Prajitura de post cu mere intregi


4 mere in prajitura cu mere intregi

Cand suntem in post fac mereu prajituri cu mere, in diferite forme, din acelasi aluat de post. Ideea de prajitura cu mere intregi mi-a dat-o o colega de serviciu, care ne-a servit cu aceasta prajitura delicioasa si ingenioasa. Desi reteta prajiturii e "de dulce" adica are oua, eu prefer sa o fac atunci cand e post. Aluatul se face la fel ca la negresa de post - dar fara cacao - proportiile fiind de 1 parte faina, 1/2 zahar, 1/2 apa si 1/4 ulei. Am constatat ca prajiturile de post sunt mai bune cu margarina, de aceea atunci cand am in casa, folosesc margarina in loc de ulei. De asemenea, eu prefer sa pun bicarbonat, in loc de praf de copt, pentru ca e un agent de afanare mai bun (adica cresc mai bine si sunt mai pufoase) si nici nu face arsuri la stomac, ca praful de copt.

 Ingrediente pentru o tava de 40/20

- 3 cani faina
- 1 1/2 cana zahar
- 3 linguri de margarina pentru copt moale (sau 3/4 cana ulei)
- 1 1/2 cana apa rece (simpla sau minerala)
- 1 1/2 lingurita bicarbonat de sodiu alimentar (sau praf de copt)
- 2 plicuri de zahar vanilinat
- 6- 8 mere, in functie de marime
- o tava mai inalta si mai ingusta decat cea de la aragaz

In plus

- 1 lingura de margarina si 2 linguri de zahar pentru tapetat tava

Cand am margarina pentru prajitura, o scot din frigider cu o jumatate de ora inainte, ca sa se mai inmoaie.
Nu se foloseste pentru copt margarina din cutie - aceea cu care se unge painea - pentru ca nu e buna, e mai mult apa.
Procedez ca si la briosele de post sau la checul de post cu rahat. Pentru ca aluatul se prepara imediat, in cateva minute, dau drumul la cuptor, pentru a se incalzi bine, la foc potrivit 180C.
Pregatesc tava : o ung cu margarina si presar zahar deasupra. Cine nu vrea sa fie prea dulce, poate sa tapeteze cu faina, ca la orice prajitura. Tava e bine sa fie mai inalta si deci, mai ingusta decat cea de la aragaz, pentru ca merele intregi sa fie cuprinse de aluat, altfel partea superioara ramane afara si sunt mai greu de servit - chiar si aspectul e mai urat, desi gustul e acelasi.
Amestec bine toate ingredientele, fie cu telul, dar mai bine cu mixerul sau cu robotul de bucatarie. Imi trebuie un castron mai mare, in care amestec faina cu zaharul simplu si vanilinat si cu praful de copt, apoi adaug si lichidele, apa si uleiul sau margarina inmuiata. Apa se pune rece, nu e nevoie sa fie calda.
Daca folosesc robotul pun toate ingredientele, in aceeasi ordine, in bolul cel mare al robotului de bucatarie si il las sa amestece maxim 1 minut - nu e nevoie de mai mult timp.

 

 

Rezulta un aluat de consistenta celui de chec, care curge, dar totusi nu prea moale. Torn aluatul in tava. Curat merele de coaja si le scot miezul de la codita spre mustati, cu un cutit sau cu un dispozitiv special de scos cotoare. Marul ramane cu un gol in mijloc. Crestez toate merele in forma de cruce la un capat si le asez in aluat, cu partea crestata in sus. Asez merele in randuri, egal departate, astfel ca fiecare mar sa fie in mijlocul unei bucati de prajitura pe care o voi taia cand servesc prajitura. In tava mea intra 6 mere mai mari. Presar cate o lingurita de zahar si putina scortisoara deasupra fiecarui mar.


Dau prajitura la cuptor la foc potrivit 180C, timp de aproape o ora, pana cand se rumeneste frumos deasupra, iar merele sunt coapte si moi. Incerc prajitura cu scobitoarea, pentru a verifica daca e coapta, ca si la chec sau orice alta prajitura facuta din aluat.


De obicei, nu fac o cantitate atat de mare de prajitura, ci doar 2-3 portii, in vreuna din formele mici pe care le am. De exemplu, cand aveam doar 2 mere pe care trebuia sa le folosesc mai repede, altfel se stricau, am facut 2 portii de prajitura cu mere intregi intr-o forma de folie de aluminiu ramasa de la un cozonac, pe care o pastrez special pentru ocaziile astea. Am uns forma de aluminiu cu margarina si am tapetat-o zahar. Am pus toate ingredientele - pe care le-am micsorat, pastrand proportiile - in bolul cel mic al robotului. Pentru cele 2 portii mari am folosit o cana de faina, 1/2 cana de zahar, 1/2 cana apa, 1/4 cana ulei, 1/2 lingurita bicarbonat, si 1 plic de zahar vanilinat. Timpul de coacere este tot acelasi. Eu mananc prajitura cat e inca calda, dar e la fel de buna si rece.



De cele mai multe ori o servesc simpla, nepudrata cu zahar, pentru ca e destul de dulce.
Pofta buna!

Comentarii

Postări populare