Tort "Padurea Neagra" cu mousse de ciocolata


Tortul "Padurea Neagra" e un deliciu! Am notat reteta cu ani in urma, pe vremea cand inca mai aveam posturi TV din Italia la cablu. Pe RAI UNO este o emisiune concurs cu bucatari, in care se prezinta diverse retete pe care eu le notam, chiar daca de multe ori nu stiam toate cuvintele. Pe langa retete de mancaruri, am notat foarte multe retete de dulciuri, prajituri si torturi, iar multe dintre acestea au devenit retetele mele preferate.
Spre deosebire de torturile noastre romanesti, cu care eram obisnuita, cele italienesti au altfel de creme, mai "bogate" as putea spune. Nu sunt facute doar cu unt, zahar si cacao, eventual oua, ci au frisca in ele sau ciocolata, sau pe amandoua, italienii preferand frisca lichida cu care ne-am obisnuit si noi deja.
Ca sa revin la tortul meu delicios, pot sa spun ca nu e deloc complicat, ba chiar se face destul de usor, insa e nevoie de produse bune si de respectarea retetei. In toate retetele de tort "Padurea Neagra" pe care le-am gasit se foloseste frisca simpla pentru umplerea tortului, dar reteta mea italieneasca este cu mousse de ciocolata, o delicatesa culinara, care nu e chiar usor de facut daca nu respecti reteta. Chiar si asa, se mai pot intampla accidente. Mie mi s-a intamplat sa imi iasa mousse-ul moale, daca am folosit frisca din plic in loc de frisca lichida sau sa se zahariseasca ciocolata,  daca ciocolata a fost de proasta calitate.
Cand am facut tortul in iunie, am folosit cirese proaspete, dar am mai facut doua apoi : unul de Craciun si de altul de Revelion, la care am folosit visine. Pentru primul am avut visine puse in borcan cu zahar si aspirina, dar pentru al doilea am cumparat visine congelate, care au fost foarte bune. Acum am aflat si eu ca visinele si ciresele isi mentin foarte bine forma dupa decongelare, de aceea pot face tortul si in timpul iernii.

Ingrediente pentru o forma cu diametru de 26 cm

Pentru blat

- 4 oua
- 4 linguri zahar
- 4 linguri faina
- 1 lingura cacao
- 1 lingurita praf de copt


Pentru mousse-ul de ciocolata

- 8 galbenusuri
- 8 linguri de zahar
- 500 g ciocolata menaj
- 4 lingurite ulei

- 500 ml frisca lichida cu 35 % grasime

Pentru umplutura (compot) de cirese

- 500 g cirese (sau visine)
- 1 cana apa
- 1 cana zahar
- 1 paharel de tuica sau visinata(brandy de cirese)

Pentru decor

- 250 ml frisca lichida cu 35% grasime
- 1 lingura de zahar pudra (daca frisca e neindulcita)
- cam 20 de cirese fierte din compot
- 40-50 g ciocolata rasa (4-5 cubulete de 10 g)

Fac intai blatul, pentru ca crema mousse e mai complicata, dar nu are nevoie sa stea mult la rece inainte de a monta tortul. Dau drumul la cuptor la foc potrivit, de 180 C. Ung cu unt si tapetez cu faina (cam pana la jumatate) o forma de tort cu inel demontabil. 


Separ ouale. Pun galbenusurile cu zaharul in bolul mic al robotului de bucatarie si ii dau drumul sa le amestece, pana se fac crema.


Vars crema de galbenusuri intr-un castron mai mare. Pun albusurile in bolul mare al robotului, adaug un praf de sare si ii dau drumul, la viteza 4, pana se fac spuma.


Intre timp, adaug faina, cacaoa si praful de copt peste crema de galbenusuri.


Adaug albusurile peste crema de galbenusuri cu faina si amestec usor, de jos in sus, cu o lingura de lemn. 


Pun aluatul in forma, il nivelez cu spatula si il dau la cuptor pentru 20 minute. 

 

Incerc cu o scobitoare daca e copt. Scot blatul din forma si il lasi sa se raceasca.



Fac siropul de cirese sau visine, dupa cum am. Scot samburii de la cirese, apoi fac un sirop cu apa si zahar. Cand fierbe, adaug ciresele si las sa fiarba 5 minute, pana cand incepe sa clocoteasca.


Adaug alcoolul. Las sa se raceasca. 
Urmeaza partea cea mai simpla, dar in acelasi timp complicata, pentru ca, daca nu fac lucrurile cum trebuie, crema nu iese bine si e un dezastru! Amestec galbenusurile cu zaharul cu un telul, in bain-marie. Separat topesc ciocolata tot in bain-marie, amandoua in acelasi timp.





Opresc vreo 4 cubulete de ciocolata pe care o voi razui, pentru decor. Adaug la ciocolata topita cate 1 lingurita de ulei de floarea-soarelui pentru fiecare suta de grame, adica cam 4 lingurite. Amestec incontinuu crema de galbenusuri pana cand se ingroasa, apoi opresc focul. Intre timp, mai amestec din cand in cand si in ciocolata cu o lingura de lemn. Cand e topita, intinzi 2 linguri pe fundul unei tavi de inox, in strat cat mai subtire si dau la frigider pentru 2 minute. 


Nu trebuie sa se intareasca prea rau, doar cat sa nu se mai lipeasca de deget. Cu un cutit racai ciocolata impingand in stratul de ciocolata din margine spre mijloc, ca sa formez suluri de ciocolata. 

Daca a stat prea mult in frigider ciocolata e prea tare si se sfarama, nu se ruleaza. O mai las putin la temperatura camerei ca sa se inmoaie. Bag sulurile de ciocolata la frigider.


In timpul asta, las ciocolata in bain-marie pe foc ca sa stea calda, doar ca nu o las prea mult, ca sa nu se incalzeasca ciocolata prea tare. Adaug crema de oua peste ciocolata topita, cate putin, amestecand usor ca sa se incorporeze bine. Voi obtine o crema de ciocolata, pe care o las sa se raceasca.



Intre timp, bat frisca.


Daca inca nu s-a racit bine crema de ciocolata, pun cratita in apa rece si amestec cu lingura pana se raceste, apoi adaug frisca, cate putin, amestecand usor, de jos in sus.



Mousse-ul de ciocolata trebuie sa fie cremos si pufos, sa nu curga. Bag la frigider pentru o ora. 

Se poate intampla sa se zahariseasca ciocolata, mai ales in momentul in care amestec galbenusurile in ciocolata topita. Inainte credeam ca asta se intampla daca ciocolata nu e de calitate si  de aceea se poate zaharisi chiar si in timpul topirii. Mi s-a intamplat de cateva ori. Dar de curand am aflat ca ciocolata nu trebuie lasata sa se topeasca la temperatura mai mare de 40 C pentru ca se poate zaharisi, prin separarea granulelor de cacao de grasimea din ciocolata. Trebuie sa tai ciocolata in bucatele mici ca sa se topeasca mai repede si sa nu o tin prea mult la abur. Chiar daca am patit-o cu ciocolata si mi s-a zaharisit, am reusit totusi sa o "dreg" cu putina frisca lichida pe care am amestecat-o in amestecul zaharisit de ciocolata si galbenusuri. Astfel am subtiat crema si am putut apoi sa adaug frisca batuta si sa fac mousse-ul de ciocolata.





Scot ciresele pe o farfurie si aleg cateva mai frumoase pentru decor.




De Craciun, neavand cirese, am folosit visine puse in borcan cu zahar si aspirina in loc de cirese si a fost si mai bun tortul.


Am mai facut un tort si de Anul Nou dar, nemaiavand visine in borcan, am folosit visine congelate (care se gasesc la orice supermarket), pe care le-am fiert la fel, cu zahar si apa.
De-acum, pot sa montez tortul.Tai blatul in doua. 


Pun primul blat pe un platou si strang inelul de la forma de tort in jurul lui. Insiropez blatul cu cateva linguri de sirop.


Pun jumatate din cantitatea de mousse.


Asez jumatate din cirese.


 Pu restul de mousse si asez restul de cirese.



Pun al doilea blat, cu partea taiata in sus, ca sa o pot insiropa mai usor. Insiropez bine, apoi dau tortul la frigider pentru 2-3 ore.



Scot inelul cand e gata.


Pentru decorarea tortului imi mai trebuie 250 ml frisca lichida, pe care o bat bine. Imbrac tortul cu jumatate din frisca si pastrez jumatate pentru bezelele de pe tort.


Asez usor ciocolata rasa pe lateral, cu o spatula.


 Fac un inel din bezele de frisca pe tort si una in mijloc cu ajutorul unei pungi (pos) sau sprit cu dui.



Pun cate o cireasa pe fiecare bezea si asez rulourile de ciocolata in mijloc.




Tortul "Padurea Neagra" e gata si e spectaculos!



La masa, am gustat si toti au fost uimiti de gustul exceptional!


Iata si alta idee de decorare, pentru Anul Nou, folosind felii de kiwi, ca la tortul "Brad de Craciun".



Pofta buna!

Comentarii

  1. Răspunsuri
    1. Sa-mi spui cum ti-a iesit. Pot sa-ti spun doar ca pana si ginerele meu care e bucatar m-a rugat sa-i fac tortul asta de ziua lui! Este intr-adevar delicios!

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare