Castraveti murati de vara



Nu poate sa treaca vara fara sa fac castraveti murati, tinuti la soare, ca sa se faca mai repede. Imi amintesc cu drag cum mama punea castraveti la murat si aseza borcanul pe pervazul de la bucatarie, cu o farfuriuta deasupra, unde statea toata ziua in soare. In 2 zile castravetii erau acriti!
Pe la mijlocul verii incepe sa ni se faca pofta de castraveti acri, dupa atetea legume proaspete, asa ca pun cativa castraveti la acrit, intr-un borcan oarecare, de care gasesc prin camara.
Anul acesta am avut mai multi castraveti in gradina si am folosit chiar de-ai mei. Nu erau insa asa de multi cat pentru un borcan mare, dar erau prea multi pentru un borcan mic. Cum borcanele mele de 1,8 litri sunt inca pline cu gogonele de anul trecut - nu prea am mancat in iarna asta, dar vor fi bune la iarna, ca stau bine in pivnita - am avut un borcan mai mare, pe care l-am umplut doar pe sfert.
Castravetii acri de vara se fac exact ca si castravetii in saramura pe care ii fac toamna, doar ca nu mai pun si otet, pentru ca nu stau mai mult de 2 zile in borcan, ca ii si mancam - asa ca nu e nevoie de otet, care e folosit ca si conservant, pe langa sare.

Ingrediente

- 1 kg de castraveti proaspeti
- 1 litru de apa
- 1 lingura de sare grunjoasa cu varf
- 2 catei de usturoi
- 1 fir de marar uscat cu seminte

Am spalat bine castravetii si i-am lasat sa se usuce. Borcanul era deja curat si nu a fost nevoie sa il sterilizez in mod special, pentru ca - dupa cum am spus - castravetii nu stau prea mult pe-acolo, ca sa faca floare sau alte ciuperci si sa se strice. I-am pus in borcan cu cateii de usturoi si cu mararul uscat.



Am pus saramura de apa si o lingura de sare la fiert.

 

Cand a inceput sa clocoteasca, am lasat-o putin deoparte, apoi am pus-o in borcan, peste castraveti. Ca si la castravetii in saramura, am pus borcanul pe gratarul de la aragaz, ca sa nu crape cand torn saramura fierbinte.

 

Am lasat sa se racoreasca, apoi a trebuit sa pun o greutate deasupra, ca sa ii tina sub saramura - altfel, partea care iese afara nu se acreste.

 

Fiind borcanul mai mare, m-am gandit la o sticla de plastic mai subtire, umpluta cu apa, pe care am pus-o peste un capac de la galetusa in care a fost iaurt. Uite la foloseste sa tii in casa ambalaje vechi, pentru ca nu se stie niciodata la ce iti trebuie!

 

Sigur, e o improvizatie aiuristica, dar cui ii pasa? Castravetii sa fie acri si buni, restul nu are importanta!
Ziz si facut! Am tinut si eu borcanul pe pervaz la bucatarie, la soare. Am avut grija sa il acopar cu un servet de bucatarie de hartie, din acela mai gros, ca sa nu intre mizerii sau praf. A doua zi castravetii incepusera sa se tulbure, iar peste 2 zile erau aproape acri.


Cam in a treia zi au fost indeajuns de acri, iar in a patra zi abia daca mai aveam vreo 2! Drept urmare, am mai facut un rand, de data asta intr-un borcan mai mic, pentru ca nu se mai stransesera atatia castraveti din gradina.

 

 

Fiind mai mici, au incaput destui si mi-a trebuit doar o jumatate de litru de saramura. - spre deosebire de borcanul pe care l-am cumparat din comert, care era 3 sferturi plin cu saramura, iar inauntru erau doar 10 castraveciori. Cat a costat? Nu vreti sa stiti, ca sa nu va indignati si voi, ca si mine - dar totusi o sa va spun : 4,3 lei!!!!!!!!!!!!! Si acum imi vine sa il duc inapoi, dar deja l-am mancat, adica pe castraveciori!


Uite de-aia imi pun eu castraveti in gradina, chiar daca nu imi ajung si pentru iarna, dar macar ma satur de ei cat de cat. Iar pentru la iarna gasesc eu prin sat, la aprozar sau la vreun producator, niste castraveti mai ieftini.
Asa ca hai la treaba, ca e mai ieftin, si s-aveti pofta!

Comentarii

Postări populare