Ardei murati umpluti cu varza



Cand eram insarcinata cu fiul meu, am poftit la muraturi si un coleg mi-a dat un ardei murat umplut cu varza. De atunci m-am tot gandit ca odata voi face si eu, cand o sa stiu cum. Dupa mai multi ani, am facut, in sfarsit, niste gogosari umpluti cu varza, care mi-au placut foarte mult. Dar daca numai eu am fost incantata de ei, nu am mai considerat necesar sa muncesc atata doar pentru mine, asa ca au trecut inca multi ani pana cand am facut din nou - de data asta ardei umpluti cu varza. Aveam cativa ardei din gradina mea, vreo jumatate de varza alba si inca una de varza rosie, care stateau degeaba prin frigider, asa ca ce m-am gandit eu : sa le folosesc pe toate si sa imi fac si pofta! Bineinteles ca am luat in considerare si faptul ca tocmai primisem un borcan de vreo 5 kg de la o prietena, altfel eu numai aveam borcane mari in care sa pun asa ceva.
Tocmai pregateam si niste gogosari umpluti cu conopida, asa ca am umplut cele doua borcane mari pe care le aveam, in acelasi timp.


Ingrediente pentru un borcan de 5 kg

- 2 kg de ardei grasi
- 1 varza alba potrivita (poate fi si rosie sau combinate)
- 2-3 morcovi mici sau unul mai mare
- 1 telina mica
- cateva frunze de telina
- 2 fire de hrean
- cateva fire de marar uscat cu seminte
- 2-3 linguri de otet de vin de 9 grade
- 2-3 linguri de sare grunjoasa

Am spalat bine borcanul si l-am sterilizat in cuptor - ca si la zacusca sau la gogosarii taiati in otet si zahar. L-am pus in cuptorul rece si am dat drumul la foc mic 150C, timp de 10 minute. Apoi l-am lasat acolo sa se raceasca, pana cand am pregatit totul.
Am facut intai umplutura din varza, morcovi si telina. Am ras morcovul si telina, ca si pentru salata de morcovi si telina, apoi am tocat varza cat mai fin.

  

 

Am tocat si frunzele de telina si am amestecat totul cu o lingurita de sare.

 

Am lasat umplutura sa stea si sa se mai inmoaie putin, iar intre timp am curatat ardeii.


Le-am taiat un capac, exact ca si la ardeii umpluti si i-am curatat de cotoare.

 

Apoi i-am umplut cu umplutura de varza, apasand bine cu lingura, ca sa se umple bine, ca sa fie bine indesati.


Apoi i-am asezat in borcan, picioare, unul langa altul - pe randuri - in asa fel incat sa fie asezati unul peste altul.

 

Am pus morcovi intregi printre ardei, precum si cele 2 fire de hrean : unul intr-o parte si celalalt in cealalta parte a borcanului. Pentru ca eu nu am avut destui ardei, am umplut si acest borcan - ca si borcanul cu gogosari umpluti cu conopida - cu buchetele mari de conopida, din care aveam din belsug.


Am pus firele de marar deasupra, indoindu-le astfel incat sa stea fix deasupra conopidei, pentru ca totul sa stea sub zeama.

 

Apoi am facut o saramura din 2 litri de apa, 2 linguri de sare grunjoasa si 2 linguri de otet. Cand a inceput sa clocoteasca, am lasat-o cateva minute, apoi am oprit focul si am turnat-o in borcan, cu un polonic, ca si la gogosarii umpluti cu conopida sau ca la castravetii in saramura.


Acest borcan avea capac de plastic, pe care l-am strans bine.


Am lasat borcanul, alaturi de cel de gogosari umpluti cu conopida, pe blatul din bucatarie, ca sa pot vedea cand se tulbura zeama si, apoi, cand se limpezeste  - la fel ca si la gogonelele murate sau ca la castravetii in saramura.


Dupa vreo saptamana, zeama - care se inrosise de la varza rosie - s-a tulburat, apoi a inceput sa se limpezeasca, timp inca o saptamana. Cand s-a limpezit bine, am considerat ca si gogosarii umpluti cu conopida s-au acrit, asa ca am dus amandoua borcanele in magazie.


Cum am spus si la alte retete, pe care le-am facut anul trecut (adica in 2016) toate borcanele depozitate in magazie au inghetat si zeama de la ardeii umpluti cu varza m-a ajutat sa-mi dau seama, pentru ca iesise pe-afara, pe langa capacul de plastic - care probabil se contractase si el de la ger si devenise mai mic. Am vazut  imediat zeama rosie scursa pe raft si am crezut initial ca se sparsese borcanul. M-am apropiat si am cercetat mai bine, dar nu, borcanul era intact. Probabil ca zeama a inceput sa inghete de jos in sus si a impins lichidul pe-afara, pe langa capac, pana sa apuce sa inghete. In noaptea aceea fusese foarte frig, cam -25C, iar magazia mea nu este izolata termic. Nu stiu cum de nu m-am gandit ca s-ar putea sa se intample asta, dar de-acum o sa stiu sigur. Era aproape intuneric cand am intrat eu in magazie, asa ca am mutat toate borcanele jos in mica pivnita peste care am facut magazia - acolo unde le tineam si inainte. Abia ce ma bucuram ca am mai mult spatiu pentru muraturi, dar deocamdata, pana nu vom izola peretii, nu e un loc bun, nici pe timpul iernii, dar nici pe timpul verii, cand e prea cald.
Spre supararea mea, ardeii s-au inmuiat putin, dar macar umplutura era inca buna, asa ca am mancat totusi din ardeii murati umpluti cu varza, care probabil ar fi fost mult mai gustosi daca nu inghetau. Chiar si-asa mi-au placut, alaturi de carnati de casa prajiti cu iahnie de fasole, friptura sau langa o ciorba de fasole.
Voi sa nu faceti ca mine, ci sa va asigurati ca muraturile stau in siguranta pe timpul iernii!
Pofta buna!

Comentarii

Postări populare