Inghetata "Sundae" in stil romanesc



Imi amintesc mereu cu drag de perioada in care mergeam la cofetarie "La coloane", in Piata Romana. Aveau acolo o inghetata "cu de toate", ca sa parafrazez expresia folosita atunci cand ceri o shaorma!
Doar ca, la inghetata aceea, "de toate" insemna cu totul altceva si anume tot felul de toppinguri, cum ar spune americanul. Se servea inghetata in niste castronele, in care iti punea cate cupe de inghetata voiai - 2 sau 4, ca asa era portia : mica sau mare. Deasupra puteai sa iti alegi cate o lingurita din ce topping voiai : ciocolata rasa, dulceata, biscuiti pisati, alune, nuci, fructe confiate, bombonele "Cip", frisca si diverse sosuri de fructe sau de ciocolata. Nu era cu autoservire, ci stateam la o coada destul de mare, la tejgheaua cofetariei, pe care erau puse toate castronelele cu toppinguri. Vanzatoarea era cea care punea tot ce voiai in castron, ii plateai si apoi te duceai sa mananci inghetata la o masa, in cofetarie. 
Nu stiu daca se mai serveste pe undeva acest fel de inghetata, dar am cautat pe internet si am gasit ceva asemanator la americani. Se numeste inghetata "Sundae" si este o nebunie de inghetata, din ce am vazut in diverse video si poze. Are tot felul de toppinguri, in functie de preferintele fiecaruia, de aceea i s-a dat cate un nume fiecareia, dupa aroma si gustul pe care il are. Am fost curioasa sa aflu de ce se numeste asa, dar nu se stie sigur, cel mai probabil fiind de la numele zilei de duminica in limba engleza "Sunday" pentru ca se servea doar duminica. Este o reteta veche, specific americana, din anii 1900, atunci cand se servea ca o inghetata amestecata cu sifon - ciudat, nu? Cu timpul a devenit din ce in ce mai incarcata cu tot felul de adaosuri, dupa gustul fiecaruia si dupa imaginatia si priceperea cofetarului. Dar oricare ar fi compozitia, e musai sa aiba un mot mare de frisca cu o cireasa deasupra!
Dupa ce m-am documentat bine - si am salivat la fiecare inghetata pe care am vazut-o! - m-am hotarat sa fac si eu acasa, dar in stil romanesc, asa cum imi aminteam ca mancam "La coloane". Desigur, am imbunatatit putin reteta, dupa stilul american, atat doar ca eu nu am gasit cirese glasate de pus in varf, asa ca m-am multumit cu cele congelate de mine, din ciresul meu. Ca o paranteza, am incercat sa fac cirese glasate, dar nu mi-au iesit, reteta nefiind buna - va trebui sa mai incerc. Dar ciresele congelate sunt excelente dupa decongelare, nu se inmoaie decat foarte putin si sunt chiar bune de mancat. Arata foarte bine si sunt potrivite pentru decor, desi nu au culoarea celor confiate, care se gasesc in magazin.
Pana acum am facut doar doua feluri de inghetata "Sundae" : una cu capsuni si una cu ciocolata dupa preferintele mele si a sotului meu, adaugand si alte cateva toppinguri, care le-au facut sa fie si mai delicioase. Intr-adevar, trebuie sa fii gurmand ca noi, ca sa mananci o astfel de inghetata uriasa si bogata!

Ingrediente pentru 2 inghetate in pahar cu picior

- 200 g (4 cupe) de inghetata de vanilie
- 1 cutie de frisca lichida, batuta
- o mana de alune tocate sau macinate
- 2 cubulete de ciocolata menaj tocata
- 2 biscuiti pisati
- 4 piscoturi
- 2 lingurite de dulceata de capsuni
- 2 lingurite de dulceata de visine
- 2 linguri de sos de cacao de casa
- 1 punguta mica de bomboane M&M cu ciocolata
- 2 pahare de vin cu picior
- 2 cirese glasate (sunt bune si crude sau congelate) pentru decor

Pentru aceasta inghetata am ales sa cumpar inghetata de vanilie de la Lidl. Nu de alta, dar era o oferta pe care n-o puteam rata! Dar nu trebuie sa va spun eu, pentru ca probabil de-acum toata lumea stie ca la Lidl are o inghetata foarte buna. Eu sunt fan Lidl si cel mai mult imi place inghetata pe bat cu ciocolata si migdale, din cutie. Nu stiu de ce, dar cele "varsate" nu sunt la fel de cremoase ca acelea din cutie.
Si mai buna este inghetata de casa pe care o fac eu si nu e deloc greu da facut.
Asadar am pregatit intai sosul de cacao, pe care l-am fiert imediat, in 2 minute si l-am racit apoi in apa rece.


Am scos inghetata din congelator si am asezat-o langa celelalte ingrediente. Toate trebuie sa fie la indemana, ca sa nu se topeasca prea tare inghetata, pana o montez.
Intre timp am macinat alunele si apoi ciocolata in blender. Le-am pus pe fiecare intr-o canuta.

 

 

 

Am faramitat si biscutii si un piscot cu mana si i-am pus intr-o canuta.

 

Am varsat si bomboanele M&M intr-o canuta, sa fie la indemana.


Am pus frisca sa se bata in bolul mixerului vertical.


Eu am ales sa iau frisca vegetala indulcita "Montare d'oro" de la Carrefour, care stiam sigur ca va sta bine in varful paharului si nu se va lasa. Este mai buna frisca naturala cu 35% grasime de la Covalact, dar eu am probleme cu lactatele, de aceea am preferat sa iau frisca vegetala, mai ales ca se pune o cantutate mare de frisca, cam 125g la fiecare inghetata. O cutie mica imi ajunge doar pentru doua pahare cu inghetata!
Intr-un minut frisca era batuta. Am pus frisca intr-un pos cu dui cu diametru mai mare si am asezat-o la indemna.

 

Am pregatit borcanele cu dulceata, in care am pus cate o lingurita, sa fie la indemana.

 

Am adus si sosul de ciocolata si piscoturile.


Am pus paharele cu picior pe cate o farfurie, in caz ca ar curge siropul pe langa.
De-acum puteam sa incep sa montez inghetatele!
Am pus intai cate o lingurita de sirop de capsuni din dulceata in paharul meu si una cu sirop de cacao in paharul celalalt.

 

Apoi am luat cu lingura speciala cate o cupa de inghetata si am pus cate una in fiecare pahar.

 


Apoi am pus o lingurita de dulceata de capsuni in primul pahar si una de dulceata de visine in cel de-al doilea.

 

 

Deasupra am pus cate o jumatate de piscot rupt in bucati, in fiecare pahar.

 

Am pus cate un strat de frisca cu posul.

 

In primul pahar am pus alune peste frisca, iar in cel de-al doilea am pus si alune si ciocolata macinata.

 

 

Am adaugat inca o lingurita de dulceata de capsuni in primul pahar si una de sos de cacao in cel de-al doilea.

 

Am pus inca o cupa de inghetata deasupra in fiecare pahar.

 

 

Peste cupa de inghetata am pus cate un mot inalt de frisca, apasand posul cu putere, ca sa iasa multa frisca deodata si sa umple paharul, ridicand in sus motul, cam cat ar fi inaltimea paharului cu inghetata. Am pus sirop de cacao peste inghetata de cacao si i-am pus o cireasa in varf..


Asa arata cele doua inghetate inainte de a le decora.

 

Am asezat deasupra bomboane M&M, alternand culorile.

 

Am mai presarat si putina ciocolata macinata, ca sa fie!
Apoi am turnat sirop de capsuni din dulceata si am presarat alune pisate peste inghetata de capsuni.
In acest video i-am pus o capsuna in varf.


Am infipt si cate o jumatate de piscot intr-o parte, ca sa fie si mai apetisanta.

 

Desi nu pare, e foarte satioasa - cu atata frisca! - si abia am reusit sa o mananc, dar a fost delicioasa!
Am mai facut in cateva randuri inghetata "Sundae" si de multe ori am facut-o in castron.

 

Mi-a placut tare mult sa montez aceasta inghetata si sa imi amintesc de vremurile in care o mancam la cofetarie!
Pofta buna si voua!



Comentarii

Postări populare