Gogosele de svaiter



Cine mai stie ce este svaiterul? Adica acel cascaval cu gauri, care acum se numeste, de exemplu,  Ementhaler  - sau altfel, in functie de firma care il produce. Spun asta cu un gust amar, pentru ca mi-ar placea sa mancam svaiter de-al nostru, insa nu pot sa neg ca Ementhaler e delicios, desi cam scump. De fapt, svaiterul a fost intotdeauna scump, poate si pentru ca e un cascaval de calitate extra, mult mai bun decat cel obisnuit. Este un cascaval mai tare si mai uscat decat cascavalul normal, poate de aceea e bun pentru a face gogosele, pentru ca nu se topeste atat de repede.
Am facut o data gogosele de svaiter, cu ani in urma si mi-au placut foarte mult, mai ales pentru ca tuturor celor din familie ne place cascavalul pane - iar gogoselele sunt un fel de cascaval pane. Nu prea mi-a mai dat mana sa cumpar svaiter in ultimii ani, ca sa mai fac gogosele - desi, pofta nu mi-a lipsit! Intr-adevar, tineam minte ca sunt foarte bune si, mai ales, ca se fac foarte usor. Reteta e din cartea Sandei Marin, adica o reteta veche, dar atat de simpla! In Saptamana Branzei, inainte de inceputul Postului Mare dinaintea Pastelui, mi s-a parut foarte potrivit sa fac niste gogosele de svaiter, pe care l-am gasit la un pret bun la Lidl, mai ales ca deja planuiam de mult sa le fac.

 Ingrediente pentru cam 20 de gogosele

- 250 g svaiter
- 4 albusuri
- 1/2 cana de faina
- 1 cana mare de ulei de floarea-soarelui

Nici ca se poate ceva mai simplu decat prepararea gogoselelor de svaiter. Eu am mai mereu albusuri in congelator, ramase de la diverse prajituri si torturi pe care le fac, dar si de la ciorba de burta. Stiam ca am 7 albusuri intr-o cutie de margarina in congelator - nici nu mai stiu eu de la ce, dar uite ca aveam 7 albusuri . Si cum pachetul de svaiter cumparat de la Lidl avea 400 de grame, imediat m-am gandit ca voi pune toate cele 7 albusuri. Dar intai a trebuit sa fac o mica socoteala, ca sa vad daca proportia e corecta, pentru ca nu voiam sa am surprize si sa nu imi iasa gogoselele.
A trebuit sa verific si cate albusuri aveam in cutia din congelator, pentru ca nu scriu mereu pe cutie si trebuia sa fiu sigura, ca sa pastrez proportiile din reteta. Stiind ca un albus cantareste 37 g, am cantarit cutia cu albusurile si am impartit la 37, apoi am scazut si cat cantarea cutia de plastic. Cu aproximatie, mi-am dat seama ca, intr-adevar, au fost 7 albusuri. Am pus albusurile cu putina sare sa se bata spuma la mixer.

 

Acum mai trebuia sa socotesc si cat cascaval trebui sa pun la 7 albusuri. Mai aveam un rest de svaiter, tot aceeasi marca de la Lidl, deci nu imi faceam griji ca nu mi-ar fi ajuns. Am impartit 250 g svaiter la 4 albusuri si mi-a iesit ca, pentru un ou, imi trebuie 62.5 g svaiter. Aceasta cantitate am inmultit-o cu 7 albusuri si a rezultat ca imi trebuie 437,5g svaiter. Asadar imi trebuia o bucata intreaga de 400 g plus inca o bucatica de cascaval, pe care am taiat-o din cealalta bucata. Dupa ce s-au batut albusurile spuma, am ras cascavalul tot la robot.


Am taiat intai cascavalul felii si am pus cutitul de ras cascaval, apoi am introdus fiecare felie prin orificiul capacului si am apsat, in timp ce cutitul se invartea. A fost gata in cateva secunde.

 

  

La fel de bine se poate rade cascavalul si pe razatoarea obisnuita, pe partea cu gaurile mai mici..


Am pus albusurile intr-un castron mai mare si am rasturnat cascavalul ras peste ele.


Dar am constatat ca era prea mic si am pus totul la loc in bolul robotului, care era mai incapator.


Le-am amestecat cu paleta de cauciuc.

 

Am pus intr-o tigaie mai inalta cam 2 degete de ulei si am asezat-o pe ochiul mare al aragazului.
Am aprins focul si l-am lasat la mic, pana cand am modelat gogoselele de svaiter. Am pus faina intr-un castron, ca si la chiftele.


Am pregatit o bucata de folie de aluminiu - ca si la chiftele - peste care am presarat faina, unde sa pot aseza gogoselele formate, pana sa le prajesc.


Am luat cate o lingurita plina din compozitie ( ca si la chiftelutele mici de carne), am pus-o in faina, apoi am modelat-o in mana, sub forma de bila.

 

 

Am asezat gogoselele pe folia de aluminiu, cate au incaput


Cand uleiul era bine incins, am asezat o prima serie de gogosele in tigaie si am dat focul putin mai mare.

 

S-au rumenit in aproape un minut si chiar unele s-au intors singure pe cealalta parte. Pe altele le-am intors eu cu o paleta.

 

Am pus servetele de hartie pe o farfurie si am scos gogoselele pe ele, ca sa se scurga de ulei.


Le-am servit calde, cu smantana si au fost delicioase! Cascavalul era topit la  mijloc, un adevarat deliciu!

 

 

Dar au fost bune si reci, a doua zi.


Pofta buna!

Comentarii

Postări populare