Salata de castraveti



Nu este o mancare complicata, dar pentru cine n-a facut niciodata, salata de castraveti poate fi o enigma.
Este o salata foarte simpla, dar foarte gustoasa si racoritoare - si, evident, foarte sanatoasa.
Acum vreo 20 de ani, cand abia descopeream lucruri din "Occident", un prieten din Germania - care ne-a tot trimis pachete cu dulciuri si diverse chestii pentru copii, dar si pentru noi - ne-a tirmis, printre altele, niste pliculete cu un praf pentru salate. Era atat de gustos in salate! Il foloseam la salata de salata verde, la cea de castraveti si la cea de varza. Avea un gust acru-dulceag, care ne placea "la maxim", cum ar spune copiii.
Nu aveam de facut decat sa amestec praful cu apa si ulei, apoi sa pun amestecul peste salata si gata, puteam manca! Nu cred ca mai mancasem salate atat de bune pana atunci, dar nici macar nu ma gandeam ca prafurile sunt, de fapt, niste chimicale. Insa pe vremea aceea, mirajul "Occidentului" ne atragea atat de tare, incat orice venea de-acolo parea fantastic si foarte bun, nu incapea nici o indoiala. Prietenul nostru ne spunea ca s-a saturat de prajiturile din prafuri si ma punea sa-i fac prajituri de-ale noastre, cu oua adevarate - totusi, pentru noi erau fantastice. Abia tarziu am aflat ca nu sunt bune, ce inseamna E-urile si toate celelalte amanunte....poate inca nu stim tot, dar, in esenta, acum stiu ca nu sunt sanatoase.
Acum cativa ani au parut si in magazinele noastre acele prafuri pentru salate si nu am rezistat - am cumparat si eu! Dar cand le-am folosit, am constatat ca nu era acelasi gust. Ma gandeam ca poate m-am dezobisnuit eu de chimicalele astea, dar uite-asa - cu cate un produs - am aflat ca la noi vin produse de alta calitate, decat sunt in "Occidentul" mult-visat de noi, ca la lumea a treia, ca tot nu le controleaza nimeni. Sigur ca acolo pretul era "de nimic", pe cand aici sunt produse de lux, pentru cei mai multi romani.
Drept urmare, nu am mai cumparat prafuri si am ramas tot la reteta originala de sos pentru salatele mai-sus mentionate, adica : sare, otet, usturoi si ulei, cu ceva marar tocat pe deasupra.


Ingrediente pentru 2 portii

- 4 castraveti potriviti
- 2-3 catei de usturoi
- 1/2 lingurita de sare
- 1 lingurita de otet
- 1/2 cana de apa
- 1 lingura de ulei
- 1 lingura de marar tocat

Curat cateii de usturoi si spal castravetii. Intai fac sosul, direct in castron, exact ca si pentru salata de ardei copti. Pun cateii de usturoi cu sarea si ii pisez cu pisalogul de lemn, cu grija sa nu sparg castronul - mi s-a mai intamplat!


Mai bine ii zdrobesc cu aparatul de zdrobit usturoiul, dar puterea obisnuintei e mare, asa ca raman la obiceiul meu, cu amendamentul ca trebuie sa am mereu grija sa nu mai sparg ceva cand pisez usturoiul - ceea ce nu s-a mai intamplat de mult....cred ca mi-am pierdut din puteri, odata cu varsta!


Ca sa revin, adaug apa si amestec cu usturoiul si sarea, pana cand se topeste sarea. Pun dupa ochi, direct de la robinet.


Adaug otetul si uleiul, amestec putin.

 

Gust de sare si mai potrivesc sosul, daca e cazul. Pun si mararul tocat. Daca ar fi dupa mine, as pune si putin zahar, dar sotului meu nu ii place.
Sosul fiind gata, pot sa adaug castravetii. Eu le tai capetele si unul il pun pe frunte, neaparat, cum m-au invatat mama si bunica - ca sa imi ia durerea de cap! Capetele se taie pentru ca e posibil sa fie amare, dar nu la toti castravetii.
Apoi ii tai felii subtiri de maxim 2 mm, direct in sos. Era o vreme cand curatam coaja, dar de cativa ani am invatat ca e buna coaja, asa ca ii mancam cu totul.
Am curatat toti castravetii si gust o felie, neaparat, ca sa vad daca ii mai trebuie ceva. De multe ori ii mai trebuie otet sau sare.


Ii las putin la frigider, ca sa "ia" feliile de castraveti din sos, adica sa prinda putin gust.
Desi la alte popoare, salata este servita la inceput, ca un fel separat, noi o mancam alaturi de felul doi : o mancare de cartofi, snitele de pui cu piure sau chiar mancare de rosii cu pui.
Pofta buna!

Comentarii

Postări populare