Pastrav cu legume la cuptor




In ultimii ani  eu si sotul meu am inceput sa mancam mai mult peste, in special de cand tinem toate posturile de peste an. Tinand post, e o adevarata binecuvantare cand e dezlegare la peste. De aceea, nu pierdem nici o ocazie sa mancam peste, dar am incercat sa mai si diversificam, sa nu mancam doar crap, care e mai ieftin decat alti pesti proaspeti.
Pastravii sunt niste pesti de apa dulce, care cresc in raurile repezi de la munte. Asta am invatat la scoala, dar foarte rar am avut ocazia sa vad un pastrav, darmite sa si mananc. Cu toate astea, pe cand eram insarcinata cu fiica mea...acum 35 de ani!!!...am avut pofta de pastrav si, fiind la mare, am intrat la o terasa si am mancat pastrav la gratar. Imi aduc aminte ca a fost foarte gustos, iar carnea alba si dulce mi-a ramas bine intiparita in memorie. Si acum ma intreb cum de am avut eu pofta de peste, pentru ca eu nu prea mananc peste, de frica oaselor. Pe vremuri, mancam foarte mult cod, care nu avea mai deloc oase, dar alt peste nu ma imbia deloc. Singura explicatie ar fi ca fiicei mele ii place foarte mult pestele si probabil ca ea a poftit de fapt...eu chiar cred asta, e adevarat si foarte normal!
Multi ani nu am mai gasit peste  - abia gaseam altceva de mancare, d-apai peste! Imi amintesc ca mergeam la mare si avea de vanzare la terasa un peste numit palamida, care se pare ca era plin de oase. Se mai gaseau hamsii prajite, dar cam atat.
In ultimii ani iata ca au revenit si pestii buni la noi pe piata, asa ca am inceput sa cumparam si sa invat si eu sa ii gatesc. In afara de a-i praji, nu prea stiam ce sa fac cu pestii. Sigur ca nu sunt inca prea accesibili, din cauza pretului, dar macar o data, de doua ori pe an, putem sa ne permitem si pesti proaspeti, nu doar congelati.
Asa am cumparat 3 pastravi, gandindu-ne ca voi manca eu unul si sotul meu doi. Invatasem o reteta de la fiica mea, cum sa fac dorada cu legume, asa ca am facut si pastravii cam la fel - doar ca nu i-am mai pus in folie, ci i-am lasat asa cum erau in tava, cu legumele deasupra. Auzise sotul meu la TV ceva ce spusese un mare chef bucatar, cum ca pestele trebuie tinut la foc mic, cam 2 ore, ca sa se faca bun si zemos.  Asa am facut si macroul cu sos de rosii, iar acum am facut si pastravii cu legume. Doar ca ti se face o foame, pana cand e gata pestele!

Ingrediente pentru 2 portii

- 3 pastravi potriviti
- 1 ardei gras
- 1 ceapa
- 1 mana de rosii cherry (sau 2 rosii normale)
- 1 cana de suc de rosii
- 3-4 linguri de ulei de floarea soarelui (sau de masline)
- sare si piper, dupa gust

Earu curatati de mate, dar a trebuit sa ii curat de solzi, care sunt foarte mici si se curata foarte usor.


Am invatat dintr-o carte de bucate sa ii curat in apa, ca sa nu mai sara solzii in toata bucataria, asa ca am pus apa chiar in tavita in care i-am cumparat si am inceput sa ii curat cu lingurita, asa cum m-a invatat o colega, mare pescarita si mancatoare de peste.


I-am spalat bine si i-am sters de apa cu un servet de hartie, apoi le-am taiat aripioarele cu foarfeca - asa am vazut la Jamila si chiar e o idee buna.

 

Am pus pastravii in tava de la aragaz. I-am sarat pe-afara si prin interior, apoi am pus putin ulei deasupra.


Am curatat un ardei gras, o ceapa si le-am taiat felii mai groase, direct in tava. Le-am pus pe langa pesti, apoi am adaugat si o mana de rosii cherry din gradina. La vremea aceea, adica prin decembrie, aveam inca multe rosii cherry, pe care le culesesem din gradina cand erau inca verzi, pentru ca venise frigul. Eu nu arunc rosiile cherry verzi, pentru ca pot sa le tin in casa, acoperite cu un servet, pana cand se coc si le putem manca. In acest fel am rosii pana aproape de Craciun.


Asa ca am pus pe langa pastravi vreo 2 maini de rosii cherry, o ceapa taiata pestisori si un ardei taiat fideluta.
Am presarat putina sare si peste legume, apoi am mai turnat un fir de ulei de masline deasupra, precum si o cana de suc de rosii.


Am incalzit cuptorul la 140C, adica la foc foarte mic si am pus tava in cuptor, ca sa se faca pestele incet, cum se spune ca e cel mai sanatos - adica asa spun chefii pe care ii vedem la TV.
Cam dupa o ora, pastravii erau gata, legumele coapte si ele, asa ca am oprit focul si am scos tava. I-am mancat abia cand s-au racit, pentru ca pestele e mai bun cand e rece, dar mai ales, nu ne face rau la stomac - adica, nu ni se apleaca. 


S-au facut foarte bine si au fost foarte gustosi. Chiar si mie mi-au placut, pentru ca nu au multe oase.
Pentru orice eventualitate, cine vrea sa il manance cald, sa stinga cu un pahar de vin alb, care merge la peste. Oricum, si noi am baut vin dupa peste, chiar daca l-am mancat rece. E buna si o bere, la o adica, daca nu e altceva!
Pofta buna!





Comentarii

Postări populare