Salata de fasole galbena pastai



Este foarte buna, in special cand este facuta cu fasole proaspata. Soacra mea o facea cu faimoasa fasole chinezeasca din conserva, care intr-adevar era foarte buna - asa-zisa fasole "fideluta". Dar noua nu ne mai place genul asta de fasole, de multi ani, din cauza unei intamplari hazlii - desi socanta pentru mine - la vremea respectiva. Eram foarte tanara, abia angajata, deci aveam vreo 19 ani, cand am fost trimisa, impreuna cu alti colegi, la cules de fasole pe camp. Eu, fata de Bucuresti, nu mai vazusem niciodata fasolea crescand in tufa ei, asa ca a fost nevoie sa imi arate cineva ce trebuia sa caut printre frunze : pastaia de fasole "fideluta" verde, rotunda, exact ca aceea chinezeasca. Tot culegand, am apucat cu mana un vierme lung si gros, la fel ca o pastaie de fasole, care statea exact la fel in tufa, pe o pastaie - sau era pe o frunza? - nu mai stiu, pentru ca oricum m-am speriat ingrozitor si am tipat. De fapt, cred ca mai mult mi-a fost scarba, decat frica. Nici pana in ziua de azi nu am mai vazut un asemenea vierme, dar nici nu am mai mancat fasole "fideluta" de-atunci.
Asa ca, orice fel de mancare cu fasole as face, fasolea trebuie sa fie galbena si lata, nu verde si rotunda. Fasolea "grasa" e preferata noastra, asa ca mereu cumpar pastaile mari, late si "grase" datorita boabelor mari din interior. Pe timpul verii, folosesc fasolea din gradina, care e - ati ghicit!- aceeasi fasole galbena si "grasa". In ultimii ani am mai pus si alte soiuri, din boabele capatate de la colegele mele : una tot grasa, dar mov, dar si una chinezeasca, lunga si verde - asa-numita fasole de 1 metru. Se pare ca eu am reusit sa trec peste cosmarul vietii mele, daca pot sa vad pastaia lunga si verde, fara sa ma mai gandesc la acel vierme scarbos, dar nu si sotul meu, care tot nu vrea sa mai fac mancare cu fasolea respectiva. Eu o cresc in gradina totusi, pentru frumusete, dar o dau altcuiva sa o gateasca.
Salata de fasole galbena "grasa" se face aproximativ cu aceleasi ingrediente ca si salata de ardei copti. Este la fel de racoritoare, mai ales daca e tinuta la rece inainte de a fi mancata - numai buna intr-o zi torida de vara!

Ingrediente pentru 2 portii

- 1/2 kg fasole galbena grasa (sau orice fel de fasole pastai, dupa gustul fiecaruia)
- 1 ceapa potrivita
- 2-3 catei de usturoi
- 1 lingura ulei de floarea soarelui
- 1/2 lingurita otet
- 1/2 lingurita sare, dupa gust
- cateva fire de marar

Fasolea trebuie intai spalata cu apa rece, apoi ii rup capetele, curatand eventualele "ate", daca fasolea nu e foarte tanara. Ca sa fie "grasa" trebuie lasata cateva zile sa creasca, timp in care, mai "imbatraneste" si face "ate". Dar nu e o problema, pentru ca este la fel de gustoasa si fierbe la fel, poate cateva minute mai mult. Eu prefer sa culeg fasolea mai de "tanara" ca sa fie mai frageda.
Cand curat fasolea, am la indemana o farfuriuta pe care sa pun capetele si oala in care o voi fierbe.



Dupa ce rup capetele unei pastai, rup pastaia in cateva bucati de 3-4 cm fiecare (cu aproximatie) ca sa fie mai usor de mancat si le pun direct in oala.



Cand am terminat de curatat fasolea, pun apa in oala, pana cand acopera fasolea si o pun la fiert, la foc mare.


Cand clocoteste, dau focul la mic, pun 1/2 lingurita de sare si o las sa fiarba acoperita, cam 20 de minute. Intre timp, curat ceapa, o toc marunt (ceapa verde e mai de efect si mai gustoasa) si o vars in castronul in care voi face salata. Presar 1/2 de lingurita de sare si frec ceapa cu sare, ca si la salata orientala.


Dupa acest timp, incerc o bucata de fasole cu o furculita, incercand sa o tai. Daca furculita o taie, inseamna ca e fiarta si pot sa opresc focul. Strecor fasolea  varsand oala cu totul printr-o sita, deasupra unei alte oale - pentru a nu varsa apa clocotita direct in chiuveta, se poate topi sifonul, care e de plastic! Sau, pot sa dau drumul la apa rece (care sa se combine cu cea fiarta) si strecor fasolea direct in chiuveta, daca strecuratoarea are picioare si poate sta singura. O mai las 5 minute, sa se scurga bine de apa, apoi o vars pe o farfurie, ca sa se raceasca mai repede - in cazul in care ma grabesc sa fac salata imediat. 
Dau deoparte ceapa din castron si pun usturoiul, pe care il pisez cu pisalogul sau cu aparatul special de pasat usturoi. Apoi pun fasolea scursa si racita in castron si adaug otet si ulei. De multe ori folosesc bolul cel mic al robotului, in care pun cateii de usturoi, sare, otet si ulei si ii dau drumul sa amestece totul bine, formand un sos, pe care il torn peste fasole. Adaug apoi verdeata tocata.


 Amestec totul cu grija, sa nu rup fasolea.






Ca orice fel de mancare, salata trebuie decorata, ca sa para mai apetisanta. Daca o servesc a doua zi, o las in frigider si o decorez a doua zi, dar daca o servesc imediat, decorez salata cu felii de rosii si castraveti si cu frunze de marar. Acestea ii dau si un gust mai bun salatei de fasole galbena pastai.



Pofta buna!


Comentarii

Postări populare