Ardei iuti in otet, la sticla



De cand m-am casatorit, am tot auzit de o matusa a sotului meu care manca toti ardeii dintr-o sticla de lapte plina, la fiecare farfurie de ciorba! Intotdeauna m-am crucit de ceea ce auzeam si mi se parea chiar exagerat - si chiar era! Dar banuiesc ca matusa avea o nevoie de vreo substanta pe care o contin ardeii iuti, altfel nu imi explic asa o lacomie - o nebunie, in fond! Am mai auzit persoane care au avut, la un moment dat al vietii lor, o anumita pofta nebuna pentru un anume aliment, de obicei o ciudatenie, pe care nu o manca in mod normal - ca vecina mea, tanti Paula, care a mancat cartofi cruzi, timp de vreo cativa ani.
Eu nu am de foarte mult timp obiceiul de a manca ardei iute. Mai mancam cateodata, dar nu aveam mereu in casa ardei iuti, pana acum cativa ani. De cand am inceput sa cultiv legume in gradina, am pus, inevitabil, si ardei iuti. Chiar daca nu sunt multi, totusi acum m-am obisnuit sa mananc putin ardei iute, aproape la orice ciorba si chiar la sarmale de post. Eu pun ardei iuti mici, rosii, ardei iuti trandafir si ardei iuti romanesti, normali. Sigur ca, daca fac rost de alte seminte, de alte soiuri decat am eu, o sa le pun si pe alea. Problema e ca nu am spatiu mare si nu imi ies mereu atat de multi ardei.
Auzind la unul si la altul, cum pun ardei iuti la sticla, m-am hotarat sa fac si eu asa, ca sa am pentru iarna.
Am aflat reteta de la un coleg si mi-am pus si eu ardei la sticla. Desi acum nu mai sunt sticlele de lapte de pe vremuri, acelea cu gura larga, in care puneau toti ardeii iuti - pentru a-i scoate mai usor - am gasit o sticla de suc de rosii, cu gura si mai larga, numai buna pentru pus ardei iuti in ea. Cand am pus ardei din gradina mea, au fost ardei mai mici, normali si au intrat foarte multi intr-o sticla. Anul trecut am cumparat ardei iuti de la piata si am gasit unii foarte lungi, aproape cat sticla.


Ingrediente pentru 2 sticle de 1 litru si un borcan de 850 ml

- 1 kg de ardei iuti romanesti
- 2-3 litri de otet din vin de 9 grade
- 2-3 linguri de sare grunjoasa
- 3 fire subtiri de hrean (cate unul pentru fiecare sticla) facultativ

Spal bine toti ardeii si ii las sa se zvante, apoi ii asez cu grija in sticla, in asa fel incat sa o umplu cat mai bine.




   

Eu am incercat si ardei iuti pusi cu hrean si  ardei fara hrean. Cei fara hrean tin foarte bine, daca capacul sticlei (borcanului) este ermetic inchis - chiar si daca sunt tinuti in camara. Eu am pus in borcan care nu avea capacul asa de bine inchis, dar totusi ardeii au fost buni si fragezi, pana in primavara urmatoare. Pentru ca nu i-am mancat, peste vara s-au cam inmuiat - indiferent de capacul borcanului.


Cei pusi cu hrean au tinut mai bine, mai ales ca i-am pus intr-un borcan de ness. Insa, ideal ar fi sa pun doar atatia cat sa mananc peste iarna, pana in vara, cand apar alti ardei iuti.
Ultima oara am pus cei mai lungi ardei pe care i-am vazut vreodata! Pentru ca nu aveam decat doua sticle, m-am hotarat sa pun restul de ardei taiati, intr-un borcan, asa cum face colegul meu. I-am pus cu o lingura in borcan, ca sa nu ma iutesc prea tare pe maini, pentru ca ustura destul de rau.

 

 

Am pus cate 1 lingura de sare si am umplut fiecare sticla si borcanul cu otet simplu, pana deasupra ardeilor.

 

Din anii precedenti, stiam ca intra mult otet in fiecare sticla, in functie de cat de bine inghesui ardeii. Cand au fost mai mici, a intrat mai putin otet, dar astia fiind lungi, am pus aproape un litru de otet in fiecare sticla.


In borcan a intrat ceva mai putin otet, acesta fiind plin cu ardei.

   

Este simplu, nu? Dupa cateva zile, se pot manca la ciorba de burta sau la sarmale, fiecare cum prefera.



Spor la treaba si pofta buna, daca vreti sa incercati si voi!


Comentarii

Postări populare