Ciorba de vacuta



Este o ciorba delicioasa, ca de altfel, orice mancare ce contine carne de vaca sau de vitel. Sigur ca pot sa pun si carne de vitel, care e chiar mai buna, pentru ca fierbe mai repede. Insa carnea de vaca este cea mai sanatoasa, mai ales pentru persoane care tin regim sau sunt trecuti de prima tinerete. Asa ne-a sfatuit pe noi doctorita noastra de familie, care ne-a spus ca nu e bun pentru noi sa mai mancam pui, vitel sau porc. Deci avem voie gaina, vaca si curcan - daca vrem sa traim 100 de ani! Glumesc, doar Dumnezeu stie ce ne rezerva viitorul!
Dar ne-am conformat si am inceput sa mancam mai des ciorba de vacuta. Mie imi place foarte mult si imi aminteste de ciorba de vaca a bunicii mele, care era foarte limpede...parca o si vad : cu cateva legume prin ea, mai ales multe rosii. Era delicioasa! Nu imi amintesc gustul ca fiind acru, nu mai mult decat i-l dau rosiile, de aceea nici ciorba mea de vacuta nu e acra.
Ingredientele si modul de preparare sunt la fel ca la ciorba de pui,. Aceleasi legume tocate marunt, puse in ciorba, dupa ce iau spuma de la carne. Este o diferenta totusi : prima apa in care fierbe carnea se arunca, deoarece carnea de vaca are niste toxine, pe care le mai diminuam in acest fel.
Cumpar de obicei piept de vaca sau cubulete gata taiate de carne. Sotului meu ii place sa fie multa carne in ciorba, de aceea nu imi iese o oala mare de 6 litri de ciorba dintr-un kilogram de carne, ci aproximativ 3-4 litri. Daca am si un os sita, e si mai bine, ca sa ii dea si mai mult gust ciorbei.

Ingrediente pentru 4 litri de ciorba 

- 1 kg piept de vaca
- 1 os sita (tot de vaca)
- 1 morcov
- 1 patrunjel
- 1 pastarnac
- 1 bucata telina mica
- 1 ardei gras potrivit
- 1 ceapa
- 1 legatura leaustean
- 2-3 cartofi sau o mana de fidea sau taietei
- cateva rosii sau 1 cana de suc de rosii
- 1 ou pentru dres ciorba
- smantana
- 1 lingura de sare

Fierb bucatile de carne intr-o oala in care pun apa rece atat cat sa acopere carnea si oasele .

 


Dau focul mare si cand clocoteste, vars toata apa in chiuveta, cu tot cu bucatile de carne, dar nu inainte de a da drumul la apa rece, ca sa nu se topeasca sifonul de plastic...e mai bine sa fiu prevazatoare, decat sa repar pe urma!
De cele mai multe ori pastrez prima apa si o dau la caini.


Spal bine cratita de toata spuma care s-a lipit de oala, apoi clatesc si bucatile de carne si le pun la loc in oala. Umplu din nou oala cu apa rece, pana deasupra carnii si o pun din nou pe foc mare.


Cand incepe sa se ridice spuma, o iau cu o spumiera, pana cand nu mai e deloc.


Pun o lingura de sare, apoi dau focul la mic, pun capacul si las ciorba sa fiarba la foc mic pana cand se fierbe carnea - cam o ora, daca nu si mai mult.

 

Dupa o ora, pun si legumele tocate marunt si cartofii taiati cubulete.Daca le-as pune de la inceput, legumele s-ar fierbe prea mult si s-ar face piure in ciorba. Dar daca carnea e de vitel, pun legumele de la inceput, pentru ca aceasta e mai frageda si fierbe mai repede.

 

Oala de ciorba cu o lingura cu care scot o bucata de carne

Scot oasele din oala, dupa ce a fiert carnea, dar nu inainte de a scoate si maduva din oase.

 



Dupa ce am pus legumele, dau focul mare pana cand clocoteste ciorba, apoi il dau mic din nou, acopar oala si las sa fiarba inca o jumatate de ora. Incerc carnea sa vad daca e bine fiarta si intra usor furculita in ea. Daca e gata, pot sa pun taieteii. Ii las 5 minute sa mai fiarba la foc mic, acoperind oala cu capacul. Eu prefer sa pun fidea, pentru ca nu mai trebuie sa o fierb deloc si o pun la sfarsit de tot, dupa ce am stins focul, fideaua inmuindu-se doar de la ciorba fierbinte.
Odata cu taieteii pun si rosiile decojite si pasate cu blenderul sau sucul de rosii. Las sa dea in cateva clocote, gust de sare si opresc focul.


Daca am rosii crude, le las macar 5 minute sa mai fiarba pana sa sting focul. Bat un ou in castron sau intr-o cana - ca si la ciorba de pui -  adaug putina apa si amestec bine, apoi il pun in ciorba, amestecand repede, ca sa nu se faca zdrente, ci sa se amestece uniform.

Vars in ciorba oul batut intr-o cana

Curat leusteanul si il toc marunt, apoi il pun in ciorba. Eu il tin la congelator si il pun de-acolo, mai ales pe timpul iernii.


Adaug si fideaua, daca n-am pus altceva. Las 5-10 minute sa se inoaie in ciorba.


Cand servesc, ciorba de vacuta trebuie sa fie mai fierbinte, altfel grasimea se intareste repede si se sleieste, fiind neplacuta la gust.


E foarte buna dreasa cu smantana si cu un ardei iute, cui ii place. La noi acasa smantana se pune direct in farfurie, ca sa-si puna fiecare cat vrea.

Castronul cu ciorba si bucati de carne in ea


De cele mai multe ori, eu prefer sa mananc fara smantana, ca sa simt gustul ciorbei pe care o facea mamare.

Carne si ciorba in farfurie, dar fara smantana

Pofta buna!

Comentarii

Postări populare