Galuste cu prune



Este unul dintre deserturile de post ale bunicii, simplu si gustos, chiar daca pare mai mult un desert "de la tara". Dar cine spune ca deserturile de la tara nu sunt bune? Imi amintesc cu drag de gustul de coca fiarta cu pesmet dulce deasupra, cu mult zahar tos prin el - asta la prima inghititura, pentru ca apoi urma, cu lacomie, a doua muscatura, cat de mare, ca sa ajung la pruna dulce si zemoasa. Va amintiti, nu? Nu era toamna fara galuste cu prune!
De aceea, mi-am spus ca ar trebui sa nu las sa se uite aceasta reteta minunata si sa o mai fac si eu, mai ales ca aveam niste prune mai molcute si mititele - numai bune de pus in galuste! Era si o zi de post, asa ca am ales bine, pentru ca am scapat de grija desertului la pranz, dar si de grija cinei, pentru ca eu nu am mai mancat altceva la cina.
Desigur, sotul meu a facut tot felul de mofturi, ca el nu mananca... si de-astea - dar cine il baga in seama, ca doar am facut galuste cu prune pentru ca imi era mie pofta! Au fost oricum destule ca sa ii duc si mamei mele, care, nu mai e nevoie sa spun, cat de mult s-a bucurat.
Galustele cu prune sunt un fel de paste fainoase, care se fierb tot in apa cu sare, doar ca aluatul se face cu cartofi fierti. Ingenios si foarte gustos!

Ingrediente pentru 10 galuste

- 10 prune mici
- 2 cartofi albi mari (cam 400 g)
- 100 g faina (4 linguri cu putin varf)
- 1/2 de lingurita de sare
- 1/2 lingura de zahar
- 1 lingurita de ulei

Pentru "cuvertura" de pesmet

- 1 cana de pesmet
- 1/2 cana de zahar tos
- 1/2 cana de zahar pudra

Am inceput reteta cu o zi inainte, cand am fiert cartofi pentru a face o salata orientala, tot pentru ziua de post. Am curatat mai multi cartofi, atat cat sa imi ajunga si pentru aluatul de galuste cu prune. Am facut reteta Sandei Marin, care spune ca trebuie 400 g de cartofi, de aceea am cantarit 2 cartofi mai mari, care cantareau exact 400 g. Insa, cum i-am pus pe toti la fiert in aceeasi oala, trebuie sa recunosc ca nu i-am mai cantarit pe urma, ci i-am pus dupa ochi. Am scos cartofi pentru salata orientala, iar pe restul i-am lasat in oala, am scurs apa si i-am pasat cu pasatorul de cartofi.

 

I-am lasat acolo sa se raceasca.
Am pregatit prunele, pe care le-am spalat, apoi le-am rupt in 2 pe santuletul pe care il are fiecare pruna, chiar pe mijloc. Am scos samburii foarte usor - era un soi bun, de preferat atunci cand trebuie scos samburele. Apoi am pus cate o lingurita de zahar in golul ramas de la sambure si am inchis fiecare pruna.

 

 

 

Am pus apa la fiert, intr-o oala mare de 6 litri. Oala mea e si mai mare in diametru, numai buna sa pot pune toate galustele odata la fiert. Am umplut oala cam pe un sfert si am adaugat o lingurita de sare.


Intre timp, am facut aluatul, pentru a inveli prunele.
Am pus sare, zahar, ulei si 4 linguri de faina si am amestecat cu mana, obtinand un aluat mai moale.

 

 

Mi s-a lipit putin de mana, asa ca am mai pus o mana de faina peste aluat si m-am curatat pe degete, amestecand apoi aluatul cu faina.

 

De data asta nu s-a mai lipit, asa ca am scos aluatul pe blatul de bucatarie, pe care am presarat faina.


Am facut un sul mai gros, cam cat 4 degete grosime. Din acest sul am taiat 10 felii de cate, aproximativ, 3 cm. Initial taiasem o felie mai ingusta si cercul rezultat era prea mic, de aceea am impartit aluatul in felii mai late.

 

 

Am dat cu faina si pe palme si pe felia de aluat si am latit-o in palma, apasand-o usor de la mijloc spre margini - cu grija, pentru ca aluatul era totusi moale - pana cand am format un cerc.



Ca sa imi fie mai usor sa latesc marginile, fara sa nu se rupa aluatul, l-am asezat pe blatul cu faina. Cand a fost destul de mare cat sa cuprinda pruna - dupa ochi, ca nu trebuie sa fie chiar asa de perfect, dar sa nici nu fie prea subtire si sa se rupa la fiert - am pus pruna in mijloc.

 

Am invelit pruna cu aluatul, strangand marginile intr-un punct si modeland apoi galusca, in asa fel incat sa fie peste tot aproximativ aceeasi grosime.

 

Aluatul e destul de moale ca sa poata fi modelat, dar am dat mereu cu faina pe palma, ca sa nu se lipeasca.
Am procedat la fel cu toate prunele, punand galustele pe faina, la fel cum fac si cu chiftelele cand le modelez, inainte de ale praji.


Cand au fost toate modelate, apa incepuse sa fiarba deja si am pus galustele la fiert, una cate una.

 

Am dat focul la mic si am lasat asa, sa fiarba pentru aproximativ 8-10 minute pe o parte. Dupa cateva minute, am verificat fiecare galusca cu lingura, dezlipindu-le usor pe cele care se lipisera de fundul oalei.


Dupa 10 minute galustele deja se ridicasera la suprafata si le-am intors cu grija pe partea cealalta cu o lingura de inox, Le-am mai lasat inca 5 minute.


Vreo 2 se sparsesera, dar le-am intors cu grija.


In acest timp am pregatit pesmetul, in care urma sa tavalesc galustele. Acesta trebuie rumenit intr-o tigaie, la foc potrivit.

ATENTIE : NU PLECATI DE LANGA TIGAIE, PENTRU CA SE ARDE PESMETUL!

Eu sunt patita, asa ca am dat intai focul mic, amestecand incontinuu pesmetul in tigaie - fiind si cu un ochi la galustele din oala. Insa, vazand ca pesmetul nu dadea semne sa se rumeneasca, am dat focul mai mare si am amestecat pana cand s-a rumenit bine, apoi am stins focul. Am mai dat cu lingura si dupa aceea, pentru ca sa nu se arda pesmetul pe tigaia inca incinsa.

 

Inainte sa scot galustele, am pus zaharul tos peste pesmet si am amestecat bine.

 

Am scos fiecare galusca cu o lingura cu gauri, am scuturat-o bine, apoi am pus-o in tigaia cu pesmet si am rostogolit-o pe toate partile, pana cand s-a invelit bine. Chiar daca s-au crapat cateva, am reusit sa le manevrez usor, fara sa se rupa.

 

 

Le-am asezat pe o farfurie si apoi le-am pudrat cu zahar.

 

 

Nu am asteptat prea mult ca am si degustat una din cele crapate...era delicioasa, asa ca am mai luat inca una!

 

Mama si mamare nu le pudrau cu zahar, dar eu m-am luat si dupa reteta - care spunea doar sa le pudrez cu zahar, fara a adauga si zaharul tos. Combinatia celor doua retete a fost de exceptie!
Pofta buna si voua!

Comentarii

Postări populare