Bulz de oras



Toata lumea e innebunita dupa bulz! Pe cine auzi, saliveaza dupa faimosul bulz, care e facut  dupa mii de retete, pentru ca fiecare il face cum il taie capul. Bulzul trebuie sa fie o mingiuta de mamaliga in care se baga brinza de burduf (cum fac ciobanii), care se topeste in timp ce bulzul se frige in foc sau in tigaie sau in cuptor - depinde unde il faci. Multe retete se fac si cu carnati prajiti sau cu oua ochiuri sau cu costita bine rumenita - o bunatate! Singura data cand am mancat bulz la restaurant, nu era facut ca o minge rotunda, ci era pus in castron, ca o mamaliga cu straturi de branza in interior, avand un ou ochi si cateva bucati de costita prajita deasupra. A fost foarte bun, doar ca nu prea se deosebea cu mult de ceea ce faceam si eu acasa, ceva ce eu numesc mamaliga cu branza si cu ou. Tot in castron o fac si eu, doar ca eu adaug  ou fiert moale, nu prajit ochi.
Totusi, si eu imi fac si cate un bulz micut, asa cum m-a invatat bunica mea, pe cand eram copil - ea ii spunea cocolos! Intotdeauna cand fac mamaliga, cat e inca fierbinte, iau un bot si il latesc putin in palma, apoi ii pun un cubulet de unt, peste care presar putina sare, apoi adun repede marginile peste unt - exact asa cum imi facea mamare. Nu exista bunatate mai mare decat cocolosul!

 

Untul aproape ca se si topeste pana cand adun mamaliga in jurul lui, desi il fac cat de repede pot, apoi il si bag in gura. Mamaliga, fierbinte cat sa suporte gura, impreuna cu untul topit si putin sarat sunt o combinatie delicioasa! Poate de aceea, cateodata,  imi fac si doua, chiar si trei cocoloase, inainte de a manca mancarea pentru care am facut mamaliga.

Ingrediente pentru 2 portii

- o mamaliga molcuta facuta din 1/2 litru de apa
- 250 g branza telemea, ori ce branza mai am in frigider:cascaval, parmezan, branza de burduf
- 2-3 oua fierte moi (cate vrea fiecare)
- 100 g de unt
- 200 g smanatana pentru pus deasupra, cine vrea



Fac o mamaliga  mai moale - deci pun mai putin malai.


In timp ce fierbe mamaliga, pun si ouale la fiert.


 Le tin maxim 3 minute, de cand apa incepe sa clocoteasca apa, ca sa iasa moi spre cleioase.


Intre timp, mai amestec in mamaliga.


Pregatesc castroanele cu branza si unt. Pun in fiecare cam cata branza va manca fiecare dintre noi : la mine mai putin, la sotul meu mai mult. 


Adaug si cate o bucatica de unt.



 Apoi le zdrobesc cu furculita.



Daca am cascaval tai cateva bucatele.


Pun cateva bucatele de cascaval in fiecare castron.


Curat si ouale de coaja.

 Le rup in doua si le asez peste amestecului de branza si unt.




Cand e gata mamaliga, adica dupa 20 de minute de cand incepe sa fiarba, vars mamaliga in castroanele cu branza.


De obicei, pun 3 sferturi din mamaliga in castronul mai mare si un sfert in cel mic.


Le las vreo 5 minute, pentru ca mamaliga fierbinte sa topeasca branza si untul, la fel ca la orice bulz. Singura diferenta e ca nu bag bulzul in foc sau la cuptor, cum se face la tara, ci las mamaliga fierbinte sa topeasca putin branza si untul..



 Acopar farfuria mea cu o alta farfurie sau chiar cu folie de aluminiu, pentru ca fiind mai putina, se raceste mai repede si mie chiar imi place sa fie mai fierbinte. Pun si 2-3 linguri de smantana deasupra.


Nu pun si carnati sau costita, cum se obisnuieste la bulz, pentru ca noua nu ne place - si oricum ar fi prea mult si ne-am umfla prea rau, stiut fiind ca mamaliga "te umfla-n burta"...chiar daca dupa doua ore ti-e foame iar!


Mamaliga cu branza si untul topit, plus oul si smantana e delicioasa!




Pofta buna la bulz!



Comentarii

Postări populare