 ml, adica cam 2 cani.
Apoi am pregatit crema, tot cu mixerul. Am amestecat galbenusurile cu zaharul, la viteza mare, pana cand zaharul s-a topit, galbenusurile s-au albit si au capatat o consistenta cremoasa.


Apoi am dat mixerul la viteza mica si am inceput sa adaug cate o lingura de mascarpone in crema de oua.


Abia dupa ce prima lingura s-a amestecat, am pus lingura urmatoare, altfel s-ar fi putut taia.


 

Am scos frisca si am adaugat cate o lingura din crema de mascarpone in ea, amestecand tot cu mixerul la viteza mica.


 

 

 

Cu un mixer vertical e si mai usor de facut crema, pentru ca fac totul in bolul mixerului. Intai bat frisca in bol si o pun in alt castron. Bat galbenusurile cu zaharul la viteza mare 4, pana cand se albesc si se ingroasa, ca o crema fina. Apoi micsorez viteza la 2 si incep sa adaug crema mascarpone, tot cate o lingura odata, fara sa opresc mixerul. Dupa cateva rotatii, adaug urmatoarea lingura de mascarpone.


Apoi adaug frisca si o amestec usor cu paleta de cauciuc.


In sfarsit, crema fiind gata, m-am apucat sa montez prajitura. Am pus cei 50 ml coniac in cafea, pe care am varsat-o intr-un castron mai larg, in care sa pot inmuia piscoturile.


Am pregatit tava mea de teflon, care e destul de inalta si de lata.


Am pus intai un strat de piscoturi, pe care i-am inmuiat in cafea cam cate o secunda pe fiecare parte si apoi i-am asezat in tava unul langa altul.


 

 

Am pus jumatate din crema peste primul strat de piscoturi, am intins-o cat mai uniform, apoi am continuat cu al doilea strat de piscoturi, inmuiate rapid in cafea.


 

 

 

Deasupra am intins restul de crema, peste care am pudrat un strat gros de cacao amestecata cu putin ness.


 

 

 


Am sters bine marginile tavii, peste care ramasese cacao, apoi am dat prajitura la frigider pentru cateva ore - de preferinta, de pe o zi pe alta.


 

Este delicioasa, cum o stiam, dar parca si mai buna pentru ca am facut-o eu! Si ca sa ii dau un gust si mai bun, dar si un aspect apetisant, am asezat niste fructe de padure deasupra bucatii mele de tiramisu.


 

 

De altfel, se poate face un tiramisu si cu fructe, care se pun peste fiecare strat de crema.
Cu aceeasi reteta pot sa fac si un tort Tiramisu, foarte spectaculos.
Sa aveti pofta!

Comentarii

Postări populare