Ciorba de fasole de post



Mai mult ca orice alta mancare, ciorba de fasole imi aminteste cel mai mult de tataie, caruia ii placea atat de mult! Daca avea o farfurie de ciorba de fasole, nici ca-i mai trebuia altceva de mancare!
Ani de zile am facut reteta mamei, care e foarte simpla, ca si toate celelalte mancaruri facute cu fasole uscata. Dar, la un moment dat, am gasit o reteta a lui Radu Anton Roman intr-o revista si am completat reteta mamei cu cateva ingrediente, care fac ciorba de fasole mult mai gustoasa.
Este ciorba ideala in zilele de post. Eu fac o mancare cu fasole o data pe saptamana, alternand ciorba cu iahnia de fasole si cu fasolea batuta - apoi o iau de la capat.
E foarte important sa am o fasole buna, care fierbe repede. Asta inseamna sa fie noua, culeasa in vara precedenta, altfel, daca e prea veche, fierbe greu si nu vreau asta. Cand cumpar fasolea de la piata, fiind expusa pe taraba, pot sa incerc cate un bob, pe care il apas usor cu dintii - dar nu musc prea tare, ca sa nu am surprize si sa-mi las dintii pe-acolo! Fasolea noua e moale si intra dintele in ea - desigur, nu ca si cand ar fi proaspata, ci lasa o urma. Daca e veche, nici o sansa sa fie moale, se simte ca si cand ar fi piatra!
In aceasta toamna, am cumparat o fasole buna (care a fiert repede) de la Carrefour, gata ambalata, de la Atifco. Dar am gasit una buna si la Lidl, ceea ce inseamna ca pot sa am incredere si in fasolea ambalata. Mai ales ca acum fasolea nu mai are gunoaie prin ea, cum era odata. Bunica mea imi povestea cum a facut ea prima fasole uscata - cand abia se casatorise - si a pus fasolea la fiert asa cum era in punga, cu toate gunoaiele, bucati de pamant si alte resturi de plante prin ea! Asta am in minte mereu cand cumpar fasole si am tendinta sa o pun pe masa, ca sa o "aleg". Din fericire, s-au dus vremurile alea, pentru ca acum fasolea e curata - curata, doar sa o pui in oala si sa o speli putin, desigur!

Ingrediente pentru 6 portii

- cam o cana de fasole uscata
- 1 morcov
- 1 ceapa
- 1 telina mica
- 1 patrunjel
- 1 pastarnac
- 1 ardei gras mic
- 1 catel de usturoi mare (sau 2 mici)
- 1 cana de suc de rosii
- 1 cana de bors
- 1 lingurita de sare
- 2-3 linguri de ulei
- cimbru cat intra intre 3 degete
- 1 legatura de leaustean

Asa cum am spus, aleg o fasole care fierbe repede, pe cat posibil. Procedez ca si la fasolea batuta.
O pun in oala in care voi face ciorba si o spal putin, punand apa in oala si frecand-o temeinic cu mana. Vars apa cu grija si pun alta, ca sa clatesc fasolea. Vars si aceasta apa si apoi umplu oala, cat sa acopere fasolea.

 

 

Fierb fasolea, schimband 3 ape, apoi o pun sa fiarba cu legume, ca si la fasolea batuta. Singura deosebire e ca ceapa nu o pun intreaga, ci tocata in bolul mic al robotului de bucatarie. Mama calea ceapa, dar eu prefer sa evit ceapa prajita, pe cat posibil.

 

Cateodata, toc si celelalte legume, ca sa le mancam cu totul. Daca le las asa, intregi, le dam deoparte si nu le mancam, ajungand in mancarea cateilor sau la gunoi. Pun si o lingurita de sare....sau o jumatate de lingura. Las focul mare, ca sa dea in clocot, apoi dau focul la mic si las fasolea sa fiarba, acoperita cu un capac.

 

In functie de cat de veche e fasolea, o fierb pana cand se inmoaie. Cea pe care am luat-o in aceasta toamna, a fiert intr-o jumatate de ora. Incerc un bob si daca se sfarama, pot sa pun sucul de rosii si borsul. Daca e vara si am rosii crude, le pregatesc ca pentru mancare, oparaindu-le in apa fierbinte si apoi curatandu-le de coaja. Pasez rosiile in bolul robotului de bucatarie si le pun in ciorba in loc de suc de rosii. Fiind crude, le mai fierb macar 5 minute, inainte de a adauga borsul. Dac pun suc de rosii gata facut, le pun pe amandoua odata.

 

 

Dau focul mare, pana cand da in clocot. Curat si catelul de usturoi si il pun in ciorba, zdrobit cu aparatul special. Adaug si uleiul.

 

Dupa ce a dat cateva clocote si cu usturoiul, pot sa opresc focul.
Potrivesc de sare, adica gust si mai pun sare, daca mai e nevoie. Faramitez putin cimbru in ciorba si pun leustean tocat.

 

Eu am leustean la congelator si doar apas punga, ca sa se faramiteze, apoi il vars in ciorba.
Pun ciorba in farfurii si o servesc cu ceapa rosie sau cu ardei iute.


Pot sa pun ciorba in farfuria adanca, speciala pentru ciorba.


Sau, pot sa aleg sa servesc ciorba de fasole mai pitoresc, in strachini de lut, cu lingura d elemn.


Pofta buna!

Comentarii

Postări populare