Prajitura de post cu biscuiti, crema de vanilie si sos de capsuni



Uite cum am inventat o prajitura delicioasa, dintr-o greseala! Voiam sa fac un cremsnit de post si am facut intai crema. Mai tarziu, am pus si foile la copt, dar, cu ochii la televizor, am uitat sa le scot la timp. Cand mi-am amintit,  erau deja cam arse, asa ca nu le-am mai putut folosi. Nu aveam alt aluat si nici cu ce sa fac altul, dar aveam biscuiti simpli. Nu facusem niciodata prajitura de biscuiti cu crema de vanilie, pentru ca nu mi se parea ca ar putea fi gustoasa - cum e cremsnitul, fie el si de post.
Am cautat pe internet, sa vad daca exista o asemenea prajitura si am constatat ca sunt multe retete, cele mai multe cu crema de vanilie adevarata, de "dulce". Majoritatea erau decorate cu glazura de ciocolata, dar eu nu aveam cum sa pun ciocolata, pentru ca era post. Plus ca nu aveam pofta de aceasta combinatie, care era si mai "lesinatoare" decat cu crema simpla. De aceea mi-a venit o idee si mai buna : sa pun un sos-piure de capsuni pe deasupra. Eu pastrez mereu in congelator pungulite cu capsuni mai mici, pe care le folosesc pentru a face spuma de capsuni, in orice alt moment al anului. In acest fel, gustul dulce-acrisor al sosului de capsuni, taia gustul dulce al cremei de vanilie si al biscuitilor. A iesit o delicatesa de exceptie!

Ingrediente pentru 8 portii

- 24 de biscuiti simpli Petit-Beurre
- crema de vanilie ca la cremsnit de post
- 1 cana de capsuni congelate
- cateva picaturi de zeama de lamaie
- 1 lingura de zahar
- 1 lingura de apa

In plus

- o tava de cozonac
- folie de aluminiu


Asadar, am avut crema rece din frigider, bine inchegata.
Am scos capsunile din congelator, ca sa se dezghete putin, pana cand urma sa fac sosul.


Mai ramanea sa montez prajitura. Am montat intai prajitura, ca sa aiba timp sa se inmoaie biscuitii. N-am vrut sa ii insiropez cu nimic, pentru ca oricum, crema avea lichid, care putea inmuia biscuitii.
Am tapetat tava de cozonac cu folie de aluminiu, ca sa pot strange prajitura, care astfel va ramane intr-o forma compacta si o voi si putea scoate usor din tava, cu ajutorul foliei, urmand a o rasturna pe o tava. In acest fel pastram si umezeala in interior, necesara pentru a inmuia biscuitii. Daca nu as fi pus folie, ar fi trebuit sa dau cu cutitul pe tava de teflon, sa o zgarii, incercand sa scot prajitura - care poate s-ar fi lipit - mai bine cu folie! Si nici nu a mai fost nevoie sa spal tava!
Am pus o bucata lata de folie in tava, pe partile lungi, dar trebuia sa acopar si partile mici, laterale.


De aceea am taiat o foaie lunga de folie, pe care am taiat-o in doua, pe lung, ca sa fie de aceeasi latime cu latimea fundului si a partilor laterale mici.


Am lasat foile mai lungi, ca sa pot impacheta prajitura.

 

Apoi am inceput sa montez prajitura. Partea de jos urma sa fie partea de sus a prajiturii. M-am gandit ca ar fi bine sa fie un strat de crema deasupra, peste care sa asez sosul de capsuni, formand o combinatie perfecta, dar ajutand astfel si biscuitii din interior sa se inmoaie mai repede. Piureul de capsuni pus direct peste biscuiti nu era o idee buna, pentru ca biscuitii s-ar fi imbibat de zeama si piureul ar fi ramas uscat.
Am socotit intai cati biscuti intra pe fundul tavii, asezand efectiv biscuiti acolo, inainte de a pune crema. Mi-au intrat exact 8 biscuiti pe strat.
Am scos crema din frigider si i-am scos folia de plastic de deasupra. Am impartit-o in 3, socotind ca vor fi 3 straturi de crema, care trebuiau sa fie, cat de cat, egale.

 

Am pus intai un strat de crema pe fundul tavii tapetate, acesta fiind 1/3 (o treime) din intreaga cantitate - cam 3 linguri pline. Am nivelat crema usor, ca sa fie un strat uniform.

 

Am asezat apoi un strat de biscuiti, apoi iar 1/3 din crema si iar un strat de biscuiti.

 

Am pus apoi si restul de crema si ultimul strat de biscuiti.

 


Am petrecut folia peste prajitura si am strans-o lejer, nu prea strans, cat sa se stranga bine crema printre biscuiti.

 

Am pus tava cu prajitura in frigider pentru 2 ore, timp suficient ca sa se inmoaie biscuitii.
Intre timp, am facut sosul de capsuni intr-o tigaita mica de vreo 5-600g, din capsunile decongelate, putina zeama de lamaie, o lingura de zahar si  una de apa. Acum ma gandesc ca ar fi mers sa fierb capsunile si congelate, fara sa le mai decongelez.

 

 

Am lasat sa fiarba 2 minute.


Am lasat apoi deoparte sosul, sa se racoreasca, timp de o jumatate de ora.


Apoi l-am pus in blender si l-am pasat.

 

Am lasat sosul sa se raceasca si mai bine, pana cand am scos prajitura.
Dupa 2 ore, am scos prajitura din frigider. Intai, am desfacut folia de deasupra, apoi am rasturnat prajitura pe o tava.

 

Am scos intai tava, apoi si restul foliei, cu grija, sa nu deranjez crema, care e destul de moale, nu e ca la tortul "Diplomat".

 

 

 

A mai ramas putina crema pe folie, dar am curatat-o eu repede, aceea fiind ciubucul bucatarului!
Prajitura arata foarte bine, asa ca am pus repede si sosul de capsuni deasupra.

 

L-am intins usor, ca sa fie uniform, lasand sa cada putin si pe marginile prajiturii.

 

Am adunat cateva frunze de menta din gradina si am decorat prajitura cu ele. Am socotit ca o portie va fi de marimea unui biscuit, de aceea am pus cate o frunza de menta pe fiecare portie.


Cand am taiat portia, am masurat cu un biscuit alaturi, ca sa stiu sigur cat tai, in asa fel incat taietura sa fie printre biscuiti.

 

Prajitura a fost delicioasa, exact cum ma asteptam!

 

Altadata am facut aceeasi prajitura, dar cu crema de cacao, adaugand 2 linguri de cacao inca de la inceput in compozitia cremei de vanilie.

 

Pofta buna si voua, daca vreti s-o incercati!

Comentarii

Postări populare