Tort Mocca cu crema ganache si rom



O reteta exceptionala, o adevarata delicatesa! Chiar daca am mai inlocuit una-alta (dar nu ingredientele principale), dupa stilul nostru, al romanilor - ca doar suntem obisnuiti cu inlocuitori - a iesit un tort pe care o sa vreau sa-l mai fac! Am pus deja reteta in caietelul de retete, printre prajiturile pe care le fac mereu.
Am gasit reteta dintr-o intamplare, pe un alt blog culinar si am hotarat pe loc sa o fac si eu, mai ales dupa ce am vazut poza, care prezenta o prajitura cu ciocolata foarte apetisanta. Doamna care a scris reteta pare a fi cofetar de meserie, asa ca am avut toata increderea sa fac prajitura, iar increderea mi-a fost confirmata de aceasta bunatate, cu care am servit familia de ziua sotului meu.
Mocca inseamna un amestec de ciocolata si cafea, de aceea tortul are si cafea si ciocolata in compozitie.
Desi reteta parea cam grea, am constatat ca se face usor si relativ repede, fara prea mare bataie de cap. Cantitatile din reteta pe care am gasit-o nu sunt fixe, dar eu le-am rotunjit - ca sa fie mai usor - si a iesit si asa foarte bine : un tort insiropat cu gust de rom si multa crema spumoasa de ciocolata!

Ingrediente pentru o forma de tort cu diametrul de 26 cm


Pentru crema ganache si glazura

- 1 litru frisca lichida cu 35% grasime
- 50g unt de 82% grasime ( cam o felie groasa de un deget)
- 50g zahar tos ( 2 linguri cu varf)
- 600 g ciocolata menaj amaruie, din care 60g cantarite separat pentru glazura
- 3 esente de rom mici sau o sticluta mare (cine vrea, e mai bun romul de baut 80 ml)
- 2 lingurite esenta de vanilie (sticla mare)

Sirop pentru insiropat blatul


- 100 ml apa
- 4 linguri zahar
- 2 linguri de esenta de rom  (sau rom adevarat, cine vrea)

Pentru blatul de ciocolata

- 3 oua
- 6 linguri de zahar
- 2 linguri cu varf de faina
- 3 linguri rase de cacao
- 1 lingurita cafea instant ( 1 plic mic)
- 1/2 lingurita bicarbonat de sodiu (sau praf de copt)
- 1 varf de cutit sare
- 2 lingurite esenta de vanilie sticla mare, nu fiola(de fapt, extract de vanilie, dar eu nu am gasit)

Am inceput cu crema, care trebuie sa stea la frigider sa se raceasca, apoi trebuie bătută. De cand am citit reteta, m-am mirat ca autoarea ii spune cremei "mousse" cand de fapt pare a fi o crema ganache, despre care stiam ca e un amestec de frisca incalzita cu ciocolata, care se bate dupa ce se raceste in frigider. Prima oara am facut tortul asa cum era in reteta si a iesit minunat. Insa, cum nu mai facusem o astfel de crema niciodata (din motive evidente, la ce cantitati trebuie si cat costa!), am cautat reteta de crema ganache pe blogul "Savori urbane", in care am mare incredere, fetele de acolo fiind de meserie...si intotdeauna stiu ce spun! Banuiala mi-a fost confirmata si, cu ocazia asta, am mai invatat ceva despre crema ganache. Se pare ca nu degeaba scrie in reteta mea ca ciocolata trebuie sa fie amaruie (neagra semi-dulce, spune reteta) pentru ca la cantitatea aia de frisca trebuie ciocolata amaruie, ca sa iasa cum trebuie. Ciocolata amaruie are o cantitate mai mare sau mai mica de cacao in ea, masurata in procente care apar scrise pe ambalaj - la unele ciocolate, dar nu la toate. Asta nu se intampla de mult la noi in tara, asa ca de-aia nu suntem obisnuite si noi, gospodinele de rand. Pentru mine era o diferenta, intr-adevar, in functie de cum era scris pe ciocolata ca este : amaruie, cu lapte sau cu vanilie. Daca as pune ciocolata mai putin amaruie, cantitatea de frisca trebuie sa se micsoreze, pana la 1:1, adica cata frisca tot atata ciocolata.
Eu nu am bagat de seama toate astea atunci si am facut reteta cum era. Ba mai mult, am cumparat ciocolata de la Lidl care nu stiu daca e amaruie asa cum trebuie de amaruie! Se pare ca a fost mai bine, chiar si dupa gustul meu, pentru ca atunci cand am facut cu ciocolata Nestle amaruie, mousse-ul a fost prea amar.


Deci am luat in total 600g de ciocolata menaj : una mare de 400g si una mica de 200g. Am cumparat frisca lichida, tot de la Lidl. Nu mai aveau la cutie mare de 1 litru, de aceea am luat din cele mici, care nu se bat atat de bine ca aceea mare, dar nu mai aveam ce face, era tarziu sa mai caut in alta parte.


Am pus la fiert frisca intr-o craticioara de 1 litru in care au intrat toate cele 5 cutii de frisca lichida.


Am adaugat si untul si zaharul.



Intre timp, m-am ocupat de ciocolata. Am pus deoparte ciocolata pentru glazura, socotind aproximativ cate patratele inseamna 60g de ciocolata, adica am numarat patratelele din ciocolata mica si am impartit cele 200 g la numarul patratelelor, ca sa vad cat cantareste un patratel - raspunsul a fost ca trebuia sa pastrez deoparte 6 patratele.


Am tocat marunt toata ciocolata, cu un cutit mare si foarte bine ascutit - altfel e un chin si un efort mult prea mare.


Am pus ciocolata maruntita pentru glazura intr-un castron mai mic. Poate fi si rupta in patratele.


Am pus ciocolata maruntita pentru crema intr-un castron mai mare.



Cand a inceput sa faca bule de aer deasupra (fara sa clocoteasca) am turnat frisca lichida fierbinte peste ciocolata din castronul cel mare, 



Am socotit castronul sa fie atat de mare cat sa-mi permita sa bat crema dupa racire, stiind ca se va umfla frisca din ea.


Am lasat crema asa cum era, fara sa amestec, timp de 2 minute - timp in care s-a topit ciocolata. 


Apoi am amestecat cu un tel (nu am batut!!) pana cand s-a topit toata ciocolata si s-a amestecat cu frisca lichida.



Am adaugat esenta de rom si vanilia.


Am umplut o cana de 250 ml cu compozitie cu ciocolata, pentru glazura, si am turnat-o peste ciocolata din castronul mic. Cana nu este din cele mari, ci una mai mica, care are intr-adevar 250 ml, masurata cu cana gradata.





Am amestecat bine, pana s-a topit si aceasta ciocolata. Apoi le-am lasat sa se raceasca pe blatul din bucatarie si am inceput sa fac blatul de tort.
Am dat drumul la cuptor la foc mediu 180C. Am pregatit forma de tort, pe care am uns-o cu unt pe fund si pe peretii verticali.


Am am insemnat cu un creion fundul formei de tort pe o hartie de copt, apoi l-am decupat si am tapetat fundul formei cu el.



Am separat galbenusurile de albusuri. Am pus galbenusurile cu jumatate din cantitatea de zahar in bolul mic al robotului de bucatarie. Albusurile au fost batute spuma in bolul cel mare al robotului. Cele doua boluri nu pot functiona concomitent, asa ca intai am dat drumul la galbenusuri, care au fost amestecate bine cu zaharul timp de 2-3 minute, pana cand s-au facut ca o crema. Le-am varsat intr-un castron mare, in care urma sa fac aluatul pentru blat.


Am pus sa se bata si albusurile, cu un praf de sare (cat am luat intre 3 degete) timp de 4-5 minute.


Cand au inceput sa se intareasca, am adaugat restul de zahar, cate o lingura o data.



Apoi am oprit robotul. Intre timp am amestecat faina, praful de copt si cacaoa intr-un castronel separat.



Am dizolvat cafeaua solubila cu cele 2 lingurite de esenta de vanilie. Se pare ca extractul de vanilie este mai concentrat si miroase mult mai puternic, insa eu nu am gasit si am pus ce aveam.



Am adaugat cafeaua solubila dizolvata in crema de galbenusuri si am amestecat bine cu o lingura. 



Intre timp s-au batut si albusurile spuma. Chiar daca nu as folosi robotul, succesiunea operatiilor ar fi aceeasi, doar ca ar dura putin mai mult. Este foarte important ca albusurile spuma sa fie puse la sfarsit, pentru ca aluatul sa fie pufos, ceea ce face ca blatul sa iasa moale.
Am adaugat intai jumatate din albusuri peste crema de galbenusuri.


Am pus si jumatate din amestecul uscat de faina cu cacao si praf de copt, amestecand usor, de jos in sus, ca sa nu se lase albusurile.



Am adaugat si restul de albusuri si apoi restul de faina, amestecand usor.



Am turnat aluatul in forma, l-am nivelat cu spatula si l-am dat la cuptor la foc potrivit 180C timp de 18 minute.



Intre timp am pus un ibric pe foc cu 100 ml apa si 4 linguri de zahar, pentru a face siropul.



Cand a inceput sa clocoteasca, l-am lasat sa se racoreasca, apoi am adaugat esenta de rom.


Odata toate facute, am verificat daca compozitiile pentru crema si pentru glazura s-au racit si le-am bagat in frigider. Trebuie sa stea la rece peste noapte sau macar pentru 6 ore.
Dupa 18 minute, am verificat blatul din cuptor cu o scobitoate, infipta chiar in mijloc, sa vad daca s-a copt. A iesit curata (fara aluat pe ea) deci blatul era copt, asa ca am oprit focul si l-am scos din cuptor. Nu am alt gratar pe care sa pun blatul sa se raceasca, asa ca am scos gratarul din cuptor si l-am pus pe aragaz, apoi am asezat pe el blatul in forma, deocamdata.


Cand s-a racit, l-am scos din forma si am scos hartia de pe fund. L-am lasat asa pana a doua zi, cand am montat tortul.



Intai am scos crema din frigider si am batut-o bine cu mixerul la viteza, mare, ca pe frisca. Reteta spune ca nu se bate mai mult de cateva secunde, altfel se face unt, dar frisca mea desi naturala, avea doar 30% grasime. Totusi am facut cum spune reteta, insa crema nu se inchegase si era inca moale.


Asa ca am mai tinut inca cateva secunde si inca cateva, cam un minut, pana cand crema a facut "varfuri", adica s-a intarit si facea urme in sus, pe unde bateau telurile de la mixer.


Totusi, am tot incercat luand crema pe deget, ca sa vad daca e intr-adevar destul de tare, tinand cont totusi ca se va mai intari si la frigider, dupa montare. Mi-a fost frica sa bat mai mult ca sa nu se taie crema, asa ca nu s-a intarit chiar cum ar fi trebuit. Sau poate nu a fost frisca de calitate.
Am taiat blatul in 2, cu un cutit lung. Ca sa iasa feliile cat de cat de aceeasi grosime, am invatat ca trebuie taiat intai spre margine, de jur-imprejur, fara sa duc cutitul pana in mijloc. Apoi bag cutitul si pana in mijloc si desprind complet partea de sus de partea de jos.



Am asezat primul blat pe platou si l-am insiropat cu jumatate din cantitatea de sirop, cu ajutorul unei linguri, avand grija sa pun peste tot, cat de cat uniform.


Am asezat inelul formei de tort in jurul blatului, l-am strans, apoi am pus crema ganache, niveland-o bine cu paleta.



Tot cu paleta am adunat tot ce mai era pe castron, ca sa nu pierd nici un strop de crema. In situatia in care nu am timp sa o mai tin mult in forma, am pus crema si fara inelul formei de tort, pentru ca mousse-ul e destul de tare si sta si fara forma. Eu am pus-o asa si apoi am nivelat-o putin pe margini. S-a mai lasat putin in afara blatului, atunci cand am pus si cel de-al doilea blat, pana cand s-a intarit mai bine.


Am insiropat si cel de-al doilea blat, pe care l-am asezat peste crema si am apasat usor, ca sa se aseze bine crema in forma. Si in forma, crema s-a intins peste blat, in unele locuri, pentru ca blatul s-a strans la copt si a devenit mai mic decat forma.



Am dat tortul la frigider pentru inca o ora sau pana cand am avut timp sa-l ornez. 


Cateodata nu am fost prea inspirata cu ornatul, ci doar am pus glazura, asa cum era in reteta. Aceasta se intarise in frigider, asa ca am pus castronul cu glazura peste o oala cu apa in ea, pe foc mic - deci l-am incalzit in bain-marie.


Am amestecat glazura din cand in cand, pana cand s-a inmuiat, in asa fel incat sa curga pe tort, dar nici sa nu fie foarte lichida.
Am scos inelul si am nivelat marginile cu un cutit, luand crema care se intinsese peste blat.



Am intins glazura cu paleta de silicon : intai un strat si am mai asteptat sa se intareasca putin, apoi am mai adaugat inca un strat si am intins glazura si pe laturile tortului.



Am sters cu un servetel umed glazura care s-a scurs pe platou. si am pus tortul in frigider sa se intareasca glazura, pana cand urma sa-l servesc.


Mi s-a parut ca era indeajuns de apetisant, fara sa mai fie nevoie sa il ornez.


Mai ales ca i-am pus si lumanari!


Totusi, pentru poza, am adaugat niste bobite de catina ca decor.



Am avut ocazia sa fac acest tort de Craciun, cand i-am facut un decor frumos, de coacaze rosii, felii de kiwi, pere si mango. Aici se vede si cum s-a lasat crema, atunci cand nu am pus inelul formei de tort.


Dar am adunat crema iesita in afara cu cutitul si am nivelat de jur-imprejur.


Pentru ca e foarte dulce si crema e destul de grasa, fiecare imbucatura trebuie sa aiba si ceva fructe. 


La fiecare felie de tort, am pus cate un ciorchine de coacaze sau cateva felii de fructe, dupa gustul fiecaruia.


Dar e bun si simplu, fara fructe.


Trebuie sa incercati tortul asta, e un deliciu!
Pofta buna si spor la treaba!

Comentarii

Postări populare