Minciunele



Este unul dintre deserturile copilariei mele, desi nu mama mea sau bunica mi-l facea, ci o vecina, tanti Nina - Dumnezeu sa o ierte, ca a murit de mult, saraca! Ea avea niste maini de aur si tot ce facea era delicios! Eu, fiind prietena cu copiii ei, ma duceam zilnic pe la ei si aveam ocazia sa gust mereu din dulciurile pe care le facea. Cozonacul ei, de exemplu, era cel mai bun pe care l-am gustat vreodata! Din pacate, a murit pana cand am crescut eu si am inceput sa fac cozonaci, asa ca nu am apucat sa iau reteta de la ea. Dar am trei retete de-ale ei, pe care le fac mereu, cu mult drag : salam de biscuiti, torta de ciocolata cu visine din visinata si, mai ales, deliciosul chec.
Imi amintesc cu drag cum imi aducea Vali, prietena mea, cateva minciunele pe o farfurie, ori de cate ori tanti Nina le facea. Savuram fiecare minciunica crocanta si pudrata cu zahar, de parca ar fi fost cel mai scump cozonac! De multe ori am vazut cum le facea si ma uimea de fiecare data forma de fundita a acestor prajiturele prajite in ulei, ca gogosile. Nu degeaba le spune "minciunele" pentru ca sunt foarte subtiri si crocante, ca niste chipsuri (dar mult mai sanatoase, desi au si ele ceva ulei pe ele!) si tot mananci la ele, fara sa te saturi!
Asa am indragit eu gustul acestor delicioase prajiturele. Mai tarziu, cand copiii mei erau mici, am inceput si eu sa fac minciunele, dupa reteta Sandei Marin. Dar am preferat mereu sa fac gogosi sau alte dulciuri si de minciunele am uitat. Imi mai aduceam aminte cateodata si imi propuneam sa le fac, dar iar amanam, pentru ca mereu se ivea o noua reteta pe care voiam sa o incerc.
De curand am vazut la TV pe Martha Stewart facand minciunele si spunand ca sunt niste dulciuri traditionale poloneze, ceea ce m-a uimit - probabil ca si acolo se fac sau poate chiar le-am invatat noi de la ei. Oricum ar fi, si la noi e o reteta veche, pe care o faceau bunicile noastre (unele dintre ele!) asa ca mi-am propus sa o fac si eu din nou, ba chiar sa o includ in lista mea de retete.
Nu stiu de ce aveam eu in cap ca se pune lapte la minciunele, acesta fiind unul dintre motivele pentru care evitam sa fac, neavand lapte in casa la momentul respectiv. M-am uitat deunazi la reteta Sandei Marin si intr-adevar, este o reteta care are si lapte, dar mai e una care nu are. Pe aceasta am facut-o de data asta. dar am modificat-o putin, ca sa fie mai simpla, in sensul ca am pus mai putine oua. Mi s-a parut peste mana sa adaug la cele 3 oua intregi, inca 2 galbenusuri, asa ca am incercat doar cu 3 oua si minciunelele au iesit minunate!

Ingrediente pentru 4-6 portii

- 1 1/2 cana de faina
- 3 oua
- 1 lingura de zahar
- 1 lingura de ulei
- un varf de cutit de sare

In plus

- 1/2 litru ulei pentru prajit
- 1/2 cana de zahar pudra, pentru pudrat




Am pus faina intr-un castron, am adaugat zaharul, vanilia si sarea.

 

 

Am facut o gaura in mijloc cu lingura si am pus uleiul si ouale intregi.

 

 

Am amestecat cu mana pana cand s-a format un aluat potrivit de tare, care nu trebuie sa se lipeasca de maini. Amestecand cu mana, aluatul moale s-a lipit la inceput, dar l-am curatat cu putina faina si l-am incorporat in restul aluatului.

 

Daca ouale sunt mai mari, poate mai trebuie adaugata faina, cate putina, pana cand aluatul nu se mai lipeste da maini. Am lasat aluatul sa stea o jumatate de ora in castron, acoperit cu un servet curat, ca sa se odihneasca si sa nu mai fie elastic.

 

Intre timp am pregatit ceaunul in care urma sa prajesc minciunelele, punand uleiul in el.


Dupa o jumatate de ora, am presarat faina pe blatul din bucatarie si am intins aluatul cu sucitorul, intr-o foaie cat mai subtire, cam de 2-3 mm. A trebuit sa am grija sa fie mereu faina peste si sub foaie, ca sa nu se lipeasca de blat.

 

 

Am dat drumul la foc la potrivit spre mare si am asezat ceaunul pe foc, ca sa se incinga uleiul. Am asezat si sita de la ceaun deasupra unui castron, alaturi de ceaun, pe aragaz, ca sa pun in ea minciunelele prajite, sa se scurga de ulei.
Am taiat foaia de aluat cu rotita de pizza vertical, in fasii de 2 cm latime.

 

Apoi am taiat fasiile pe orizontal, im bucati de aproximativ 10cm.


Am crestat fiecare fasie pe mijloc, vertical.

 

Apoi am luat fiecare fasie si am trecut unul din capete prin gaura rezultata, rasucind capatul pana la pozitia initiala, ca pe o funda.

  

  

 


Am pregatit cateva minciunele, ca sa le am la indemana, pentru ca se prajesc foarte repede si trebuia sa nu pierd timp, altfel s-ar fi ars prea rau.


Am pus cam 4 minciunele in ceaun la prajit si am fost foarte atenta sa nu se arda.


In nici un minut a trebuit sa le intorc. Pe cealalta parte au stat si mai putin, cam 10-20 de secunde.

 

Pe masura ce am scos minciunelele prajite, le-am pus in sita ca sa se scurga de ulei.

 

Am continuat sa pun altele pregatite intre timp, iar pe cele prajite, le-am dat prin zahar pudra si le-am asezat pe o farfurie.

 

 

In 10 minute aproximativ au fost gata toate minciunelele si le-am savurat...erau delicioase!

 

Pofta buna si voua!

Comentarii

Postări populare