Creme a la creme


Bucati de prajitura pe un carton

Toate blogurile culinare publica aceasta reteta, in diverse cantitati, dar in esenta este aceeasi prajitura delicioasa, facuta cu un praf de crema din plic. Nu mai conteaza cate E-uri sunt in praful ala, pentru ca gustul prajiturii e mult prea bun!
De aceea, m-am gandit sa o fac si eu, dupa aceasta reteta. Urmand exact reteta, iese prea putina prajitura, iar daca mai ai si musafiri, abia daca ii simti gustul. De aceea, eu o fac in cantitate dubla si e numai bine asa, pentru ca iese o tava mare de aragaz, plina cu prajitura, in strat mai gros, ca sa simti cand mananci! Doar ca nu prea am castroane destul de mari pentru a amesteca aluatul facut din12 oua, dar ma descurc. Am facut aceasta prajitura si la ocazii si zile de nastere, dar si aiurea, doar ca desert in zile obisnuite. Fiica mea a facut-o chiar sub forma de tort, schimband culoarea cremei cu coloranti alimentari, ceea ce a facut sa iasa si mai frumos, dar la fel de gustos.



Desi pare complicata si sunt destule etape de urmat, prajitura "Creme a-la creme" se face de fapt foarte repede si usor. Partea cea mai importanta din prajitura e gasirea cremelor Ole, de la Dr. Oetker. Nu se gasesc in toate magazinele sau nu se gasesc si de vanilie si de cacao, cum trebuie pentru aceasta prajitura. La Mega Image am gasit aproape intotdeauna aceste creme, sau si mai sigur, la Penny Market. Poate are si la alte magazine, dar eu pe astea le am in drum. La Lidl nici vorba, nu are deloc, dar am mai gasit si la Carrefour. E adevarat ca sunt destul de scumpe, dar merita! De multe ori s-a intamplat sa nu gasesc crema de cacao, ci doar de vanilie, asa ca am cumparat doar crema de vanilie, dar in cantitate dubla, ca sa folosesc si in locul cremei de cacao. M-am gandit ca pot sa adaug eu cacao si, dupa cum am constatat, nu m-am gandit rau.



Ingrediente pentru o tava de aragaz

Pentru blat

- 12 oua
- 12 linguri de zahar
- 2 plicuri de crema Ole de cacao, de la Dr. Oetker
- hartie de copt pentru tapetat tava de aragaz

Pentru crema

- 400 ml frisca lichida rece (2 cutii mici de 200 ml)
- 440 ml lapte rece
- 2 plicuri de crema Ole de vanilie, de la Dr. Oetker

Pentru glazura

- 4 linguri apa
- 4 linguri de zahar
- 4 linguri coniac sau lichior
- 200g unt
- 200g ciocolata menaj amaruie

Blatul se face ca orice blat, doar ca nu e nevoie de faina pentru ca avem praful de crema Ole de cacao.
Intai pregatesc tava mare de la aragaz, in care pun o bucata de hartie de copt, in asa fel incat sa fie acoperite si marginile. Daca vreau sa fac blatul ca pentru tort, pregatesc o forma de tort. Dau drumul la cuptor, la foc potrivit 180C, pana cand pregatesc aluatul.
Separ toate cele 12 oua si pun albusul intr-un castron mare, iar galbenusurile intr-un castron mai mic.



Masor si 12 linguri de zahar intr-un alt castronel. Pun un praf de sare in albusuri. Bat albusurile cu mixerul la viteza cea mai mare, pana cand se fac spuma. Altadata, cand m-am grabit mai tare, am batut 6 albusuri in bolul mare al robotului si 6 cu mixerul in castron.



Cand se intaresc albusurile (fie in castron, fie in bolul robotului), incep sa adaug cate o lingura de zahar, pana cand termin de adaugat tot zaharul.




Apoi incep sa adaug cate un galbenus, amestec bine si il adaug pe urmatorul, in asa fel incat sa nu se lase albusul.


Cand am terminat de pus galbenusurile, pun praful de crema de cacao Ole, din cele 2 plicuri. Daca nu am gasit decat Crema Ole de vanilie (cum s-a intamplat de multe ori) am pus 2 linguri de cacao in plus la fiecare plic de crema de vanilie.



Amestec ca si pe faina, cand o incorporez in aluat : usurel, de jos in sus, cu grija sa nu se lase albusul. Dar, daca fac cu mixerul sau la robot, nu mai conteaza. Se pare ca oricum aluatul creste.



Torn aluatul in tava si il nivelez cu o spatula.



Cand am facut cantitatea mai mica de prajitura, am pus aluatul intr-o tava de teflon, mai ingusta si mai inalta, unsa cu unt.


Dau blatul la cuptor, la foc potrivit de 180C, pentru 40-45 de minute. Dupa 40 de minute, incerc blatul apasand usor cu degetul pe el; daca aluatul revine repede inapoi, inseamna ca e gata.


Scot tava si las blatul sa se raceasca.



Pregatesc intai glazura, pentru a avea timp sa se raceasca in timp ce prepar crema. Pun zaharul si apa la fiert intr-o craticioara, la foc potrivit.


Amestec ca sa se topeasca zaharul. Cand incepe sa fiarba, adaug lichiorul sau coniacul. Eu pun de obicei visinata, pentru ca asta am mereu in casa si nu trebuie sa cumpar special pentru prajitura.


Nu prea imi convine sa cumpar o sticla mare de coniac, doar pentru prajitura,  iar sticlute mici de bauturi alcoolice nu prea se gasesc.  Doar la Mega image Shop&Go - la casa - am vazut ca au mereu sticlute mici, de toate felurile. E bine de stiut pentru cand o sa am nevoie.
Deci pun ce bautura am in siropul de zahar, apoi adaug ciocolata rupta bucati si opresc focul. Apoi amestec usor pana se topeste.



Adaug si untul taiat bucatele, mai amestec putin ca sa se topeasca si gata glazura!



O las sa se raceasca, pana cand nu se mai simte calda la mana (cand bag degetul in ea!) dar sa fie inca moale, ca sa se poata intinde.


Intre timp fac crema, care se face imediat. Frisca lichida si laptele trebuie sa stea la frigider pana cand le folosesc, ca sa se bata bine. Masor laptele cu un pahar sau cana gradata (sau cu o cana de 250 ml pe care o pun mai goala cu un deget).



Le scot din frigider si torn totul intr-un castron mare.



Pun si praful de crema Ole de vanilie din plicurile de la Dr Oetker.



Amestec cu mixerul cam un minut, pana cand crema se intareste.



Daca fac cantitatea mai mica, se intareste mai repede. E uimitor cat de repede se face crema, o sa vedeti!



Intre timp mai mult ca sigur ca s-a racit si blatul. Dezlipesc hartia de copt de pe fundul blatului de prajitura si, fie o las in tava (ca sa nu se murdareasca tava).



Apoi intind toata crema deasupra, niveland-o bine cu o spatula sau un cutit lat.





Torn si glazura racita deasupra prajiturii si o nivelez cu o spatula.



Dau prajitura la frigider pentru o ora-doua si gata, se poate manca!



Totusi, daca am musafiri, prefer mai bine sa o las pana a doua zi, ca sa se inchege bine de tot. Cand o tai in bucati, sterg cutitul dupa fiecare bucata, ca sa nu se "murdareasca" crema de la ciocolata.


Pofta buna!

Comentarii

Postări populare