Fasole cu ciolan



Doar cand ma gandesc la fasole cu ciolan, imi vine apa in gura, pentru ca e o mancare foarte gustoasa si tipic romaneasca. Nu am avut prea des ocazia sa o fac, pentru ca au fost ani de zile in care nu am vazut nici macar cum arata un ciolan afumat, d-apai sa pot sa il cumpar ca sa fac mancare! Cei de varsta mea se puteau considera norocosi, pentru ca mai vazusem ciolan afumat in copilarie. Ba chiar, se gasea si la conserva, pe care o puteam cumpara de la alimentara.
In acele vremuri, mai puteam manca fasole cu ciolan la restaurant - mai ales, in concediu la mare.  Imi amintesc intr-o vara, cand am luat fasole cu ciolan si bucata de ciolan era uriasa si era numai carne, fara pic de grasime. Ce-i drept, fasolea nu era grozava, cam fara gust, insa ciolanul a facut toti banii!
Acum se gasesc ciolane afumate, aproape in toate magazinele de mezeluri si nu trebuie decat sa ai dorinta si timp pentru a face o mancare cu ciolan, macar o data pe an. Asa fac eu, cam o data pe an gatesc fasole cu ciolan si e indeajuns ca sa ne facem pofta.
Fasolea boabe cu ciolan este o mancare care necesita ceva timp, pentru ca atat ciolanul, cat si fasolea fierb mai greu - ba chiar, fasolea fierbe mai repede decat ciolanul. De aceea, trebuie sa ma apuc de mancare cu ceva timp inainte de ora mesei, pentru ca mancarea sa fie gata la timp. Nu pentru ca am avea o ora fixa pentru fiecare masa, pentru ca asta e cam greu, atunci cand ai serviciu.

Ingrediente pentru 4 portii

- 1 ciolan afumat
- 1 cana de fasole boabe
- 2 linguri de pasta de tomate
- 1 ceapa
- 1 morcov
- 1/2 ardei gras sau bulion de rosii si ardei kapia
- 1 foaie de dafin
- 2 catei de usturoi
- putin cimbru uscat

Ca si la varza cu ciolan, fierb ciolanul afumat timp de o ora si jumatate, chiar doua, pana cade carnea de pe os - mai bine zis, se desprinde usor de pe os.


Cam la o ora dupa ce am pus ciolanul la fiert, pun la fiert si fasolea - inmuiata de cu seara - intocmai ca pentru iahnia de fasole. O pun intr-o oala de 3 litri, in care va incapea totul numai bine.

 

Schimb trei ape, ca si la fasolea batuta, apoi pun fasolea la fiert in zeama in care a fiert ciolanul - care, intre timp, s-a fiert si el. Pun zeama de la ciolan peste fasole cu un polonic, pana cand acopera fasolea si e cu un deget deasupra.

 

Adaug ceapa tocata, morcovul si o bucata de ardei gras. Daca am bulion de rosii si ardei kapia, facut de mine, adaug o lingura-doua la sfarsit, impreuna cu pasta de tomate si nu mai pun ardei gras de la inceput. Eu am pus mai multi morcovei mai mici, din gradina mea.


In functie de cat de noua e fasolea, o mai fierb inca o ora sau mai putin, pana scade si boabele sunt moi - ca si la iahnia de fasole. Eu a trebuie sa mai fierb aceasta fasole inca o ora, ca sa se inmoaie.
Adaug la sfarsit bulionul de rosii si ardei din sticla - dupa ochi, cam doua linguri - pasta de tomate si  foaia de dafin.

  

Tai carnea de pe ciolan si o pun in fasole.

 

Amestec si las sa mai fiarba putin totul, in timp ce curat usturoiul.


Fiind spre sfarsitul iernii, usturoiul incoltise si a trebuit sa ii scot codita care crescuse, pentru ca e toxica.


Pun usturoiul si cimbrul faramitat si las sa mai dea cateva clocote, apoi sting focul.

 

Mancarea e gata sa fie servita, alaturi de castraveti acri si o bucata de paine proaspata. delicios!

 
Pofta buna si voua!

Comentarii

Postări populare