Dovlecei la congelator



Nu stiam ca dovleceii au atatea vitamine in ei, dar e bine ca am aflat, pentru ca de-acum chiar ca o sa-i cultiv mereu in gradina mea. Imi inchipuiam ca au fibre - ca toti dovlecii - dar se pare ca au si vitamina B9, vitamina A, precum si minerale, cum ar fi potasiu si magneziu. Cele mai mult dintre acestea se gasesc in coaja, de aceea eu nu ii mai decojesc, dar am grija sa ii culeg atunci cand sunt inca fragezi. Asta inseamna ca trebuie sa fie putin mai lungi decat o palma si cat se poate de subtiri. Astfel, nu au nici seminte mari, iar coaja e frageda si ea.
In vara care tocmai a trecut, am avut dovlecei foarte multi, pe care i-am tot impartit, ba mamei mele, ba prietenilor ori colegilor de serviciu, ba chiar am dus si la manastirea Caldarusani, unde mergem in fiecare duminica, la slujba. Cu toate astea, mi-au ramas si mie destui, pe care a trebuit sa ii conserv cumva, ca doar nu puteam manca numai dovlecei.. Nu ca n-ar fi buni si chiar se pot gati in foarte multe feluri, dar sotului meu nu ii prea plac. Ma bucur ca a inceput totusi sa manance si nu mai face mofturi, ca inainte. Am facut dovlecei umpluti, chiftelute de dovlecei, dovlecei la gratar cu sos de usturoi, salata de dovlecei copti, ciorba de fasole pastai cu cartofi si dovlecei si, chiar si o salata Nicoise cu rosii cherry si dovlecel crud.
Nu a trebuit sa fac nimic deosebit ca sa conserv dovleceii, pentru ca i-am pus la congelator. Mai folosisem metoda asta, atunci cand am avut  vreun rest de dovlecei de la ciorba. Daca am avut un dovlecel mai mare, nu puteam sa-l pun pe tot, pentru ca sotul meu nu s-ar mai fi atins de ciorba, ci trebuia musai sa ii combin cu fasole si cartofi. De aceea, am taiat in cubulete bucata care mi-a ramas si le-am pus intr-o punguta, in congelator. Mi-au prins foarte bine pe timpul iernii, atunci cand am mai facut o ciorba de post sau un ghiveci calugaresc.  De asemenea, bucatile ramase de la scobitul dovleceilor, pentru a face dovlecei umpluti, au ajuns la fel, tot in congelator, pentru a fi folosite la o alta mancare sau ciorba.
In aceasta toamna, insa, am avut de pus mult mai multi dovlecei la congelator, de aceea am urmat exemplul unei colege, care pune o parte de dovlecei taiati felii - pentru a face dovlecei pane - iar pe altii ii rade, pentru a face chiftelute de dovlecei. Exact la fel am facut si eu!


Am taiat intai capetele dovleceilor, apoi am taiat cativa in felii groase cam de 1 cm.

 

Am umplut cateva pungute de plastic cu felii de dovlecei. Am pus in fiecare atatea felii, cate m-am gandit ca o sa fac o data.

 

Cand le scot din congelator, le las sa se dezghete si sa se scurga pe servetele de hartie, apoi le fac pane sau, daca e post, le pun simple pe gratar.
Am ras restul de dovlecei.


Am umplut alte cateva pungute de plastic cu dovlecel ras, in care am pus cam aceeasi cantitate din care fac de obicei o portie de chiftelute de dovlecei - atat cat sa mancam o data.


Am pus in congelator toate pungile, asezandu-le in asa fel incat sa ocupe cat mai putin loc.


Cand vreau sa fac chiftelute a doua zi, scot o punga de seara si o las in chiuveta de la bucatarie, ca sa se dezghete. Apoi pun dovleceii rasi intr-o sita si ii las acolo pana cand se scurge zeama pe care o lasa, precum si apa formata pe ei in congelator. Apoi continui cu reteta.


Desi nu isi mai pastreaza toate proprietatile (mai dispar vitaminele), totusi e o metoda buna si comoda de a conserva dovleceii. De altfel, si la fiert sau prajit dispar vitaminele - mai raman mineralele, ceea ce nu e rau. Ideal ar fi sa mancam dovleceii cruzi, dar nu mai mult decat o portie mica de vreo 200 g maxim - exact cat pun la o salata Nicoise cu rosii cherry si dovlecei! - altfel pot provoaca balonare, diaree, crampe abdominale. Insa asta e cam greu sa facem iarna, deci doar la vara o sa ne mai batem iar capul cu dovleceii cruzi. Deocamdata, eu o sa profit din plin de dovleceii pe care i-am congelat si o sa ii folosesc, mai ales in zilele de post.
Spor la treaba si voua!

Comentarii

Postări populare