Omleta



Probabil ca este una dintre cele cateva gustari pe care stie sa le faca toata lumea. Dar, pentru ca eu nu stiam sa fac o omleta atunci cand m-am maritat (pe la 19 ani!) m-am gandit ca nu ar strica sa scriu reteta pentru cei tineri, care abia incep sa invete sa gateasca. Este foarte usor de facut si se face rapid, in 2 minute, de aceea e numai buna atunci cand nu ai nici o mancare gatita si abia ai venit de la serviciu.
Multi ani nu am stiut prea bine sa fac o omleta, dar in cele din urma am invatat, pentru ca nu e mare inginerie, doar trebuie sa repeti de mai multe ori, ca la orice mancare. Multi pun diverse mezeluri sau branza in omleta, cascaval sau ceapa, ba chiar si rosii si ardei iute, depinde de gustul fiecaruia. Mie imi place cel mai mult omleta cu branza, dar si cu salam sau costita prajita.

Ingrediente pentru o portie



- 2 oua
- 1 lingura de ulei (sau de unt)
- sare, piper, dupa gust

Pentru umplutura (cine vrea)

- 2-3 felii de salam sau carnat, taiate in bucati mai mici
- o mana de cubulete de costita sau kaizer sau cateva jumari
- o felie groasa de branza, rasa
- o felie groasa de cascaval, ras

Omleta se face intr-o tigaie potrivita pentru cantitatea de oua folosita. La 2 oua eu folosesc o tigaie cu fundul de 20 cm diametru. E important ca ouale sa se coaca uniform si relativ repede, pana la suprafata, pentru ca omleta sa nu se arda pe fund. Pun intai tigaia pe foc mediu spre mare si pun in ea unt sau ulei. Daca fac omleta cu costita sau cu jumari) le pun direct in tigaie de la inceput. Grasimea din ele se topeste si nu mai e nevoie sa pun ulei.


Sparg ouale intr-un castronel si le bat cu o furculita sau cu un tel.


Pana cand bat ouale, numai bine se incalzeste si tigaia cu uleiul si pot sa torn ouale batute. Daca am pus de la inceput mezeluri sau jumari, le intorc din cand in cand, ca sa nu se arda.


Misc putin tigaia, ca sa acopar toate golurile de pe marginea tigaii. 


Ouale se coc instantaneu pe fund intarindu-se ca o clatita.
Le las cam 1 minut, ca sa se coaca bine. Adaug si branza rasa sau cascaval taiat sau ras. In acest timp, omleta se lateste spre marginile tigaii si se rumeneste pe fund. 


Cand nu mai e nici un strop de ou lichid la suprafata, intorc omleta cu o paleta.


Las sa se coaca si pe cealalta parte timp de 1 minut.


Daca pun mai multe oua, trebuie sa intorc omleta inainte de a se coace oul deasupra. In acest caz, dau putin omleta intr-o parte, ca sa se scurga tot oul in tigaie si sa se coaca si abia apoi o intorc.


Adaug si cascaval deasupra, dupa gust.


Cascavalul topit se intinde si e foarte apetisant!


Apoi pun cate o bucata sau, daca e mai mica, rastorn toata omleta pe farfurie.


Pot sa las omleta simpla, eventual doar sa o indoi pe jumatate, ca sa fie mai mult loc in farfurie.


Servesc omleta cu rosii si marar deasupra, cu ceapa sau cu muraturi, dupa anotimp.


Omleta cu ceapa verde e foarte gustoasa, mai ales atunci cand prajesc ceapa putin inainte.


Omleta poate fi mancata si pe paine, ca un sendvis. De multe ori am luat acest tip de sendvis la serviciu sau am dat copiilor la scoala. 
Pofta buna si voua!

Comentarii

Postări populare