Napolitane de post cu caramel, alune si biscuiti



Ca si napolitanele cu caramel, fac aceste napolitane in timpul Postului, desi se pot face si "de dulce".
Napolitanele cu caramel simplu  sunt parca prea simple, iar caramelul e cam lipicios pentru gusturile unora...ale sotului meu, de exemplu. Mie mi-au placut mereu dulciurile lipicioase sau crocante : caramelele, halvita, rahatul, krantz, bomboane de tot felul, zahar candel...ce vremuri! Poate si de aceea mi-am pierdut atatia dinti si acum am proteze in gura! Mereu le arat nepotilor mei cum am ramas eu fara dinti, pentru ca am mancat bomboane, iar ei sunt foarte curiosi sa vada...macar sa le fie ca un exemplu de "asa nu"!
Sigur ca acum, avand coronite si punti in gura, nu mai pot sa mananc toate dulciurile lipicioase, care imi plac atat de mult. De aceea, vazand cat de lipicios este caramelul simplu, m-am gandit sa aplic una din retetele pe care le-am vazut scrise pe amabalajul foilor de napolitane, cu o mica modificare, pe care - initial - am facut-o pentru ca nu aveam oua in casa : nu am pus oua, evident!  Daca am vazut ca merge si fara oua, am continuat sa fac reteta adaptata, de cate ori am avut nuci sau alune si biscuiti.
Nu fac o cantitate mare, doar atat cat sa mancam o zi, doua cate o bucatica - sa ne indulcim.


Ingrediente pentru o foaie de napolitana

- 200g zahar
- 100g margarina rama
- 50g biscuiti pisati (cam 7 bucati)
- o mana de alune pisate (sau nuci)
- o foaie de napolitana







 Pisez intai biscuitii si alunele, in bolul cel mic al robotului de bucatarie si le pun pe fiecare in cate un castronel.

 

 

Fac caramelul la fel ca la napolitanele cu caramel. Masor zaharul cu lingura, stiind ca o lingura de zahar cu varf are 25 g, deci pun 8 linguri.


Las zaharul pe foc potrivit spre mic si misc cratita cand observ ca se arde zaharul intr-o parte, pana cand se caramelizeaza tot zaharul si devine brun-roscat.

 

Adaug margarina, taiata cubulete, ca sa se topeasca mai repede. E usor sa masor cata margarina sa pun, pentru ca pachetul de Rama are gradatii pe ambalaj.

 

 

In contact cu zaharul ars, margarina se topeste, incepe sa clocoteasca si pot sari stropi. 


Amestec pana se topeste margarina si se amesteca bine cu zaharul ars, rezultand caramelul.

 

Imediat ce s-a incorporat margarina in zaharul ars, adaug alunele si biscuitii.

 

Amestec bine, apoi las crema cateva minute pana se mai intareste putin, dar inca curge.


Tai foaia de napolitana pe jumatate.

 

Pun crema inca calda, peste napolitana. 


O intind repede, pentru ca se intareste pe masura ce o intind.

 

Daca e prea multa crema si o pun cand e inca moale, curge pe langa foaie si nu vreau asta, ci vreau un strat mai gros de crema. Daca las crema sa se intareasca prea mult, nu se mai intinde usor, asa ca intind intai jumatate din crema, apoi mai las crema un minut-doua, ca sa se mai intareasca - si cea de pe foaie si cea ramasa in cratita. Cand vad ca nu mai curge din lingura, pun si restul de crema deasupra celeilalte si o intind cu cutitul. Daca crema e prea moale, mai adaug un biscuit-doi pisati si se ingroasa imediat.

 

 

Apoi, pun deasupra cealalta jumatate de foaie si apas usor, ca sa se lipeasca bine.

 

Trec cu cutitul peste marginea napolitanei, impingand in interiror crema care a iesit pe-afara.


Las napolitana sa se raceasca si apoi pot sa o pastrez in camara, pana cand o sa o mancam. Eu prefer sa o tai deja in bucati, imediat ce s-a racit. 


Imi trebuie un cutit bine ascutit, pe care il apas cu mana peste napolitana, pentru ca crema e destul de tare si se taie mai greu.

 

Este o napolitana foarte dulce, dar foarte gustoasa si nu atat de lipicioasa ca napolitana cu caramel de post.




Pofta buna!

Comentarii

Postări populare