Portokalopita sau un fel de budinca cu iaurt si portocale



Prima oara am auzit ca i se spunea prajitura si ca ar fi preferata lui chef Florin Dumitrescu. Cum eu nu am fost niciodata in Grecia, nu mai auzisem niciodata de aceasta prajitura greceasca si cu atat mai mult nu stiam cum se face. Asa ca m-am documentat si imediat mi-am dorit sa o fac si eu. S-ar putea numi placinta, pentru ca e facuta cu foi de placinta, dar acestea sunt uscate, apoi faramitate si amestecate cu restul ingredientelor, ca o budinca cu branza si fidea. Ce e interesant la aceasta budinca este siropul cu care e insiropata la sfarsit. Pe de alta parte, ingredientele sunt cam aceleasi ca la placinta cu iaurt, doar portocalele sunt cele care ii dau gustul deosebit. Retetele difera putin, chiar si cele facute de bucatari greci, diferenta fiind in cum e pusa zeama de la portocale : fie direct in compozitie, fie in siropul cu care se insiropeaza budinca. In final, trebuie sa recunosc ca e intr-adevar o prajitura deosebita si foarte gustoasa.

Ingrediente pentru o tava dreptunghiulara de 40/20 cm

- 400 g foi de placinta uscate si maruntite

- 4 oua

- 180 g zahar

- coaja de la 2 portocale mari sau 4 mici

- 1 esenta de vanilie

- 250 ml ulei de masline (merge si de floarea-soarelui)

- 250 g iaurt

- 2 lingurite praf de copt

Pentru decor

- o portocala mare (sau 2 mici) taiata felii subtiri

Pentru sirop

- 350 ml apa

- 250 zahar

- zeama de la 2 portocale mari, cu coaja si pulpa ramase

- 1 baton de scortisoara


Pentru ca siropul trebuie sa fie rece atunci cand e pus peste budinca fierbinte, prima oara fac siropul.

Rad coaja de la portocale si apoi le storc. Eu am avut portocale rosii mici, asa ca am folosit 4.

Nu arunc portocalele stoarse, pentru ca le pun la fiert in sirop.

Pun apa, zaharul, zeama de la portocale si portocalele stoarse intr-o craticioara si le pun la fiert. Pun si batonul de scortisoara.

Las sa clocoteasca timp de 2-3 minute, pana se topeste zaharul, apoi opresc focul.

                                                  

Strecor siropul in alt vas si il las  sa se raceasca.


O alta operatiune pe care trebuie sa o fac cu ceva timp inainte de a face budinca este uscatul foilor de placinta. Acestea nu sunt folosite ca la orice placinta normala, ci trebuie faramitate si amestecate in crema de oua si iaurt. Pentru aceasta, trebuie uscate inainte. In acest scop, iau fiecare foaie de placinta si o asez pe tava cea mare a aragazului, apoi o strang intr-o parte a tavii, facand-o pliuri cu mana. 

O strang cat de mai bine, ca sa aiba loc toate foile in tava. 

Dupa ce am strans toate foile si le-am inghesuit in tava, le dau pentru 10 minute la cuptor la foc mic de 150 C. 

Apoi sting focul si le las acolo pentru inca o ora-doua, pentru a se usca bine. Pot sta in cuptor pana cand se racesc, dar daca ma grabesc, le scot afara dupa o ora si le las sa se raceasca. 

Inainte de a incepe sa fac portocalopita, dau drumul la cuptor la foc potrivit de 180 C, cu focul arzand de sus si de jos la cuptorul electric.

Maruntesc foile de placinta intr-un castron mare, cam de 3 litri.


Las deoparte castronul cu foile maruntite.

Tapetez tava cu unt si pesmet. Am incercat doar cu ulei si nu e bine, pentru ca budinca se lipeste de tava.

Ca si la placinta cu iaurt, amestec ouale cu zaharul cu telul, intr-un castron si mai mare (de aproximativ 5 litri) in care sa intre apoi si foile de placinta. 

Adaug uleiul, apoi iaurtul.

Apoi pun si coaja de la portocale, vanilia si praful de copt.

La sfarsit, rastorn foile de placinta maruntite in amestecul de oua si iaurt.


Le amestec bine cu compozitia de oua. 

Vars compozitia in tava si o nivelez.

Deasupra pun felii de portocala pe 2 randuri, pentru decor. In unele retete nu se pun felii de portocala deasupra, dar mie mi s-a parut mai interesanta asa.

Dau budinca la cuptor, la foc potrivit de 180C pentru 40 de minute.


Apoi scot budinca si o tai in bucati patrate care au in mijloc cate o felie de portocala, pentru ca siropul sa intre mai repede in ea..

Torn siropul rece peste portocalopita imediat, cat e fierbinte, punand cate un polonic odata. Am grija sa imprastii siropul pe intreaga suprafata a budincii.


Mai fac cateva gauri cu cutitul in budinca, pentru a usura patrunderea siropului in interior.

Las apoi sa intre bine siropul in budinca timp de o ora, chiar doua. Apoi o pot servi.


Este o budinca in toata regula, gustoasa si parfumata.

Pofta buna si voua!




Comentarii

  1. Foarte bună! O prăjitură ușoară și răcoritoare. Eu am o rețetă cu 5 ouă și 350 gr iaurt. Iese puțin mai înaltă.
    Felicitări Adina!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc! O sa încerc și eu cu rețeta ta. Și mie mi s-a părut ca e prea puțină cremă.

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare